23 Okt 2013

Menang Ketua Wanita UMNO, Keluarga Shahrizat Belum Bayar Satu Sen Pun Hutang NFC


Tiada syarikat akan ambil alih hutang NFC, kata Najib Tawaran pengambilalihan projek Pusat Fidlot Nasional (NFC) kini tertutup apabila rundingan antara kerajaan dengan syarikat Kirimotonas Agro Sdn Bhd (KASB) gagal dimuktamadkan, menurut jawapan bertulis Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kepada ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua.

Najib yang juga Menteri Kewangan dalam jawapan bertulis berkenaan berkata, PASB, syarikat usahasama antara Otoshitos Sdn Bhd dan Hannan Food Group dipilih berdasarkan persetujuan untuk menyuntik sejumlah RM20 juta sebagai modal.

"Sehingga kini kedua-dua pihak tidak dapat mencapai persetujuan dan rundingan tersebut tamat,"
kata jawapan berkenaan.

KASB menawarkan untuk mengambil alih semua aset dan liabiliti NFC dalam usaha untuk memulihkan kembali NFC.

Pua dalam sidang medianya di Parlimen hari ini berkata, laporan berkenaan NFC yang disediakan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) sudah siap.

Bagaimanapun, oleh kerana mesyuarat jawatankuasa di bawah Parlimen, pendedahan berkenaan dilakukan selepas selesai sidang Dewan Rakyat.

"Sebenarnya siasatan dan laporan sudah selesai dan dimuktamadkan dalam PAC lalu. Tetapi laporan disiapkan dalam sesi terakhir Parlimen penggal lalu, jadi tidak dapat bawa ke dalam Parlimen.

"Sekarang ia akan dibentangkan semula kepada ahli PAC yang baru dan jika semua ahli bersetuju dengan laporan PAC sebelum ini, kita akan bentangkan dalam Parlimen," kata Pua, yang juga anggota PAC.

Beliau berkata, berdasarkan jawapan bertulis yang diterimanya berhubung dana RM250 juta projek yang diuruskan keluarga Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil itu, menunjukkan tiada syarikat bersedia mengambil alih liabiliti projek berkenaan.

"Tidak ada syarikat akan ambil alih projek NFC. Kita tidak terkejut kerana mana ada syarikat mahu membayar dan mengambil alih RM250 juta dan tambah pelaburan untuk uruskan NFC.

"Apa jadi tunggakan RM250 juta itu, NFC yang dimiliki keluarga Shahrizat yang baru menang besar sebagai Ketua Wanita Umno itu masih berhutang dengan kerajaan.

"Kenapa satu sen pun belum dipulangkan. Kenapa tiada tindakan undang-undang diambil untuk mendapatkan balik wang tersebut," katanya.

Pua dalam kenyataaannya sebelum itu menuntut Kementerian Kewangan menyatakan kedudukan pinjaman RM250 juta kepada NFC dan juga kedudukan terkini projek ternakan lembu fidlot berkenaan. -TMI


Tiada ulasan: