8 Dis 2012

Insiden Felda Selasih; Biar Rakyat Menilai Perangai Hodoh Pemimpin Umno


Kuala Terengganu - Konvoi Kembara Oren - Selamatkan Felda, yang diadakan pada Jumaat 7 Disember (semalam) tidak menghadapi sebarang masalah setelah melalui tiga hentian; Felda Kerteh 2, Felda Jerangau dan Felda Bukit Bading

Namun, perarakan aman kembara Oren yang telah mendapat kebenaran pihak polis, bertujuan menyampaikan maklumat kepada warga Felda telah di halang masuk sewaktu sampai di Felda Selasih, Jabi.

Justeru sepanjang perjalanan Kembara Oren yang bermula jam 8 pagi dari Felda Ketengah Jaya itu mendapat kerjasama baik daripada pihak polis.

Sebaliknya, Umno Felda Selasih, yang merasakan partinya terancam dan semakin kehilangan sokongan telah memperalatkan penduduk, majoriti 90% adalah remaja berusia sekitar 13-16 tahun.

Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan, Mazlan Aliman berkata, majoriti kelompok yang menghalang ketibaan Kembara Oren di Felda Selasih, adalah remaja berusia sekitar 13-16 tahun.

"90% adalah adalah remaja berusia sekitar 13-16 tahun. Saya tidak tau apa yang di'upah' kepada bebudak itu yg tidak tahu hujung pangkal isu di felda. Bila kita sebut 'undur Isa Samad, bebudak ini jerit, hidup Isa Samad, kami sayang Isa Samad....,"

"Budak-budak sekolah pegang bendera Umno dan BN dan terpekik terlolong tak tentu pasal,"ujar Mazlan.

Mazlan mendakwa, Insiden di hadapan pintu masuk Felda Selasih adalah satu bukti Umno sebenarnya telah kehilangan sokongan dan terpaksa memperalatkan budak-buak sekolah.

Katanya, Umno telah mengajar budak-budak sekolah terbabit memaki hamun para peserta Kembara Oren dengan tidak rasa segan silu di hadapan Pengerusi JKKK dan polis yang turut disertai Ketua Polis Daerah Besut.

"Umno berjaya tarbiyyah budak-budak bawah umur jadi samseng dan berakhlak buruk, akhirnya, saya baca doa dan konvoi berundur utk meneruskan perjalanan ke destinasi terakhir, Felda Tenang.

"Saya dan pimpinan ANAK serta anggota kembara bersalaman dengan pegawai2 polis. Mereka sempat ucap tahniah dan menghargai kesabaran anggota kembara,"tambah Mazlan

Berikut adalah adalah catatan Setiausaha Kembara, yang juga Setiausaha Persatuan Anak Terengganu, Naraza Muda; [Lihat Video Rakaman Skuad Media DUN Jabi di bawah]

Pada kira-kira Jam 5.50 pm Konvoi Kembaraa Oren Tiba di sekatan pintu masuk. Pihak keselamatan PAS, saya berunding dengan 'samseng upahan' yang menghalang pergerakan.

Mereka bawa kami berjumpa ketua peneroka JKKR, Selelah 5 minit kata sepakat di capai untuk benar kami masuk solat asar.

Tapi benteng manusia terdiri dari wanita dan kanak tidak membuka laluan apabila pihak umno enggang terima keputusan rundingan.

Pihak polis dari Balai Jabi dirujuk dan mengaku 'puok' itu tiada hak untuk sekat.... tapi tidak berusaha menberitahu puak umno yang menghalang.

Setelah 20 minit kecoh dengan pandangan berbeza, saya menawarkan tawaran rempuh.

Saya minta izin dari Dr. Azman, Pengerusi MTD Jabi untuk rempuh. Atas pertimbangan dr azman kita bertenang dan mengammbil sikap berlembut. Kami konvoi akur dan mohon di beri rusng untuk membuar pusingan U. Tetapi mereka tetap enggan memberi laluan.

Sekitar jam 6.40 petang semua 80 kenderaan bersama 240 peserta beredar.
-buletinonline

4 ulasan:

oranqtua berkata...

Kesian pada geng tak guna otak. Dah puluh tahun jadi hamba kat umno masih tak mahu sedaq diri. Orang nak tolong bukannya nak terima kasih tapi nak tunjuk samseng. Kalau si umno tu jujur dah lama melayu kaya.

Tanpa Nama berkata...

Harap GB dapat siarkan keluhan kumpulan guru ini

http://pendidikmy.net/2012/12/08/suara-dg2941/

Tanpa Nama berkata...

Byk makang duit ehsang...gitu lah.....nhari2 terakhir umno..

Tanpa Nama berkata...

Poyo nampak gaya budak budak kampong felda ni yea....apa nak jadi bila dah besar kot, securiti guard kalau tak kutip tol aje lah. Kecik kecik sudah latih membenggapkan otak mereka sendiri.

Sedih !