29 Nov 2012

Ucapan Najib Di Perhimpunan UMNO Terakhir Hambar, Ulangi Skrip Lama

Di Dewan Merdeka di PWTC, Datuk Seri Najib Tun Razak mengulangi apa yang pernah diperkatakannya sejak mengambilalih kuasa sejak tiga tahun lalu.

Antara fokus intipati ucapan perasmian ke 66 perhimpunan agung Umno pagi ini ialah mengajak rakyat menolak pembangkang dalam pilihan raya ke 13 kelak.

Beliau terus memperlekehkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam isu janji Pakatan Rakyat dalam PRU 13.

Beliau tidak menyebut nama Anwar sebaliknya hanya menyebut sebagai Ketua Pembangkang dan bekas Menteri Kewangan ataupun Ketua Umum PkR.

Najib juga memperlekehkan PAS, PKR dan DAP yang menurutnya asas perjuangan berbeza walaupun bernaung di bawah satu pakatan.

Beliau juga menyebut betapa rakyat perlu terus menyokong Umno dan BN dalam mengemudi negara.

Bagaimanapun, beberapa ahli Umno yang ditemui berkata, ucapan Najib sama seperti yang diucapkan dalam perhimpunan Umno tahun lalu atau mana-mana program politik yang lajn.

Ismail Utip berkata, ucapan dan peringatan Najib sudah berkali-kali didengar sejak beberapa bulan lalu.

`Macam dulu’

“Syok…tapi sama macam dulu juga,” katanya sambil ketawa.

Menurut beliau lagi, ucapan ini merupakan peringatan kepada orang Melayu dan ahli Umno supaya menyokong parti yang boleh membela rakyat.

Bagaimanapun, Hamzan Ghani dari Kelantan bertanya adakah ucapan Perdana Menteri itu boleh memberi kesan kepada rakyat Kelantan. -FMT

“Saya harap Najib boleh merampas Kelantan…kalau tidak semangat itu sia-sia saja.

“Adakah pemimpin Umno di Kelantan insaf dengan amanat Najib?,” tambahnya. -FMT

Pastikan ini perhimpunan Umno terakhir – Saifuddin

KUALA LUMPUR 29 November: Ucapan dasar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada Perhimpunan Agung Umno hari ini merupakan bayangan kepada rakyat bahawa parti itu sudah hilang kewibawaan.

“Ucapan Najib tak seperti ucapan yang pernah disampaikan Presiden Umno terdahulu. Sepatutnya dalam perhimpunan begitu, Najib bicara soal dasar dan polisi, bukannya menghentam dan caci maki Pakatan Rakyat,” kata Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.

Najib pagi tadi menyampaikan ucapan penuh prejudis terhadap Pakatan Rakyat khasnya Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, di hadapan perwakilan Umno.

“Najib hanya menyerang Anwar dan Pakatan. Sejak 14 tahun lalu Anwar sering dijadikan sasaran untuk serangan peribadi oleh pemimpin Umno,” kata Saifuddin ketika dihubungi.

Tambah Ahli Parlimen Machang itu, kenyataan Najib membayangkan betapa takutnya jika beliau dan Umno kalah dalam pilihan raya nanti.

Malah ia juga tanda perhimpunan itu adalah yang terakhir untuk Umno sebagai kerajaan, kata Saifuddin.

“Umno sudah selesa memegang kuasa selama 55 tahun. Sekarang mereka tahu mereka bakal kehilangannya.

Sebab itu mereka jadikan perhimpunan ini sebagai tempat untuk caci, maki Pakatan Rakyat,” katanya.

“Ucapan Najib dan pimpinan Umno langsung tidak membawa kebaikan kepada bangsa dan agama.

“Perwakilan pula dengan membuta tuli ikut sama dengan ucapan tak berfaedah. Itulah Umno…,” kata Saifuddin.


19 ulasan:

Awanama berkata...

Jangan salahkan janji pembangkang...bagi tempoh 4 tahun sahaja sesuatu tu mustahil dapat di laksana secara keseluruhan.BN sendiri telah memerintah hampir 40 tahun masih lagi ada janji yang tak di tepati alasan tak cukup duit?GLC,KWSP,Tabung Haji ada.Sekali maafkan kami.Dah 2 kali nada yang sama esakan tangisan sendu yang sama.Skrip dan lakonan sama dulu kini selamanya.

Awanama berkata...

Perhimpunan orang2 bodoh. Aku yg tak sokong mn2 part I bila tengok perhimpunan PAU nice, aku bust rumusan INI perhimpunan orang bodoh. Asyik kutuk Dan making PR he, bukannya nak perkemaskan kekuatan parti. Dr pemimpin hingga me perwakilan Dan pemerhati semua day JD bodoh. Yg past I PRU13 aku tak akan undi BN. Ha ha... ITU ham aku.

Awanama berkata...

uwahhhhhhh, boringnya. benda itu juga dia si PM pengecut itu cakap. macam manalah you nak yakin i untuk undi you UMNO sedangkan ucapan you cukup - cukup memboringkan, asyik - asyik cakap benda yang sama saja. Baik i duduk tengok bola sambil makan pau daripada dengar ucapan presiden UMNO di persidangkan PAU yang cukup memboringkan.

PS: kepada yang ada insomia, sila dengar ucapan presiden UMNO confirm boleh tertidur punya.

Awanama berkata...

Perhimpunan paling hampas....Cuma untuk kutuk2 orang dan parti lawan bukan nak baiki parti sendiri....UMNO syok sendiri ingatkan masih kuat ...tapi akan hancur dek kuasa rakyat.......

Awanama berkata...

Macam mana ucapan Najib tak hambar,3 buah bom meletup - Bom Deepak,Bom Musa Hassan dan Bom Prancis diSingapura.Bom Prancis tu baru bunga-bunga aje belum meletup besar lagi.Bila meletup penuh,Najib dan Rosmah akan terangkat.

