7 Ogo 2013

Ikhwan Tidak Berganjak: Kembalikan Mursi Sebagai Presiden Sebagai Syarat Penyelesaian


Mesir: Ikhwan Muslimin menegaskan tidak akan menerima sebarang solusi yang dicadangkan mana-mana pihak kecuali pihak tentera bersetuju dengan syarat bahawa Dr Muhammad Morsi perlu dikembalikan sebagai Presiden Mesir yang sah.

Kenyataan tersebut dikeluarkan Parti Kebebasan dan Keadilan, sayap politik Ikhwanul Muslimin sebagai menjawab kepada pertemuan Wakil Menteri Luar Negeri AS, William Burns yang mahu memujuk Ikhwan menerima solusi damai terhadap krisis politik yang berlaku di Mesir.

Kunjungan utusan AS itu sendiri adalah yang terbaru dalam penerusan langkah diplomatik menjadi orang tengah antara pendukung Mursi dan pemerintah sementara yang dikuasai tentera.

Ikhwan mendakwa, pendirian mereka tidak berubah, agar pihak tentera yang merampas kuasa mengembalikan legitimasi Mesir dengan menyerahkan kembali pemerintahan kepada Morsi yang telah dipilih oleh rakyat negara itu secara sah.

Dalam pada itu, Ahram Online melaporkan, Menteri Luar Negeri UEA Abdullah Zayed bersama rakannya dari Qatar Khalid Al-Attiyah serta William Burns telah mengunjungi orang kedua Ikhwanul Muslimin Khairat Asy-Syatir di penjara Tora malam tadi.

Ianya sebagai usaha memujuk Ikhwan menerima inisiatif penyelesaian yang mahu dikemukakan bagi menamatkan krisis di negara itu.

Namun Al-Jazeera kemudian melaporkan, Asy-Syatir, yang telah ditahan atas "tuduhan rekaan" menghasut pembunuhan, menolak untuk bertemu dengan mereka bertiga itu.

“Muhammad Mursi adalah presiden sah Mesir. Mereka harus berbicara kepada Mursi,” kata Asy-Syatir seperti dipetik Al Jazeera.

2 ulasan:

dondogol berkata...

DUNIA HAMPIR KIAMAT ORANG KAFIR JADI ORANG TENGAH BAGI MENYELSAIKAN MASAALAH NEGARA ISLAM.MANA KITAB MEREKA BELAJAR DAAAA. HANCUR HANCUR YAHUDI YANG DILAKHNAT ALLAH NAK SELESAIKAN MASAALAH ORANG ISLAM LU SEMUA FIKIRLAH RUJUK AL QURAN DIRI KITA MILIK ALLAH.

Tanpa Nama berkata...

Sila tonton AlJazeera di lamannya tentang kenyataan 2 senator Amerika yang mahukan pihak tentera bertindak rasional dan membebaskan semua ahli parti politik Ikhwan.
Walaupun agak pelik tetapi senator knoservatif penyokong kuar Israel ini tetap mempertahan cara demokrasi dan hakikat tentera Mesir perlu menerima keputusan pilihanraya yang menentukan siapa menjadi pemerintah.
dia memberikan contoh rakan senator yang datang bersama McCain yang kalah pada Obama tetapi masih menerima permintaan Obama untuk mengerakkan misi damai di Mesir.