15 Okt 2013

PDRM Disifatkan Pengecut & Barbarian, Apa Jawapan KPN & Menteri KDN?

Jakarta – Indonesia memprotes tindakan Polis Diraja Malaysia (PDRM) berhubung insiden tembakan yang mengorbankan empat rakyatnya, Jumaat lalu.

“Sepertinya polisi Malaysia bermental pengecut karena sedikit-sedikit menembak. Melumpuhkan, tidak harus membunuh apalagi mereka bukan terrorist (pengganas).

“Saya mengecam keras tindakan barbar (biadap) polisi Malaysia yang dengan mudahnya menembak orang hingga tewas (mati),” kata Kepala Badan Nasional Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia (BNP2TKI), Moh Jumhur Hidayat semalam yang dipetik dari laman Kompas.com.

Jumhur menambah, Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI) di Kuala Lumpur mendapat laporan bahawa empat rakyatnya ditembak mati dalam insiden pukul 12 tengah hari itu.

Keempat-empat mereka dikenali sebagai Hafat, pemegang pasport Indonesia bernombor A0649848, Iknoriansyah (U4507980), Hery Setiawan (A4208167) dan Wahyudi (A2640273).

Menurut versi PDRM, kata Jumhur, kesemua mereka disyaki telah merompak sebuah rumah awal pagi sebelum kejadian.

Polis kemudiannya menyerbu sebuah rumah yang disyaki digunakan sebagai tempat persembunyian mereka di Blok B-15-7, Ampang Hilir Pinggiran, Jalan Ampang Putra, Kuala Lumpur.

Katanya, PDRM masih melakukan siasatan termasuk memastikan identiti keempat-empat mayat dan KBRI diminta untuk menunggu hasil siasatan serta akan diberi akses untuk memeriksa mayat, menurut sumber Antarapos.

Jumhur menambah, pihaknya akan memastikan protes kerajaannya disampaikan melalui saluran diplomatik.


"Polisi Malaysia Pengecut, Sedikit-sedikit Main Tembak"


JAKARTA, KOMPAS.com — Pemerintah Republik Indonesia memprotes penembakan terhadap empat warga negara Indonesia hingga tewas oleh polisi Malaysia. Polisi Malaysia juga dianggap senang main tembak.

"Sepertinya polisi Malaysia bermental pengecut karena sedikit-sedikit menembak. Melumpuhkan, kan, tidak harus membunuh apalagi mereka bukan teroris," kata Kepala Badan Nasional Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia (BNP2TKI) Moh Jumhur Hidayat di Jakarta, Minggu (13/10/2013).

"Saya mengecam keras tindakan barbar polisi Malaysia yang dengan mudahnya menembak orang hingga tewas," kata dia lagi.

Jumhur mengatakan, Kedutaan Besar RI di Kuala Lumpur, Malaysia, mendapat laporan dari polisi Malaysia bahwa ada empat WNI yang ditembak hingga tewas polisi Malaysia pada Jumat (11/10/2013) sekitar pukul 12.00 waktu setempat.

Keempat WNI itu atas nama Hafat, nomor paspor Indonesia A0649848 kelahiran 8 Juni 1969, Iknoriansyah nomor paspor U450798 kelahiran 7 Mei 1988, Hery Setiawan nomor paspor A4208167 kelahiran 25 November 1980, dan Wahyudi nomor paspor A2640273.

Menurut versi polisi Malaysia, kata Jumhur, keempat WNI itu diduga telah melakukan perampokan rumah pada dini hari sebelumnya. Polisi menduga rumah yang digunakan sebagai tempat persembunyian mereka di Blok B-15-7, Ampang Hilir Pinggiran, Jalan Ampang Putra, Kuala Lumpur.

Jumhur memastikan bahwa keempat WNI itu bukan TKI karena berdasarkan informasi yang dia terima, tidak jelas pekerjaan mereka.

Polisi Malaysia, katanya, masih melakukan penyelidikan termasuk memastikan identitas 4 jenazah. KBRI diminta untuk menunggu hasil penyelidikan tersebut dan akan diberi akses untuk mengecek fisik jenazah nantinya.

Jumhur memastikan pula protes pemerintah tersebut disampaikan melalui jalur diplomatik.
-kompas.com


10 ulasan:

Awanama berkata...

DARI MENTERI SAMPAI KETUA BAHAGIAN, SEMUA KAKI PEMBOHONG.. SBB TUE UMNO BERBAU BUSUK MCM BANGKAI...

http://umno2013.blogspot.com/2013/10/ketua-umno-bahagian-kota-raja-tipu.html

Andre Irwan berkata...

