4 Dis 2013

Tarif Elektrik: Sah Ahmad Maslan Menipu Rakyat


Ini adalah kenyataan Timbalan Menteri Kewangan Ahmad Maslan pada November 22, 2013 seperti yang dipetik oleh akhbar bahasa Melayu Berita Harian :

"Kerajaan tidak melihat sebarang keperluan untuk menaikkan kadar tarif elektrik berikutan kestabilan harga minyak dunia. ...

Kalau minyak sedang turun, kenapa pula nak kaji tarif elektrik. .."

Sepuluh hari kemudian, Kerajaan bertindak untuk menaikkan tarif elektrik sebanyak 14.98 peratus daripada 4.99 sen kepada 38.53 sen kWj, berkuat kuasa 1 januari 2014, menghampiri dengan kos sebenar 42 sen per kWh.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Maximus Ongkili telah mengumumkan kadar baru tersebut semalam.

Pendirian berbeza yang diambil diantara kedua-dua BN menteri dalam jangka pendek 10 hari telah menjadi lambang gaya pentadbiran Perdana Menteri Najib Razak.

Di sebalik peningkatan dalam kadar, Maximus berkata tidak akan ada peningkatan ke atas 70 peratus isi rumah di Semenanjung dan 60 peratus daripada mereka di Sabah dan Labuan yang menggunakan kurang daripada 300 kWj.

Memperincikan peningkatan 4.99 sen itu, menteri berkenaan berkata hanya sebahagian kecil, 0.9 sen atau 2.69 peratus akan digunakan untuk menampung modal Tenaga Nasional Berhad dan lain-lain peningkatan kos pengurusan manakala bakinya akan digunakan untuk mengurangkan pengurangan subsidi bahan api.

"Pelbagai kenaikan harga telah berlaku selepas pilihan raya umum ke-13, bermula dengan petrol yang memulakan kesan berantai. Hari ini tarif elektrik pula naik. Malangnya, sebelum pilihan raya, kerajaan telah gula-gulakan kepada rakyat sehingga mereka melupakan apa yang akan berlaku selepas pilihan raya," kata Ketua Penerangan PAS Mahfuz Omar sebagai tindak balas serta-merta.

Lebih buruk lagi, Pokok Sena Ahli Parlimen itu berkata kadar baru itu akan dikenakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang akan berkuatkuatkuasa pada 2015.

"Slogan 'Rakyat didahulukan, Pencapaian Diutamakan' berakhir pada`pilihanraya yang lalu," tambah Mahfuz

'Kadar tarif elektrik kekal'

Kuala Lumpur - Kerajaan tidak melihat sebarang keperluan untuk menaikkan kadar tarif elektrik berikutan kestabilan harga minyak dunia.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan, berkata harga runcit petrol dan diesel dunia kekal di bawah paras AS$100 dolar satu tong.

“Kalau minyak sedang turun, kenapa pula nak kaji tarif elektrik. Kita tak boleh kata apa sekiranya perkara ini belum lagi jadi, lagipun saya tidak diberikan apa-apa taklimat mengenai tarif elektrik akan naik, selalunya kementerian kewangan akan dipanggil,” katanya ketika diminta mengulas mengenai kajian tarif elektrik yang sedang dijalankan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air.

Menerusi kenyataan media sebelum ini, Tenaga Nasional Berhad (TNB) bergantung sebanyak 70 peratus kepada gas yang dipengaruhi harga minyak dunia bagi menjana elektrik, manakala selebihnya bergantung kepada arang batu dan hidro.

Sasar KDNK 5.5 peratus

Ahmad juga berkata, kerajaan yakin negara bakal mencatatkan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) 5.5 peratus tahun depan, berdasarkan asas ekonomi yang kukuh dan banyak projek dilaksanakan untuk memperkukuh lagi ekonomi.

“Ekonomi Malaysia berada di landasan ke arah mencapai sasaran pertumbuhan setahun penuh sebanyak 4.5 peratus hingga lima peratus bagi 2013,” katanya pada sidang media mengenai seminar berkaitan pemerkasaan ekonomi, di sini, semalam.

Ahmad berkata, bagi meningkatkan pemahaman rakyat mengenai Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) sebelum dilaksanakan, kerajaan akan mengadakan Seminar Pemerkasaan Ekonomi Nasional.
-Berita Harian 22 Nov 2013



5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mungkin si ahmad dah lupa, tapi we all dengan memory yg lebih hebat (even processor I5 & I7 tak dpt lwn processor ciptaan allah s.w.t iaitu otak) dari memory ram computer takkan lupa apa lu cakap sebelum ini.

Hanya umat melayu shj blh terpedaya dgn cakap lu kerana memory umat melayu lebih teruk dari processor I5 & I7. So u all umat melayu tak rasa malukah?

Tanpa Nama berkata...

Mungkinkah ini sandiwara untuk memenangi keyakinan rakyat? Bukankah minggu ini berlangsungnya teater melayu di pwtc, yang dinamakan perhimpunan agung umno?

Muqaddimah teater dilakonkan oleh kj dengan menghentam tnb. Penutupnya, presiden akan menangguhkan kenaikan tarif letrik 'demi rakyat'.

Sekali lagi rakyat terpegun.

Andre Irwan berkata...

Biasalah bagi golongan munafikun. Hari ini depa cipta isu dan kontroversi, Esok depa "selesaikan". Kemudian depa akan kata,"Hangpa tengok betapa kerajaan perihatin akan masalah yang dihadapi rakyat dengan tidak membenarkan kenaikan tarif elektrik." Maka tepuk gemuruhlah penyokong dan penjilat pengkok munafikun.
Kenaikan 15% tidak membebankan rakyat. Cuba bayangkan RM100 dulu sudah jadi RM115 sekarang. Perbelanjaan sudah kurang sebanyak RM15 bagi setiap RM100 yang membeawa makna kita tinggal RM85 sahaja selepas ditolak.
Kadang-kala malas ku berbincang secara statistik sebab ramai umat "Melayu" tidak faham. Lebih suka kepada slogan, "JANJI 'MELAYU' BERKUASA". Buat dosa pun tak pa, janji Melayu berkuasa dengan alasan kononya DAP boleh menukarkan Tanah Melayu menjadi Republik Tanah CHINA. Cerdik kan Melayu ni. .....

Tanpa Nama berkata...

Rasanya kerajaan hari jika kamu semua masih ada maruah silalah letak jawatan..bila bercakap anda berbohong kpd rakyat sudah pastinya anda tidak layak lagi utk memimpin...Al-Quran ada menyatakan sesungguhnya kehidupan dunia ini senda gurau dan permainan...tetapi setiap permainan dan senda gurau yg kamu lakukan akan dihitung dan dihisab oleh Allah utk pembalasan sewajarnya di Akhirat nanti...sekian sebagai ingatan kita bersama...AllahuAkbar...

Tanpa Nama berkata...

Syabas Dan taniah kepada kaum majority telah membuat pilihan begitu tetap, iaitu memillih menteri Dan kerajaan yang begitu baik. Kaum majority jangan banyak bohong lain