20 Sep 2012

Mahathir Akui Malaysia Kurang Selamat Sekarang, Macamana Tu KPN?


Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini bersetuju bahawa keadaan di jalanan di Malaysia hari ini lebih berbahaya dan melabelkannya sebagai “fenomena baru” yang perlu diselesaikan oleh kerajaan dengan membelanjakan lebih banyak pruntukkan.

Perdana menteri (PM) paling lama memerintah itu mengatakan sudah dapat dilaksanakan di mana orang ramai bergantung seratus peratus kepada polis untuk mencegah jenayah walaupun beliau mengiktiraf langkah kerajaan untuk menambah anggota keselamatan untuk menjamin keselamatan keadaan jalanan.

“Saya rasa isu keselamatan adalah masalah di Malaysia sekarang Akan tetapi kita perlu ada kajian terperinci untuk mendapat kepastian tentang itu.

“Kita perlu membelanjakan lebih banyak wang untuk berhadapan dengan sesuatu yang sudah menjadi “fenomena baru,” kata beliau semasa sesi soal jawab di Forum CEO 2012 anjuran Yayasan Kepimpinan Perdana.

Pihak berkuasa telah bekerja keras untuk melawan persepsi negatif orang ramai terhadap kadar jenayah di negara ini, yang telah banyak dipengaruhi oleh pertukaran cerita-cerita seram berterusan mengenai serangan, rompakan dan penculikan di internet.

Ahli parlimen pembangkang dan kumpulan-kumpulan masyarakat sivil juga telah mempertikaikan statistik jenayah yang dikeluarkan secara meluas oleh pihak polis dan Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (Pemandu) — mendakwa bahawa data telah dimanipulasi untuk memberikan gambaran palsu bahawa kadar jenayah telah menurun.

Akan tetapi pihak berkuasa telah mempertahankan statistik mereka, yang mereka katakan menunjukkan kadar jenayah menurun, menjadikan Malaysia sebagai salah satu daripada 20 negara paling aman di dunia berdasarkan Indeks Keamanan Global (GPI).

Menteri dalam negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein telah menuduh parti-parti pembangkang mengambil kesempatan daripada isu-isu yang membimbangkan rakyat Malaysia, terutamanya kadar jenayah, disebabkan pilihan raya umum ke-13 tidak lama lagi.

Tetapi Dr Mahathir mencadangkan bahawa ketakutan orang ramai terhadap jenayah bukanlah tidak berasas, dengan merujuk kepada peningkatan kawasan kejiranan yang memasang pondok pengawal untuk meningkatkan keselamatan.

“Ya, saya fikir kita mempunyai keselamatan yang kurang sekarang,” katanya.

“Kami mempunyai perkembangan kawasan kejiranan berpagar yang memagar ke seluruh kawasan perumahan kerana kita takut seseorang datang dan merompak atau memecah masuk ke dalam rumah kita.

“Saya tinggal di kawasan berpagar tetapi masih terdapat agak banyak rompakan,” katanya.


Dr Mahathir mencadangkan bahawa masalah ini berpunca daripada bilangan tinggi pekerja asing yang bekerja dalam industri pembinaan atau lain-lain bidang yang berpendapatan rendah dan berbahaya.

Beliau berkata bahawa pekerja-pekerja ini boleh melakukan jenayah kecil sebagai satu bentuk “masa lalu” untuk membantu mendapatkan lebih banyak wang saku.

“Kita amat bergantung kepada buruh asing.

Rakyat kita tidak akan bekerja di tapak pembinaan dan sebab itu kita memerlukan mereka dan kontraktor kita suka buruh asing kerana mereka bekerja sangat keras dan sanggup bekerja lebih masa jika anda membayar mereka,” katanya.

“Ini adalah sesuatu yang kita perlu belajar untuk menanganinya,” tambah beliau. -TMI

Ulasan GB

Berkali-kali sudah GB katakan, kebenaran tidak boleh disembunyikan dan tidak boleh dinafikan.

KPN dan Menteri KDN sebelum ini cukup kuat mempertahankan kononnya angka jenayah telah menurun.

Kini bukan sahaja rakyat, tetapi seorang bekas Perdana Menteri sendiri mengakui negara kurang selamat sekarang ini.

Tidakkah patut KPN dan menteri KDN meletakkan jawatannya kerana tidak berkata benar kepada rakyat selama ini?

Tidak mengapa jika anda tidak mahu meletakkan jawatan, tetapi ingin GB ingatkan bahawa hukum kebenaran dan keadilan akan memaksa anda untuk mengosongkan jawatan itu.

Tidakkah anda berdua nampak apa yang telah berlaku kepada Datuk Seri Syed Hamid Albar dan Tan Sri Musa Hassan?

5 ulasan:

ahmadyani berkata...

Hishamuddin tidak setuju dengan kenyataan ini! Apakah mungkin Tun M ini mahu memalukan Hishamuddin?

NurWangi berkata...

N diam sahaja. Angguk tidak, geleng pun tidak. Mahu angguk, nanti memalukan diri sendiri. Mahu geleng, takut M serang dia. Apa patut dibuat?

Tanpa Nama berkata...

Jenayah berlaku yang jadi mangsa rakyat, sebab rakyat tahu

Tanpa Nama berkata...

Sudah kena baru kau cakap peningkatan pendatang asing merupakan faktor peningkatan kadar jenayah. Tapi masa kau angkut PATI ke sabah untuk menangkan partimu kau tak fikir pula, wahai x PM. Sekarang anak buah ikut langkahmu, so kau rasalah kesan akibat daripada perbuatanmu itu. pada rakyat m'sia jangan jadi habit "sudah kena baru nak menyesal" sebagai satu amalan jika anda ingin maju kehadapan, berfikir dulu sebelum bertindak. Ini satu pengajaran yang baik kepada semua rakyat m;sia bukan sahaja kpd pemimpin PR.

Tanpa Nama berkata...

NurWangi..

N pandang belakang... ROSMA ADA... orang dah kata jangan pandang belakang.. pandang ke depan.. degil.. padang juga kebelakang.. ROSMA ADA..