26 Okt 2013

PRK Sungai Limau: Macai UMNO Kantoi Memfitnah Calon PAS


Isteri Azizan nafi dakwaan blog

ALOR SETAR - Calon Pas bagi PRK Dun Sungai Limau, Mohd Azam Abd Samat diakui mempunyai pertalian saudara bau-bau bacang dengan bekas Menteri Besar Kedah, Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak.

Perkara ini disahkan sendiri oleh isteri Azizan, Puan Sri Faekah Sheikh Hamzah ketika dihubungi, semalam.

Faekah berkata, hubungan kekeluargaan antara Azizan dan Mohd Azam adalah pada sebelah moyang yang merupakan sepupu.

“Sepupu Azizan yang juga anak kepada Tok Ndak Nab (Zainab) di Sungai Limau mengesahkan hubungan itu. Tok Ndak Nab dan bekas Adun Sungai Limau, Ahmad Awang adalah dua beradik, di mana Ahmad adalah bapa saudara Azizan,” katanya.

Menurutnya, pertalian itu wujud di sebelah keluarga lelaki moyang Azizan dengan moyang Mohd Azam.

“Hanya Azizan yang menetap di Sungai Limau selepas aktif dalam politik, tidak dinafikan Azizan mempunyai ramai saudara mara di situ,” katanya.

Faekah berkata, Mohd Azam adalah seorang pemimpin yang baik dan beliau sering berada di pejabat Pas kawasan Jerai ketika aktif bersama Pemuda Pas.

“Sejak Mohd Azam belum berkahwin, dia memang rapat dengan Azizan. Saya dan ahli keluarga tidak pernah keluarkan kenyataan dakwa Mohd Azam berbohong mengenai perkara itu,” katanya.

Sejak kelmarin, beberapa blog tempatan mendakwa Mohd Azam berbohong kerana tidak mempunyai pertalian kekeluargaan dengan Azizan, sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati kalangan adik beradik Allahyarham, sebaliknya dikatakan mempunyai hubungan saudara dengan bekas Timbalan Pesuruhjaya Pas Kedah, Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi.

Mohd Azam dikatakan anak sepupu kepada Phahrolrazi, yang pernah berseteru dengan Azizan ketika Allahyarham menjadi Menteri Besar Kedah. Justeru, Mohd Azam dikaitkan dengan golongan pemberontak dan musuh politik Azizan apabila ada hubungan dengan Phahrolrazi.

Phahrolrazi ketika dihubungi, tidak menafikan wujud pertalian kekeluargaan dengan Mohd Azam, namun menyangkal dakwaan Mohd Azam adalah kroni beliau untuk menentang Azizan dalam diam.

“Saya dan Mohd Azam tidak rapat berikutan jarak usia. Kami adalah dua sepupu. Ingin saya tegaskan pemilihan beliau sebagai calon tiada kaitan dengan saya, termasuk dakwaan terbabit,” katanya.

Menurutnya, Mohd Azam tidak perlu mengambil aura beliau mahupun Azizan untuk membina karier politiknya, sebaliknya berdikari dengan kemampuan sendiri.

“Datuk Mohd Azam, iaitu Haji Abdul Hamid Ibrahim adalah adik kepada Tok Guru Haji Aziz di Pendang. Haji Aziz adalah datuk saya,” katanya. -SH

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Depa main nasab la pulak...kes jejak kasih ni, mungkin lepas ni akan mendekatkan saudara2 Ust Azam yang selama ini terputus hubungan.

Tanpa Nama berkata...

Umno oh umno apa lu jealous yang calon pas berasal dari keturunan baik? Memang betul pun kebanyakkan ahli pas berasal dari keturunan yang baik. So what is your problem munafik umno? Lu kena ingat parti umno adalah diibaratkan anak haram penjajah british apa penjajah british buat lu pun buat jugalah ibarat anak dengan bapa. So lu jangan guna keturunan dalam isu sebab lu kena ingat umno adalah hasil persetubuhan haram penjajah british.