19 Feb 2013

Halang Senator Australia Tapi Benar Syarikat Australia Bina Lynas

Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) kutuk pengusiran Senator bebas Australia, Nick Xenophon yang pada masa sama, kapitalis Lynas Corporation Ltd dari Australia dibenar buka loji radioaktif di Gebeng, Kuantan.

Ahli Jawatankuasa Pemandu Bersih, Datuk Dr Toh Kin Woon (gambar) berkata, tindakan Umno BN itu lambang sikap tidak profesional kerajaan untuk memulihkan integriti sistem dan proses pilihan raya Malaysia.

“Bersih 2.0 menjemput beliau bersama delegasinya ke Malaysia untuk meninjau sendiri proses pilihan raya di Malaysia berbanding sekadar mendengar pandangan dari satu pihak sahaja.

“Kehadiran Xenophon bukan untuk kepentingan Pakatan sahaja. Beliau bertindak sebagai pemerhati bebas dengan mendapatkan pandangan semua parti politik termasuk komponen BN,” katanya pada sidang media di Dewan Himpunan Cina Kuala Lumpur Selangor hari ini.

Kin Woon berkata, pengusiran Xenophon disyaki mempunyai kaitan menjelang pilihan raya umum.

“Xenophon tidak patut diusir kerana beliau bukan pendatang haram dan memiliki dokumen sah untuk memasuki Malaysia,” katanya.

Hadir sama, rakan sejawatnya, Maria Chin Abdullah; Pengarah Eksekutif Pusat Komunikasi Masyarakat (Komas), Arul Prakash dan Pengerusi Badan Bebas Pemantau Pilihan Raya Malaysia (Mafrel), Syed Ibrahim Syed Noh.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

senator tak bawa senjata dihalau, yang bawa senjata ke Sabah dibiar