12 Jun 2013

[VIDEO & GAMBAR] Hujan Tak Halang Ribuan Banjiri BLACK 505 Sungai Petani Malam tadi


Sekalipun hujan turun dan petir berdentum namun ia tidak sesekali menyekat momentum himpunan Black 505 di Sungai Petani malam tadi.

Hampir keseluruhan yang hadir tidak berganjak dan untuk mendengar ikon pembangkang Anwar Ibrahim dan rakan Pakatan Rakyat bercakap mengenai penipuan pilihanraya dan untuk mendapatkan perkembangan terkini terhadap tindakan undang-undang ke atas Anwar serta perancangan PR untuk bertindak ke atas Suruhanjaya Pilihanraya. SPR telah dilihat secara meluas sebagai bersalah kerana membantu Umno-BN memenangi PRU pada 5 Mei lepas melalui cara-cara yang tidak jujur dan tidak adil.

"Kita berharap untuk mendapatkan kehadiran yang ramai, kita telah bersedia untuknya. Pihak polis dan pihak berkuasa memberikan kerjasama yang baik. Kita boleh merancang tetapi bergantung kepada Yang Satu (Allah swt) untuk menentukannya. Malah, saya sudah berfikir berkemungkinan hujan akan turun dan telah membuat persediaan jika berlaku demikian. Bersyukur kepada Allah, kita mempunyai dewan yang baik dan sistem PA yang baik juga. Rakyat tidak berganjak, mereka menunggu sehingga akhir malah selepas hujan berhenti mereka terus mendengar ucapan-ucapan para pemimpin. Ini benar-benar menyentuh hati. Ia adalah semangat yang tinggi," kata Johari Abdul, ahli parlimen Sungai Petani.

Hujan turun kira-kira jam 10 malam, muncul tiba-tiba dan dengan lebatnya. Orangramai yang berada di padang, bergerak seperti dalam satu pasukan secara bersama-sama dan seperti satu alunan gelombang, menuju kearah pentas yang dibina di luar dewan yang berbumbung.

Dengan jumlah hadirin sebegitu ramai - dianggarkan 10,000 di atas padang - tiada seorang yang tercedera dan suasana kelam-kabut hanya berlaku seketika. Pasukan penganjur seperti mengetahui apa yang perlu dilakukan dan mereka bertindak pantas. Situasi begitu terkawal dan dalam tempoh hanya 10 minit, orangramai kembali duduk sekalipun kali ini di atas lantai dewan dan siap sedia untuk mendengar cermaha-ceramah yang disampaikan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan.

Tarikh Penting 22, 23 dan 24hb Jun

Selain Anwar dan Johari, lain-lain pemimpin yang menyertai himpunan Black 505 Sungai Petani malam tadi ialah Timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu, ahli parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari, Naib Presiden PKR Tian Chua, ADUN Bukit Selambau Dr R Krishnamoorthy dan aktivis anak muda Badrul Hisham Shahrin atau Chegubard.

Dengan sambutan yang ramai untuk himpunan Black 505, pemimpin Pakatan terus membelasah Umno-BN kerana "mencuri" kejayaan mereka. PR bercadang untuk mengadakan satu perhimpunan raksaksa pada 22 Jun ini, dimana mereka mensasarkan satu juta akan hadir.

"Apa-apa pun boleh berlaku pada tarikh 22, 23 dan 24 (Jun). Kita akan berada di sana (di parlimen untuk mengangkat sumpag) pada 24 dan juga 25 (ucapan perasmian Yang DIpertuan Agong). 22 merupakan hari yang besar dimana kita akan berhimpun di Padang Merbok - 505 - dan kita akan bermula pada jam 12 tengahari," kata Johari.

"Ada yang bercadang untuk tinggal semalaman di sana sehingga 23hb dan kemudian pada 24 hb merupakan hari mengangkat sumpah. Jadi ini rentetan peristiwa yang akan berlaku. 22hb itu adalah hari yang penting. (Pada) 23hb, orangramai mungkin mahu menunggu dan melihat apa yang bakal berlaku kerana mereka mengharapkan banyak pihak media akan berada di sana dari seluruh dunia, jadi mereka bleh mengambil kesempatan dari media ini dan mereka boleh menyuarakan ketidak-puashatian mereka terhadap kerajaan minoriti yang ada sekarang."

Pandikar Amin & Himpunan Jun 22

Di dalam pilihanraya 5 Mei, Umno-BN menang 133 kerusi di peringkat Parlimen berbanding Pakatan cuma 89. Tetapi Anwar enggan untuk mengakui kekalahan, mendakwa telah wujud penipuan dan salahlaku. Majoriti daripada 13 juta pengundi dilihat menyebelahi Anwar kerana Pakatan telah 51% dari undi popular tetapi tewas dengan BN sebanyak 44 kerusi di Parlimen.

Anwar, 64, telah memulakan himpunan Black 505 untuk memprotes pengundian yang dianggapnya tidak adil. Pakatan telah menuntut Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR meletakkan jawatannya. Mereka juga mahu pilihanraya semula di 30 kerusi 'yang meragukan".

Lain-lain tindakan dimulai Pakatan untuk meluahkan rasa tidak puashati mereka terhadap keputusan PRU13 termasuklah pemboikotan taklimat Dewan rakyat semalam.

Ini menyebabkan Pandikar Amin, Speaker BN pada sessi parlimen yang lalu, melenting dan mengeluarkan amaran kepada pemimpin Pakatan jika mereka memboikot upacara mengangkat sumpah pada 24 Jun, dia tidak akan membenarkan mereka mengangkat sumpah di tarikh yang lain. Pemimpin Pakatan kemudian akan berrisiko kehilangan status wakil rakyat, kata Pandikar, yang kata-katanya telah disifatkan sebagai ugutan yang "bertentangan dengan undang-undang" dan terang-terangan melanggar Perintah Tetap Dewan Rakyat dan Perlembagaan Persekutuan.

Himpunan di Sungei Petani malam tadi adalah himpunan yang ke 12 di dalam siri Black 505. Selepas ini ialah di Kota Bahru, Kelantan pada malam ini, diikuti pada 16 Jun 16 di Batu Pahat, Johor. Namun himpunan 22 Jun mwerupakan himpuan yang sedang ditunggu-tunggu.

"Sama seperti ini, satu perhimpunan aman, namun di dalam skala yang lebih besar - satu acara nasional - bagi menunjukkan kepada rakyat Malaysia dan dunia bahawa kmai tidak sesekali merestui penipuan," kata Anwar, merujuk kepada himpunan yang bakal berlansung pada 22 Jun. Beliau menjelaskan ia adalah perhimpunan aman dan bukan satu protes jalanraya. - malaysian-chronicle/terjemahan bebas oleh GB














Tiada ulasan: