5 Mac 2013

Balu Sultan Sulu Dakwa Ceroboh Sabah Hanya Drama

Manila - Balu kepada Sultan Sulu, Mohd Mahakuttah Kiram percaya pertempuran yang sedang berlaku di Sabah hanya satu drama dan menegaskan ia bukan sebahagian perancangan mereka untuk mendapatkan kembali hak milik mereka.

Bercakap kepada pemberita semalam, Puteri Maryam Kiram mendakwa yang dirinya juga pernah ditawar untuk menjadi sebahagian dari drama oleh pihak-pihak berkenaan satu ketika dahulu.

“Saya yakin perkara ini hanya drama selepas saya pernah duduk sekali bersama mereka.

"Saya juga bersedia untuk berunding bagi menyelesaikan konflik ini dari terus berlanjutan.

Penyelesaian bersama kedua-dua belah pihak dapat dicapai,” ujar beliau dipetik The Philippine Star.

Maryam bagaimanapun tidak menjelaskan apa yang dimaksudkan sebagai "drama" tetapi mendakwa yang media turut memainkan peranan dalam mengada-adakan cerita.

Beliau yang mendakwa mewakili Kesultanan Sulu berkata ahli keluarga diraja telah menubuhkan Yayasan Diraja Kesultanan Sulu.

Maryam turut berharap dapat mengadakan perbincangan dengan pemimpin Malaysia.

Beliau turut yakin yang kerajaan Malaysia mengamalkan sikap terbuka dan mampu menyelesaikan perkara ini secara baik. -SH


Sulu sultan’s widow: Fighting in Sabah mere drama


MANILA, Philippines - The widow of the late Mohd Mahakuttah Kiram, the 34th Sultan of Sulu, believes the fighting in Sabah is mere “drama,” and says it is not part of their game plan to pursue their proprietary rights.

Speaking to reporters yesterday in Makati, Princess Maryam Kiram offered herself as an emissary to the parties concerned, as she has been doing in the past.

“I am confident, after I sat with them to clarify their concern,” she said. “We will be willing to come to the negotiation table to settle all matters for the good of all concerned. A win-win solution can be arrived at.”

Maryam did not elaborate on the “drama,” but said the media are making up stories.

Claiming to represent the sultanate of Sulu, Maryam said she has been in contact with the members of the royal family and that she had set up the Royal House of Sulu Kiram Foundation Inc.

Maryam said she has been talking with Malaysian officials and an agreement was already made regarding the increase of the rent for Sabah.

“I am now in the process of negotiating some form of compensation from the Malaysian family to help develop their ancestral lands,” she said.

A meeting was called for all the members of the royal family and a Manifesto of Solidarity of Peace of the People of Sulu Archipelago has been signed, she added.

Maryam said the Malaysian government was receptive and they are now preparing a good settlement.

The birth certificates of every member of the Kiram family is already in her possession, she added.

Maryam said she went to Malaysia early this year for the release of the settlement fund.

“The funds were to be in my hands, but the schedule of Jan.

11 was unfortunately not implemented for unknown reason,” she said.

Maryam said the fund was supposed to be deposited in a designated bank with clearance from the Bank of Negara.
-philstar.com



Tragedi Lahad Datu: Kesultanan Sulu nafi pembangkang M’sia terlibat



MANILA 5 MAC: Kesultanan Sulu menafikan dakwaan pembangkang Malaysia terlibat membantu menyemarakkan krisis Sabah sebagaimana dakwaan kerajaan Malaysia.

“Kami tiada hubungan dengan pembangkang Malaysia. Kami tidak adakan perbincangan dengan mereka,” kata Puteri Jacel Kiram, anak kepada Sultan Jamalul Kiram III dipetik dari interaksyon.com bertarikh 4 Mac lalu.

Beliau juga menolak dakwaan Presiden Benigno Aquino III, kononnya ada ‘dalang’ membiayai pelayaran kira-kira 200 pengikut ke Sabah untuk menuntut wilayah itu.

Muka depan Utusan 2 Mac lalu melapor berita fitnah dengan tajuk ‘Ketua Pembangkang dikaitkan dengan pencerobohan?’ manakala TV3 menggunakan istilah dalang bagi mengaitkan Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Tragedi Lahad datu.

Anwar kemudian memfail saman RM200 juta kepada media kawalan Umno itu untuk menarik balik tuduhan dan membuat permohonan maaf secara terbuka dalam tempoh 24 jam bermula 4 Mac lalu.

Interaksyon.com adalah laman berita bagi saluran TV5, rangkaian radio dan televisyen komersil utama di Filipina yang dimiliki dan dikendali ABC Development Corporation.

Mengikut laporan itu, Jacel Kiram turut membidas dan mencabar Aquino untuk menamakan dalang yang didakwa membantu pelayaran pengikutnya ke Sabah.

Dalam satu taklimat media, jurucakap Kesultanan Sulu, Abraham Idjirani pula berkata, perjalanan itu dipanggil ‘KKB’ – singkatan pada ‘kaniya-kaniyang bayad’ yang bermakna semua menyumbang kepada perbelanjaan perjalanan.


Ulasan GB

Apa lagi macai-macai UMNO terutama yang buat demo di depan pejabat Tian Chua?

Pergilah ke Manila buat demo terhadap Puteri Maryam Kiram dan Puteri Jacel Kiram!

14 ulasan:

Awanama berkata...

Bila kerajaan beri IC kepada orang2 Sulu, maka secara tidak langsung kenalah juga beri tanah. Jika tidak mereka ni nak hidup macamana?

Awanama berkata...

Projek IC dah makan tuan.Halal haram hukum agama dibuang ke tepi.Para Menteri yg terlibat dng projek, hidup senang lenang,nyawa rakyat jadi taruhan.PR kena ambil iktibar. Jangan kerana nak dapatkan sokongan habis semua, agama,nyawa& tanahair tergadai.

Sari berkata...

benarkah tuntutan sulu akan menuntut sarawak juga?
http://aiyangdisayang.blogspot.com/2013/03/biadap-tuntutan-sulu-merebak-ke-sarawak.html

Andre Irwan berkata...

Nampak tak tahap mentaliti bekas polis di raja Malaysia yang berdemo mengutuk "isi ucapan" Tian Chua. Patutlah selama ini Malaysia asyik dok kelas "DUNIA". Mentaliti Ketua PDRM (bekas) .... tahap DUNIA?
Kenapa depa dok demo atas perkara yang tidak diucap oleh Tian Chua?
Kalaulah inilah mentaliti Melayu kita, memang kita JUARA DUNIA.
Kenapa orang Melayu kita tidak boleh terima "mentaliti tahap KAMPONG" macam TGNA?
Pelikkan?? Mentaliti tahap DUNIA tapi kerjanya macam manusia hilang waras. Ini mentaliti tahap kampong tapi jiwa besar yang penuh dengan integriti.

Awanama berkata...

Ha3 drama pemimpin BN yang dah berserabai. Rakyat bawahan bersungguh-sungguh mmpertahankan bumi Sabah. Nanti Hero Najib akan settle.Maka terpekik-terlolong, berdentum-dentamlah para pecacai menyatakan Najib, sepupunya mmg bijak....

Awanama berkata...

ini lah akibatnya ingin menutup penjualan ic oleh umno yang diketuai oleh mamak paria yahudi lakhanatullah.tak pasal pasal polis dan askar menjadi mangsa.ini semua arahan mamak yahudi lakhanatullah. nak tutup kata tak bagi ic.dan kemudian akan bayar pada kerajaan filipina untuk menyuruh kerajaan filifina mengatakan mereka ini penganas.habis duit kerajaan malaysia dan rakyat malaysia digunakan sewenang wenangnya.

Unknown berkata...

Cuba tanya Kerajaan dan Polis, siapakah orang "tertentu" yang cuba ingin mereka jumpa setiba mereka Lahad Datu??? Penceroboh enggan meninggalkan Lahad Datu sehingga mereka telah berjumpa dengan orag "Tertentu" ini. Namun perkara ini tidak menjadi dan "Orang Tertentu" yang diminta oleh penceroboh untuk berjumpa tu dirahsiakan namanya oleh polis? Siapakah orang tersebut??? Kenapa nama orang "Tertentu" itu dilindungi oleh Kerajaan daripada didedahkan kepada umum???? Fikir2kan.....

Awanama berkata...

Peperangan dengan tentera diraja kesultanan Sulu dapat dielakkan sekiranya kerajaan Malaysia pimpinan UMNO-BN jujur menyelesaikannya. Kesultanan memang ada hak menuntut haknya berdasarkan sejarah . Yang dituntut hanyalah kenaikan jumlah bayaran sewaan atau meminta sedikit tanah yang dulunya kepunyaan mereka. Mereka bukan menuntut seluruh Sabah . Mengapa tidak berbincang tetapi sebaliknya menganggap mudah tuntutan Sultan Sulu. UMNO menganggap selama ini mereka boleh memperlakukan sesiapa saja. Tetapi Allah maha kaya tentera Sulu seramai hanya 250 telah menyebabkan ramai tentera kita terkorban. Selepas ini hubungan antara Malaysia dengan Kesultanan Sulu yang baik menjadi sebalik. Rakyat Sabah khususnya dan malaysia amnya yang menerima bala. fikir-fikirlah

Awanama berkata...

Derama projek IC Mamak Kuty, drama Altantuya, drama Deepak dan Rosmah,drama PI Bala, drama Sultan Sulu, mcm2 drama lagi telah terbongkar. Tapi ramai yg percaya Mamak Kuty , UMNO BN, pembela Melayu. Blogger UMNO, perkasa, Pekida, pencacai UMNO, masih lagi buta mata hati, dok sanjung pengkhianat bangsa dan negara ni.Untungnya ada media Tv 3, dan Utusan, boleh tipu satu Msia.

Awanama berkata...

Drama diSabah ni semakin hari semakin menarik.Agaknya lagi lama,lagi banyak yang akan terbongkar cuma jika terlalu lama lebih ramai lagi anggota polis akan terkorban.

Ridzuans berkata...

Anon 7.48.hg ni tongong ke apa.ada reti sejarah x? Ada reti membaca x? Bodoh bukan kepalang.ada ke nk layan psl tuntutan duit dgn org sulu.nk suruh kerajaan byar brape lama bnda yg x spatutnya.kalo camtu gwng sulu ni bleh mntak duit ngan indonesia ngan brunei skali ke? Ikut sejarah sulu, brunei dan sbahagian daerah di borneo pun bwah sulu dlu.dh la nk bg kat sultan sulu yg mengangkat diri sndiri.ada lg ke kesultanan sulu ni dlm peta dunia? Tlg pi study dlu ye.

Awanama berkata...

apa lah nasib najib ni...ape je yg dia buat semuanya serba tak kena........hahaha...ini semua salah si nuar tu......

Kak Uda ila berkata...

Berani mulakan, beranilah menyelesaikan. Harap-harap biar tak ada lagi anak-anak yang kehilangan bapa, Isteri yang kehilangan Suami dan Ibu Bapa yang kehilangan anak oleh kerana Insiden Menyelamat harga diri beberapa orang dalam Malaysia ini.

Amiiinnnnn

ayba berkata...

Kebenaran akan terbongkar juga...orang yang takut dengan kebenaran ini akan bermati-matian mencari jalan untuk menguburkannya.