27 Ogo 2013

Erdogan Kecam Respon AS Tentang Penglibatan Israel Dalam Kudeta di Mesir


Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan pada hari Sabtu klemarin (24/8/2013) telah mengecam Washington kerana respon mereka terhadap dakwaan mengenai keterlibatan Israel di dalam krisis Mesir.

Tuduhan Erdogan yang mengkaitkan kudeta tentera di Mesir dengan Israel telah ditolak oleh Rumah Putih, menggambarkan kenyataan Erdogan sebagai “ofensif, tidak berasas dan silap.”

“Mengapa Rumah Putih pula yangt membuat kenyataan tentang hal ini? Rumah Putih seharusnya tidak berbicara tentang hal ini. Jika ada seseorang yang berbicara atau menjawab tentang hal ini, seharusnya adalah Israel sendiri bukan Amerika,” kata Erdogan dalam pidato yang disiarkan television Sabtu kelmarin.

Dia juga mengatakan bahwa pernyataan Rumah Putih menunjukkan kemarahan mereka terhadap dirinya, menyebut pendekatan Washington untuk sekutu NATO nya itu sebagai sesuatu yang tak wajar.

Dalam kenyataan Erdogan juga mengatakan: “Hal ini sangat penting untuk menunjukkan dwi standard di dunia,” tanpa memberikan perrinciannya.

Sebelumnya pemimpin Turki ini pada Selasa lalu menuduh negara Yahudi Israel berada di balik kudeta tentera terhadap Presiden Mesir Muhammad Mursi pada bulan lalu.[gb/fq/islampos/afp]

5 ulasan:

Awanama berkata...

aku kagum dengan pemerintah turki ni..sebab beliau seorang pemerintah yang berani menegakkan keadilan...kalau harap najib hampeh

Awanama berkata...

....... harap pada najib???..... khakhakkhak...tuih.

Awanama berkata...

Bagi saya, beliau adalah pemimpim negara Islam yang sebenarnya..Beliau mempertahankan saudara seIslam dan tidak gentar pada kuasa barat.. Saya sgt2 menghormati beliau dan saya berharap dan berdoa agar Malaysia di anugerahkan pemimpin seperti beliau..

kalau ada pemimpin yg sntiasa berpegang pada Al-Quran dan As-sunnah, saya akan menyokong tanpa mengira dari mana2 parti politik...sbb Islam adalah cara hidup saya..

gengster melayu alaf baru. berkata...

D mlysia,kita masih mnunggu klahiran pmimpin seperti PM Turki Edorgan.
Mahukah Tuhan mlahirkan Erdogan baru d Mlysia?
Sekiranya ada sepuluh Erdogan d dunia,Amerika dan Israel pasti lenyap dr muka bumi ini..

Awanama berkata...

Najib sendiri berkiblatkan israel.
Pemimpin lembik.
Jauh dari Islam.
Fasik, zalim, haprak..buat malu saja