Siapa kata PDRM pengecut? Siapa kata PDRM Barbarian?
Mana mungkin PDRM bertindak sedemikian? Kan PDRM ialah pasukan yang berdisiplin. Lihat pada KPNnya, hebat-hebat belaka. Hujah mengalahkan dunia. Bila cakap, mata terkebil-kebil seolah-olah rakyat Malaysia semuanya bodoh dan bangan belaka. Aku bangga mempunyai seorang KPN yang hebat bila berhujah walaupun isinya tarak, harapkan suaranya tinggi sikit. Ketua kepada KPN dah bagi green light atas hal ini. Jadi NO HAL punya. Semua beres pak.
Dulu semasa UMNO perlukan Indon untuk mengekalkan kuasa, diimportnya ramai indon ke Malaysia (Lihat di Chao Kit) dan diberi taraf kerakyatan. Kini depa bukan saja jadi rakyat Malaysia tapi bumiputera yang berhak menikmati hak istimewa Melayu seperti mana yang termaktub dalam perlembagaan. Sebab tu aku amat menyokong UMNO ni yang begitu prihatin akan kehilangan kuasa Melayu. Halal atau Haram, soal kedua, yang penting dapat mengekalkan kuasa.
HARAMJADAH SUNGGUH. Cakap Tok Jib.

Awanama berkata...

mahkamah di malaya utk perbicaraan kes jenayah dah boleh "tutup kedai".

tak perlu lagi perbicaraan, sebab polis malaya dah boleh jadi hakim utk jatuhkan hukuman.

syabas "polis raja di malaya" teruskan lah menembak sesuka hati, biar satu dunia lihat betapa bodohnya undang2 di malaya.

Awanama berkata...

apa ke halnya kena mengena dgn umno ni, wahai anak sundal? kau tu yg busuk hati mcm bangkai anjing!

Awanama berkata...

Siapa yang mumpunyai kepentingan bawa padatang masuk hingga tak terkawal. Ini lah sebab nya rasuah yang tak terkawal hingga kan pintu masuk boleh senang di bolos.Pihak berwajip hanya tahu duit rasuah, maruah tanah air last.Bila kes ini semua tuding jari satu sama lain.Orang lain untung bawa masuk, PDRM dapat nama busuk.Post mortem semua pekerja pendatang asing ke Malaysia.Siapa dalang dalang yang senang senang bawa mereka masuk. Yang saya tahu agency pekerja yang besar besar selalu kroni pemerintah.Sebab tamak kita hadapi masalah ini.Beri hadiah setiap rakyat yang mengadu setiap pendatang haram dan siapa melindungi mereka.Badan anti rasuah tak boleh dari bekas pesara kerajaan, masing masing nak cover sama sendiri.

Awanama berkata...

Saya syorkan maksud politik diketepikan dalam isu membenteras jenayah, ya! sungguhpun PATI itu atas unsur demikian namun jenayah bukanlah perkara ringan, Saya menyokong tindakan anggota polis.

matpenang berkata...

Tak lama lagi bila mat afrika pulak kena bedil polis akan jawab pulak dgn negara2 africa. Puak2 yg bawa masuk mat africa banyak di kalangan anak2 pemimpin umno. Depa kaut puluhan ribu sebulan bawa masuk depa ni atas alasan kelas bahasa. Rakyat juga tanggung masalah.

mohd shahran berkata...

Anonymous said...OCTOBER 16, 2013 AT 6:06 AM
bUKAN KER mENTERI YANG BERI GREEN LIGHT TEMBAK TERUS BUKAN DARI umno.. KONFIUS NIE..MAYBE ZAHID HAMIDI BUKAN umNO KOT...

Anonymous said...
October 16, 2013 at 6:06 AM
mAYBE TAK KENA pada keluarga hang..cuba keluarga hang ditembak tanpa apa2 amaran atau tangkapan.. hang nak kata pulak pada polis..bagus tembak ayah aku..

Awanama berkata...

spt mana nukilan GB, Yakin dan percaya lah kebhathilan akan terhapus dengan hadir nya kebenaran...makin terserlah kemunafikan UMNO dan penguatkuasa dan kepolisian malaysia...kesian rakyat malaysia yg memilih UMNO dan BN...sekarang mendapat hadiah..spt mana janji2 mereka dahulu...kesian kesian kesian...kita pun sama terpalit.

Awanama berkata...

Percayalah, itulah balasan Allah ke atas PDRM yg mengkianat amanah rakyat. Membela pemimpin zalim. Tentu saja telah bnyak bala menimpa keluarga PDRM, hanya yg dekat dengan mereka saja mengetahuinya.