27 Sep 2012

OKU Ikrar Bantu PR Tawan Putrajaya



Golongan Orang Kelainan Upaya (OKU) berikrar untuk membantu Pakatan Rakyat (PR) menawan Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) akan datang.

Lontaran ini disuarakan oleh Ketua Penggerak Kempen OKU Bangkit 2012, Mohammad Faizal Che Yusof dalam satu sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Menurutnya, kempen ini merupakan satu mekanisme bagi mengetengahkan permasalahan OKU agar lebih diberikan perhatian oleh semua pihak.

“Diharapkan parti politik akan peka mengenai OKU dalam menifesto pilihanraya akan datang.

Kita bersedia untuk membantu PR memenangi Putrajaya InsyaAllah,” katanya.

Selain itu katanya, kerajaan perlu memberikan elaun kecacatan kepada OKU secara menyeluruh tanpa mengikut jenis kecacatan dan gaji pekerja OKU.

Menurutnya, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) memberikan tambahan kewangan kepada OKU yang bekerja sehingga mencapai pendapatan RM1,500 sebulan dan RM150 kepada OKU yang tinggal di rumah.

“Pembangunan OKU perlu dibuat secara menyeluruh. Satu portfolio OKU perlu dimartabatkan di peringkat kementerian di persekutuan dan exco di peringkat negerim.

“Kita harapkan dalam Bajet 2013 ada sesuatu untuk OKU,” ujarnya lagi.

Sementara itu, Ketua Lujnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS, Dr Siti Mariah Mahmud berkata pihaknya akan terus mendokong segala usaha pembangunan kepada golongan OKU di seluruh Malaysia.

Katanya, penubuhan sekateriat ini juga merupakan langkah awal bagi membantu kemenangan PR bagi membangunkan OKU kelak.

“Pihak kami akan mengikhtiarkan sebuah pusat khidmat atau sehenti OKU nasional bagi menyediakan perkhidmatan yang lebih signifikan kepada OKU termasuk kajian berkaitan OKU, advokasi, perancangan dan perlaksanaan pembangunan.

“Meskipun belum memerintah, kami akan mengikhtiarkan yang terbaik untuk mereka,” katanya. -selangorku

4 ulasan:

Awanama berkata...

sesungguhnya pemimpin yang adil..akan mengambil berat seluruh rakyatnya...insyallah akan terbela rakyat keseluruhanya..allahuakbar..

acop berkata...

saya adalah OKU dah hampir 4 thn xbekerja..mohon bantuan JKM Rompin Phg..tp x luluskan kerana rumah ada kerana selama 26 thn keja tp skrg ni OKU tanpa sebarang pencarian..mcm mana nak hidup..

Awanama berkata...

it's about time....dah berapa byk duit bantuan yang sepatutnya menjadi hak anak2 oku saya tapi tak kesampaian kerana ada byk unsur penyelewengan dari kerajaan....malang nasib orang2 oku jadi second class citizen....buat projek berbillion2, bawak masuk binatang panda berjuta2,...tapi hak2 oku dipandang sepi jer.....sedih tengok mereka jadi pengemis.....

Adios Amigos berkata...

...... laaaa tak tau ke? kan Najibun dan ros tak minat dengan golongan OKU ni. Dia lebih minat beg tangan jenama, jam juta2, bercuti makan angin sambil perabis wang negara, sapu projek bilion2 masuk kantung kroni....dan lain-lain lah.