4 Jun 2013

Isu Warga Bangla Mengundi: PM Bangladesh Sendiri Akuinya


Suruhanjaya Tinggi Bangladesh di Kuala Lumpur menangkis dakwaan bahawa 40,000 orang warganya dibawa masuk untuk mengundi dalam pilihan raya umum 5 Mei di sini.

Tapi bagaimana bila Perdana Menteri sendiri yang membuat pengakuan sendiri?

Perdana Menteri Bangladesh, Sheikh Hasina sendiri telah membuat akuan mengenainya di suatu ketika dulu.

Menurut laman web NGO Biro Hal Ehwal Pejabat Perdana Menteri , Perdana Menteri Sheikh Hasina bertemu dengan rakan sejawatannya dari Malaysia itu Datuk Seri Najib Razak pada tahun lalu di mana mereka membincangkan "isu-isu lama terbengkalai , termasuk menghalalkan pekerja Bangladesh di Malaysia".

Kedua-dua bertemu ketika menghadiri Forum Dunia ke-66 Ekonomi Islam di Kuala Lumpur pada Mei 2010.

Ia berkata sumber-sumber yang sangat dipercayai mendakwa bahawa semasa mesyuarat itu, Najib memberi jaminan Sheikh Hasina menimbangkan isu mengesahkan pekerja Bangladesh ke negara Malaysia dengan ikhlas sekali.

"Hari ini, pejabat Perdana Menteri telah didakwa menerima pengesahan dari beberapa rakyat kita yang bekerja di beberapa sektor di Malaysia sejak tahun lepas bahawa mereka telah diberikan lebih daripada kewarganegaraan dari Kerajaan Malaysia.

Malah mereka kini telah diberi hak untuk menjadi pengundi dalam pilihan raya umum Malaysia akan datang.


"Satu lagi sumber yang sangat dipercayai dari pejabat Perdana Menteri telah mengesahkan bahawa pekerja Bangladesh dengan mudah boleh diberikan kewarganegaraan Malaysia dengan syarat untuk mengundi parti yang mewakili kerajaan yang berkuasa," lapor laman web itu. Laman web itu juga melaporkan Sheikh Hasina menggesa rakyatnya "mengambil kesempatan ini untuk mengurangkan kemiskinan negara sejajar dengan inisiatif kerajaan dan pelbagai langkah untuk menyelesaikan semua masalah utama, termasuk kuasa dan krisis gas". Laman web tersebut ditutup apabila isu ini kecuh. Tapi alhusseyn sempat buat screenshot seperti di atas. -al-husseyn


Bangladesh Prime Minister’s Office


BANGLADESHI Prime Minister Sheikh Hasina told that she has been in Malaysia during her 6-day visit to South Korea and Malaysia last year.

At the last leg of her six-day tour, Hasina arrived in Malaysia on May 18 to attend the 66th World Islamic Economic Forum [WIFE] in Kuala Lumpur, the next day where she delivered a special speech. During her stay in Kuala Lumpur, she held bilateral talks with her Malaysian counterpart Mohammed Najib bin Tun Abdul Razak when some long standing issues, including legalizing Bangladeshi workers in Malaysia, were prominently discussed.

Highly placed sources claimed that during the meeting, the Malaysian prime minister assured Hasina of considering the issue of legalizing Bangladeshi workers to his country with utmost sincerity.

Today, Prime Minister’s office has allegedly received a confirmation from some of our citizens those working in several sectors in Malaysia since last year that they were given more than citizenships from Malaysian Government. In fact they now have been given a right to be a voter in upcoming Malaysian’s general election.

Another highly placed source from prime minister’s office has confirmed that Bangladeshi workers may easily conferred Malaysian citizenship with the condition to vote for party that represents the government in power.

Honorable Prime Minister, Sheikh Hasina urges people to take this opportunity in order to lower the national poverty in line with government’s initiative and numerous measures to solve all major problems, including power and gas crises.

Prime Minister Sheikh Hasina also urged Malaysian entrepreneurs to invest more in Bangladesh, particularly in labor-intensive industries including readymade garment, textile, light engineering, electronics, agro-based products, ICT, power and infrastructure.

10 ulasan:

Awanama berkata...

ada bangla kat KL bagitau, nak dptkan ic dr kjaan msia, diorg just kena bayar RM20k...!!! WTF!!!!

Awanama berkata...

HAHA...CAYALA,"GREAT CONSPIRACY"...
CAUGHT RED HANDED BRO.HA HA HA

Carlos Santiago berkata...

Macai umporno taknak mengaku. dia duk ikut kata berita tahyul. ahahah

zamani berkata...

kedutaan mereka pun mengundi bn apa citer...

Awanama berkata...

Rakyat yang beranak di Malaysia yang dah tua belum dapat warganegara tetapi datang dari bangala dapat warganegara siapa mau selamatkan Malaysia.Rakyat.. zaman akan datang kita tiada kuasa untuk menentukan kerajaan bangala yang menetukan.Selamatkan Malaysia.

RG Sport berkata...

Makin lama aku nengok BN ni makin benci rasanya....bila lalu tepi bilik gerakan amno mesti aku rasa tak selamat....bila la amno ni nak mampus

Awanama berkata...

Jom baca doa ni ;-)

Ya Allah! Tunjukkan kami kebenaran dengan kebenaran dan kurniakan kami kekuatan untuk mengikutinya. Dan tunjukkan kami kebatilan dengan kebatilan, dan kurniakan kami kekuatan untuk menjauhinya, dengan rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pengasih.

RG Sport berkata...

Aamiin

Awanama berkata...

ini cerita KhorDhinGhell lah....PM Bangla kata ada, Opis Bangla Malaysia kata tak ada...Macam Chipsmore aje!!!!

Awanama berkata...

SAH!! BANGLA NATION