10 Nov 2012

Himpunan Rakyat Desak Batal Perlaksanaan AES Dalam Tempoh Seminggu


Manjung, 9 NOV : NGO ‘Bantah AES’ mendesak Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha untuk membatalkan perlaksanaan Sistem Penguatkuasaaan Automatik (AES) dalam tempoh seminggu.

Koordinator Bersama, Bantah AES, Saifullah Zulkifli menegaskan, sebarang usaha untuk menangani masalah kemalangan adalah disokong.

Akan tetapi pelaksanaan AES adalah meragukan dan membebankan rakyat.

“Pihak Bantah AES dengan ini memberi tempoh seminggu kepada Datuk Seri Kong Cho Ha untuk membatalkan pelaksanaan AES dan memberi respon terhadap bantahan ini.

“Jika berlaku sebaliknya, satu lagi perhimpunan ‘BANTAH AES’ bersama pimpinan Pakatan Rakyat (PR) akan diadakan ke Parlimen,” katanya dlam satu kenyataan media.

Beliau berkata demikian selepas Himpunan Rakyat Bantah AES yang dihadiri 500 orang penyokong di Sitiawan, Perak hari ini.

Mereka mula berkumpul di Masjid An-Nasyirah, Sitiawan selepas solat Jumaat dan kemudiannya berarak ke pejabat Cho Ha yang juga Ahli Parlimen Lumut.

Memorandum bantahan terhadap AES ini mengemukakan empat faktor mengapa sistem itu ditolak.

Empat faktor yang dinyatakan dalam memorandum tersebut adalah latar belakang dua buah syarikat yang dilantik dan perjanjian penswastaaan amat mencurigakan.

Memorandum itu juga berkata kemalangan tidak disebabkan hanya kerana kelajuan semata-mata dan perlaksanaan AES menambahkan beban kewangan kepada rakyat.

“Pihak Bantah AES menyatakan kekesalan terhadap sikap penakut Ahli Parlimen Lumut, Datok Seri Kong Cho Ha untuk berhadapan dengan rakyat dan hanya menghantar kerani pejabat parlimen untuk menerima memorandum tersebut,” ujarnya lagi.

Himpunan ini dihadiri oleh pimpinan Pakatan Rakyat, NGO dan pimpinan masyarakat.

Antara pimpinan yang hadir dan memberi ucapan adalah wakil PKR Perak, Chang Lih Kang, Dr Raja Ahmad Iskandar yang wakili Dewan Pemuda Pas Perak, Siti Aisyah Sheik Ismail selaku wakil PKR Pusat dan beberapa pimpinan NGO lain.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bantahan ini harus dijalankan kerana perlaksanaan AES ini amat mencurigakan dan jelas memihak kepada kroni-kroni BN. Rakyat memang mempunyai asas yang kukuh untuk melakukan bantahan ini.

Tanpa Nama berkata...

Bantahan ini harus dijalankan kerana perlaksanaan AES ini amat mencurigakan dan jelas memihak kepada kroni-kroni BN. Rakyat memang mempunyai asas yang kukuh untuk melakukan bantahan ini.

Tanpa Nama berkata...

Kalau buat pelekat BANTAH AES, kalau jual pun laku....