Awanama berkata...

Memang sama hanya bantu koperat, rakyat terbiar, nak PRU tabur janji dan sedikit umpan..

Awanama berkata...

Orang muda dah berjanji nak tumbangkan BN PRU13.....

Awanama berkata...

Kau ckp apa pun pok jib...kami tetap sokong PR..Kami nk berubah...kami mahu kerajaan yg benar2 membela kebajikan rakyat..KAMI DAH JEMU DGN UMNGOK BN....UMNO BNYK RASUAH..Cuba perhati dan fikirkan..yg br jadi YB dlm umno..sekelip mata je hidup mewah..asal kerani cabok je...dulu dok rumah murah je...skrg rumah mcm banglo..kereta 4 5 bijik..rakyat tetap susah...HIDUP PR..UNDI PR..ABU..

Andre Irwan berkata...

Ucapan yang mencerminkan diri depa sendiri ... cara munafikun berucap.
Ucapan yang tiada masa depan. Memang tidak ada manusia yang melakukan kesilapan tetapi yang paling sial ialah manusia yang sedar diri depa telah melakukan kesilapan tapi tidak pernah cuba untuk mengatasi dan memperbetulkan kesilapan. Adakah Tok Jib and the geng bersungguh-sungguh dalam mengatasi masalah RASUAH? Nak banteras macam mana sebab dia sendiri pun terpalit dengan tahi rasuah.
Tumbangkan BN, insyaallah selamat anak cucu kita, tanah tak tergadai dan anak perempuan kita pun tak di"rogol" depa tu. Kalau macam tu, tak pi mana le bangsa Melayu. Bangsa Melayu akan jadi Bangsa yang PALING KORUP di dunia selagi BN masih memerintah.

Pakcu Rantau Panjang berkata...

Salam buat Greenboc.

Pakcu ni suka masuk blog pro dan kontra jadi ..antara yang Pakcu nak cuih sikit berkenaan komen PM yang berucap tu..

Bila kedudukan berbeza maka fokus dan pandangan juga tentu berbeza. Misalnya warna merah jadi pilihan tapi yang lain suka kuning maka itu tak mengapa kerana kita mempunyai citarasa yang berbeza...tapi kalau kata puak -puak pilih merah bodoh belaka itu sudah "out of law" kerana kita telah meletakkan justikikasi egoisma yang mengambarkan kita "super Intellegent" mengatasi PM, orang PHD dalam dewan, malah banyak lagi manusia dalam perhimpunan tersebut yang berpelajaran..janganlah kerana kita terlalu pandai maka kita cop semua orang yang tak ikut kita bodoh..tu dah kira terUUUUUKKKK tuan......

Awanama berkata...

tak terliur langsung nak dengar ucapan PAU ... tak amik kisah pun...tak peduli n heran pun...entahlah...memang xde keinginan pun...takde magnet...

Awanama berkata...

Tak sabar nk tgk puak2 baju merah ni jadi pembankang plk.

Awanama berkata...

aku lagi tak tau apa itu PAU..balik rumah aku tak bukak TV3/4 tu...RTM/propaganda tu...aku bukak oasis jer sbb nak dengar bacaan ayat2 Allah jer...

Awanama berkata...

pemimpin yang tumbuk sesorang dibawah belt adalah seorang yang lemah bacul lagi bahalol.

akan tetapi, yang amat menyedihkan apabila ada lagi ramai penyokong penyokong yang tersanggat bodoh tahap bahalol bendul yang sanggup membodohkan diri menyokong pemimpin bacul tersebut.

Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, jika kaum tersebut tidak berusaha mengubahnya sendiri... hancurlah nampak gayanya orang orang kampong Melayu yang menganggap Lembu Lembu sebagai Ketua Ketua mereka.

Awanama berkata...

PAU perhimpunan yang membuang masa & tidak bermanfaat. Tujuannya hanyalah untuk memburukkan serta memfitnah PR & mengula-gulakan rakyat supaya rakyat menyokong BN tanpa memikirkan dosa.

Awanama berkata...

Eloklah tu. Ucapan pemimpin yang tak ada kualiti dan integriti disokong penyokong yang tak tahu apa-apa tentang hutang negara dan penyalahgunaan kuasa pemimpin mereka. Kini tunggu masa akan musnah dalam PRU 13 nanti.

Hanya PR akan dapat membaiki kerosakan kepada negara dan bangsa yang telah berlaku.

acop Melaka/Phg berkata...

kesian kat pakcu panjang ni...tergelak2 sy bila pakcu katakan pm dia tu intelligent...bangang adalah.. mintak debat dgn DSAI pun kecut telor naji tu..jerit2 dpn umno ajelah disambungkan oleh lidah pemfitnah tv3suku dan utusexmeloya tu.

GEBU berkata...

Nak bagi tau kat Pakcu Rantau Panjang, bila ada PhD bukan bermakna pandai, kalau dia pandai dia tak duduk dalam perhimpunan yang nak memperbodohkan orang. Kita dah lihat dan dengar ungkapan dari orang yang ada PhD dan Profesor pula lagi menegnai sesuatu isu yang bukan sahaja menunjukan kebodohan tetapi seolah2 mereka tak layak ada PhD dan Profesor bila mereka ni duduk dalam kumpulan UMNOngok.

Awanama berkata...

Dulu diIbu Pejabat UMNO,Menara Tun Razak,ada seorang ahli Freemason yang memegang jawatan penting diIbu Pejabat UMNO tu.Dia cara senyap berkata: Perhimpunan UMNO tu tak lain sekadar "The gathering of Goyim Cattle"(Perhimpunan lembu-lembu).