12 Ogo 2013

DAP Persoal Kenyataan Zahid, Mana Datang Itu Senjata Api?


Kenapa Senjata Api Secara Tiba-Tiba Mudah Didapati Di Malaysia? - DAP

PETALING JAYA: DAP mahu mengetahui mengapa dilihat adanya bekalan bersedia senjata api di Malaysia, berikutan peningkatan kejadian tembakan baru-baru ini.

Setiausaha Agung parti, Lim Guan Eng berkata, walaupun hukuman berat terhadap pemilikan senjata haram, ia tidak kelihatan menghentikan kongsi gelap daripada menggunakan senjata api.

"Menyalahkan pemansuhan Ordinan Darurat yang mengeluarkan banyak penjenayah yang lebih serius dalam masyarakat bukanlah menjelaskan sepenuhnya bagaimana bekalan senjata secara tiba-tiba meningkat di Malaysia," katanya dalam satu kenyataan pada Ahad.

Mengenai pemansuhan Ordinan Darurat, Lim berkata, ia tidak menjelaskan apa yang beliau sifatkan sebagai "lonjakan" secara tiba-tiba terhadap bekalan senjata tempatan.

Lebih 20 orang terbunuh dalam beberapa kes tembakan di seluruh negara sejak 12 April tahun ini.

Pemimpin atasan DAP mengambil berat perkara ini secara serius, dan akan mengadakan mesyuarat tergempar malam Ahad bagi membincangkan, antara lain, peningkatan dalam jenayah kekerasan baru-baru ini yang telah menjejaskan perniagaan tempatan dan pelancongan, kata Lim.

Lim berkata, mesyuarat itu akan diadakan walaupun beberapa pemimpin bercuti.

Sebagai langkah jangka panjang, Lim menggesa lebih ramai anggota polis diletakkan di jalan-jalan, yang mendakwa bahawa hanya kira-kira 9% daripada 112,583 (10,150) pegawai beruniform di Malaysia berada di Jabatan Siasatan Jenayah.

Beliau berkata, sekurang-kurangnya separuh daripada pasukan polis Malaysia yang diperlukan untuk memerangi jenayah.

"Perlu ada sekurang-kurangnya 56,000 anggota berpakaian seragam membuat rondaan di jalan-jalan dan bukan 10,150 anggota sekarang," katanya.

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ada polis dan Zahid kisah tentang peningkatan jenayah ini?? Saya rasa tidak kerana mangkuk2 ini ada bodyguard..apa yg nak risau...rakyat tanggunglah!! Orang melayu UMNO pun tak kisah asalkan UMNO terus memerintah!! Malaysia menuju kearah kehancuran!!!

cdinkb berkata...

Adakah perkembangan ini suatu bala dek kerana mencabar hukum Allah? Tunggulah,biar si menteri umnobn yang jawab.Ini bukan gurauan,wahai umnobn.

Unknown berkata...

Yang paling aku tak suka bila dikomen oleh POLIS iaitu statistik jenayah kita tidak TINGGI berbanding dengan negara lain (cuba lihat apa yang dikatakan oleh pegawai polis baru-baru ~ aku lupa nama dia). Apakah perlu kita banding statistik dengan negara lain? Jenayah ni amat serius dan tak perlu banding. Kalaulah mangkuk ni seorang pendidik, sudah tentu dia akan di"bambu"kan. Tak kan seorang GURU nak kata, "Pencapaian pelajar belum serius kalau banding dengan pelajar lain. Pelajar saya masih mampu dapat 5 markah manakala pelajar lain ada yang dapat 0." Cuba lihat apa Pengarah / PPD / Pengetua / Guru Besar, apa reaksi depa tu? Mesti kena mangkuk punya.

Tanpa Nama berkata...

Buatlah hukuman sekeras mana sekali pon......KALAU BERHUKUM TIDAK MENGIKUT HUKUMAN YG TELAH DITETAPKAN OLEH ALLAH dan TIDAK MENDAPAT KEREDHAANNYA.......tunggulah kesengsaraan yg terpaksa ditanggung oleh manusia di bumi Malaysia.

Amuraria berkata...

inilah akibat rakyat mangkuk (tak semua ;))yang melantik penyamun,perogol,penyangak,perembat & penyauk khazanah negara & apa saja demi tembolok,kroni & anak pinak ! ABU jangan lupa @

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya pemimpin yang waras dan cerdik dinegara ini makin pupus, dari PM, TPM hingga Jemaah Menteri, cakap seolah-olah dalam mengigau dan mamun.

Ayam mahal makan daging....
Jenayah naik kata masih rendah berbanding negara lain....

Bila MEnteri kena tembak baru tengadah...

Tanpa Nama berkata...

Adakah perlu ada EO baru bolih siasat dan tangkap penjenayahx ini? Tidak semestinya. Polis bolih teruskan siasatan, tangkapan dan beri hukuman yang sewajarnya kepada penjenayah, barulah yang lain tu takut.
Polis Malaysia sebenarnya amat cekap dan mampu menyiasat dan menangkap yang bersalah, tak payah EO. Kalau ada EO, nak tangkap pun kena ada maklumat perisikan. Kalau dah ada maklumat perisikan tanpa EO pun polis bolih ambil tindakan dalam bidangkuasa yg ada untuk menyekat jenayah yg dirancang dari dilakukan.

Tanpa Nama berkata...

Dikala pemimpin umno nakkan sangat EO maka kes tembak-menembak di perbesarkan. Wal hal tembak menembak hari-hari ada kat Malaysia ni. Serupa juga macam kes buang bayi yang hari-hari ada tapi disorokkan.

Tanpa Nama berkata...

UMNO akan bodohkan polis dari dulu kini dan selamanya. Nak lantik lebih ramai polis dalam siasatan Jenayah?? Mimpi kaulah kerajaan nak buat sebab nak lantik orang masukkan ke jabatan siasatan jenayah perlu kelulusan paling minimun degree. Kalau polis semua terdiri daripada orang yang tinggi pengetahuannya of cause UNDI POS akan terjejas. Sebab itulah UMNO forever tidak akan tingkatkan orang dalam jabatan siasatan jenayah, biar ramai orang bodoh dalam polis asalkan undi pos diaorang selamat. Tak payah nak sembunyi - sembunyi sebab memang inilah niat UMNO sebenarnya.