21 Dis 2012

[SAH] Himpunan 1 Juta Rakyat 12-01-13 Stadium Merdeka


Himpunan 1 Juta Rakyat, 12 Jan di Stadium Merdeka.!!!

Sekretariat Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) secara rasmi mengumumkan, Himpunan 1 juta rakyat pada 12 Januari tahun hadapan akan diadakan di Stadium Merdeka.

Pengarah Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR), Mohamad Sabu berkata, ia sebagai menyahut saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang mahu rakyat berhimpun di stadium jika ingin menyatakan sebarang tuntutan terhadap kerajaan.

Saranan tersebut dibuat Najib sebelum Gabungan Menuntut Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) mengadakan perhimpunan pada 28 April lalu.

"Kita mohon (adakan perhimpunan) dibuat di Stadium Merdeka kerana itulah cadangan Perdana Menteri yang kita sayangi," kata beliau pada sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor (KLSCAH), dekat sini hari ini.

Timbalan Presiden PAS itu juga berkata, permohonan menggunakan stadium dibuat atas nama Sasterawan Negara.

Beliau bagaimanapun tidak menyebut nama Sasterawan Negara yang dimaksudkan.

"Permohonan stadium atas nama Sasterawan Negara yang terkenal," katanya.

Ujar Mohamad juga, perhimpunan dengan empat warna tema iaitu kuning, hijau, oren dan merah akan bermula jam dua petang dan dijangka akan berakhir jam lima petang tanpa sebarang kekecohan.

"Saya yakin melalui himpunan-himpunan sebelum ini, akan berlaku kerjasama yang baik di semua jabatan termasuk pihak polis untuk menjaga keamanan.

"Kita akan berhimpun tanpa menyerahkan apa-apa memorandum kerana memorandum lapan tuntutan Bersih sudah diserahkan dalam perhimpunan sebelum ini," katanya.

Warna kuning mewakili Bersih, Merah untuk R yang menuntut royalti Petroleum Kelantan, Hijau mewakili Anti Lynas manakala oren mewakili Anak Persatuan Peneroka Felda Kebangsaan (Anak).

Antara NGO lain yang akan turut serta dalam perhimpunan ialah Kempen Anti Saman Ekor (Kase), Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Sekretariat Prihatin OKU, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Jeritan Rakyat Tertindas (Jerit) dan beberapa NGO lain.

Dalam sidang media sama, wakil-wakil NGO turut menyatakan komitmen menggerakkan seramai mungkin anggota ke himpunan tersebut.

"Mana-mana individu yang tak sertai mana-mana NGO pun mesti hadir bagi menyatakan kemarahan secara aman," kata Ahli Jawatankuasa Bersih, Hishamuddin Rais.

Mat Sabu: Kemuncak Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Merdeka

KUALA LUMPUR - Himpunan Kebangkitan Rakyat yang berlangsung lebih sebulan di seluruh negara sampai ke program kemuncaknya - dirancang diadakan di Stadium Merdeka, 12 Januari ini.

Pengarah himpunan, Mohamad Sabu berkata, lebih 25 badan bukan kerajaan (NGO) termasuk parti politik terlibat dalam penganjuran perhimpunan terbesar menjelang Pilihan Raya Umu ke-13 (PRU13) itu nanti.

"Semuanya bergabung berkumpul secara aman untuk menuntut pilihan raya adil dan demokrasi berjalan serta hak rakyat dapat ditunaikan oleh sesiapa terutamanya yang memerintah selepas Pilihan Raya Umum ke-13," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Beliau yang juga Timbalan Presiden Pas berkata, Himpunan Kebangkitan Rakyat ini akan bermula jam 2 petang dan bersurai pada 5 petang.

Mengulas lanjut lokasi himpunan kali ini, Mohamad berkata, sekretariat memilih Stadium Merdeka sebagai menyahut saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang pernah mencadangkannya ketika himpunan Bersih 2.0 lalu jika hendak berhimpun.

"Kita mohon Stadium Merdeka atas nama Datuk A.Samad Said.

"Kita tahu muatannya, kalau lebih, kita akan berada di sekitar stadium itu memenuhi bandar raya Kuala Lumpur," katanya.

Bagaimanapun katanya, sekiranya permohonan itu tidak diluluskan, mereka akan berhimpun di sekitar stadium bersejarah itu.

"Kalau tidak ada kebenaran (pemilik stadium), kita akan berkumpul di tengah antara stadium itu dengan jalan raya," katanya.

"Himpunan Kebangkitan Rakyat untuk menuntut antaranya menyokong tuntutan lapan perkara Bersih supaya pilihan raya adil dan saksama serta tuntutan yang lain seperti tuntutan royalti," katanya.

Selain itu, Mohamad mensyaratkan sesiapa yang ingin mengambil bahagian dalam perhimpunan itu, mereka hendaklah memakai baju daripada empat warna iaitu kuning, merah, hijau dan oren.

"Segala bentuk slogan dan sebagainya akan dibuat oleh pihak Sekretariat Pakatan Rakyat dan kita yakin penuh himpunan ini akan berlangsung dengan baik," katanya.

Ditanya sama ada perhimpunan kali ini melibatkan memorandum, beliau berkata, ia tidak melibatkan penyerahan memorandum, hanya berkumpul secara aman sahaja.

"Memorandum dah hantar dulu, hendak berkumpul dan mungkin ada ucapan-ucapan daripada pelbagai pihak sehingga bersurai jam 5 petang," katanya.

Dalam pada itu, beliau berharap pihak polis dapat memberikan kerjasama yang baik untuk menjaga keselamatan dan menjamin keamanan pada perhimupunan itu nanti.

Himpunan Kebangkitan Rakyat yang berlangsung sebulan lalu melibatkan beberapa negeri yang bermula di Seremban, Negeri Sembilan pada 3 November lalu.

Kemudian ia diikuti di Kota Bharu (14 November), Johor (1 Disember), Kedah (7 Disember), Melaka (8 Disember), Pahang (9 Disember), Terengganu (14 Disember), Pulau Pinang (15 Disember) dan Perak (16 Disember), Perlis (17 Disember).

Antara NGO yang terlibat dalam penganjuran himpunan gergasi itu ialah Royalti, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Himpunan Hijau, Muafakat, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM); Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (Gamis), Gerakan Demokratik Mahasiswa (Denma); Jeritan Rakyat Tertindas (Jerit), 11) Gerakan Mansuh PPSMI dan Kempen Anti Saman Ekor (Kase)
-SH
.

4 ulasan:

Waris berkata...

Mampos umno kalau color merah dah digunapakai. Dah takde color lagi umno nak guna untuk provok.

Aku cadangkan guna color 3line warna rasmi porkida pertubuhan melayu bangsat dan tolol yang majoritinya tak sekolah tinggi yang dididik oleh ayahanda mereka kecil-kecil main api.

Tanpa Nama berkata...

Hanya tinggal warna biru untuk UMNO yang dah nyawa-nyawa ikan, warna lain rakyat dah pakai...

Tanpa Nama berkata...

Biasanya kita akan berhadapan dengan karenah alasan bodoh BN,ada stadium merdeka ada pembaikianlah,ada event lain, agar rakyat dapat di sembur.Minta kali ini berjalan lancar.

Tanpa Nama berkata...

Stadium Merdeka di bina zaman sebelum era rasuah maka ianya kukuh dapat menampung juta juta rakyat, berbeda dengan binaan zaman rasuah selepas tahun 1980-an yang mudah retak dan runtuh. Tengok aje Stadium Di Terengganu nun.