13 Ogo 2012

Saman Anwar Ke Atas Utusan, Hassan Ali Terbelit Kata "Ya" Kepada 2 Soalan Bertentangan

Kes Anwar saman Utusan: Hasan Ali gelabah diasak peguam

KUALA LUMPUR 13 Ogos: Bekas Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Hasan Ali tidak keruan selepas diasak peguam N Surendran berhubung tuduhan beliau kononnya Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menghalalkan homoseksual.

Dalam keadaan tertekan, Hasan tetap mempertahankan kenyataannya mendakwa Anwar menyokong homoseksual seperti yang disiarkan pada muka depan Utusan Malaysia pada 17 Januari lalu bertajuk “Tolak Anwar – Hasan”.

Berikut adalah soalan yang diasak Surendran kepada Hasan:

Surendran: Anwar telah mengatakan “We Muslims and non-Muslims in Malaysia generally believe and committed to support the sanctity of marriage between men and women”. Berdasarkan pendapat anda, adakah ayat ini menunjukkan Anwar tidak menyokong homoseksual?

Hasan: Yang Arif saya membaca keseluruhan ayat. Ayat pertama dan ayat kedua (but we should not be seen to be punitive and consider the archaic law as relevant) tidak dapat berdiri dengan sendirinya dan ia tidak memberi maksud homoseksual tidak diterima.

Surendran: Kalau kita lihat ayat kedua, adakah anda setuju ‘archaic law’ adalah undang-undang lapuk?

Hasan: Saya tak setuju sebab kelapukan tidak pernah berlaku dalam undang-undang Islam.

Surendran: Adakah anda setuju tidak ada apa-apa rujukan undang-undang Islam dalam ayat itu?

Hasan: Undang-undang Islam tidak ada tetapi ayat ini merujuk kepada undang-undang Islam.

Surendran: Adakah anda setuju tidak ada rujukan undang-undang Islam?

Hasan: Ya, tidak ada.

Surendran: Berdasarkan kenyataan “We Muslims and non-Muslims in Malaysia generally believe and committed to support the sanctity of marriage between men and women” adakah Anwar menyokong institusi perkahwinan antara lelaki dan perempuan?

Hasan: Ya setuju.

Surendran: Dalam ayat ketiga “We need to review them. We do not promote homosexuality in public sphere and domain”. Adakah ayat itu menunjukkan Anwar menyokong homoseksual?

Hasan: Ya (disambut gelak tawa pemerhati di galeri awam kerana Hasan dilihat tetap mempertahankan pendiriannya).


Surendran: Anda pasti dengan jawapan itu?

Hasan: Ya!

Surendran: Saya cadangkan kepada anda ayat ini tidak sokong homoseksual tapi sokong perkahwinan.

Hasan: Saya tak setuju!

Dalam soal balas itu, Hasan turut ditanya peguam Latheefa Koya adakah sesuatu dosa itu akan menjadi jenayah apabila ia dilakukan di khalayak umum.

Bekas Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor itu menjawab, dalam hukum Islam dosa tetap dianggap satu jenayah tidak kira ia dilakukan secara sembunyi atau terang-terangan.

Latheefa: Adakah anda tahu perbezan antara dosa dengan jenayah.

Hasan: Saya tak pasti.

Latheefa: Saya cadangkan kepada anda sesuatu kegiatan yang dilakukan dalam Islam boleh dianggap sebagai dosa tetapi sekiranya tidak dilakukan di hadapan khalayak ramai, ia tidak boleh dijadikan sebagai jenayah. Adakah anda setuju?

Hasan: Tidak setuju. Sama ada di tempat awam atau tertutup, kalau itu tidak dibolehkan (berdosa), maka ia tetap tidak dibolehkan. -KD


Anwar saman Utusan RM50 juta


KUALA LUMPUR : Kes saman fitnah oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ke atas Utusan Melayu (M) Berhad berkenaan penyiaran artikel bertajuk ‘Anwar ulas isu gay’ bertarikh 18 Januari 2012 telah mula dibicarakan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Kes saman ini adalah dari lanjutan laporan temubual antara Anwar dan wartawan British Broadcasting Company (BBC) pada 12 Januari 2012 di Mumbai, India yang menurut Anwar telah dimanipulasikan oleh Utusan dengan niat memburukkan imej beliau dan Pakatan Rakyat (Pakatan).

Anwar yang tiba di perkarangan mahkamah pada jam 9.38 pagi ditemani isterinya yang juga Presiden Parti KeAdilan Rakyat (PKR), Datin Seri Wan Azizah serta beberapa penyokong beliau.

Anwar diwakili oleh peguam yang tidak asing lagi di kalangan ahli Pakatan iaitu N.Surendran, Latheefa Koya dan Murni Hidayah manakala Utusan diwakili peguam, Firoz Hussein dari Tetuan Hafarizam Wan & Aisha Hidayah.

Pada perbicaraan tersebut Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk V. T. Singham telah bersetuju untuk meneruskan perbicaraan dan mendengar tuntutan saman oleh Anwar dan menolak penangguhan yang dicadangkan oleh peguam Utusan bagi mengelakkan lebih banyak masa diambil untuk kes ini diselesaikan.

Sesi soal jawab bermula pada jam 10.14 pagi diantara peguam Utusan dan Anwar sebagai planitif. Pada perbicaraan tersebut, dua seksyen telah disebut sebagai rujukan iaitu seksyen 52 dan seksyen 55.

Turut disebut semasa perbicaraan adalah kenyataan Bekas Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali kepada Utusan di bawah artikel bertajuk ‘Tolak Anwar – Hasan’ yang turut mengulas berkenaan kenyataan Ketua Pembangkang tersebut kepada BBC.

Anwar ketika perbicaraan telah beberapa kali menegaskan bahawa beliau menyokong penuh institusi keluargaan dan menolak sepenuhnya aktiviti homoseksual. Beliau juga bertegas bahawa kenyataan beliau pada BBC tidak langsung bermaksud menyokong atau mahu menghalalkan kegiatan homoseksual.

Ketika diasak dengan pelbagai soalan oleh peguam defenden, Anwar dilihat beberapa kali menegur peguam tersebut berkenaan isu pentafsiran dan maksud ‘review’ yang beliau nafikan mempunyai maksud yang sama dengan ‘kritik’.

Dalam pernyataan tuntutan yang diserahkan kepada pengurusan Utusan Melayu (M) Berhad, Anwar menuntut ganti rugi sebanyak RM50 juta. Anwar menuntut Utusan menarik balik segala laporan palsu dan permohonan maaf terhadap dirinya dan menuntut permohonan maaf disiarkan di muka hadapan akhbar tersebut dan tempoh 48 jam diberikan. Anwar menamakan editor Utusan Malaysia sebagai defendan pertama dan Pengarah Urusan Utusan Melayu (Malaysia) Bhd, Datuk Abdul Aziz Ishak sebagai defenden kedua.

Abdul Aziz dilihat hadir pada perbicaraan tersebut. Turut kelihatan adalah Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah dan Ahli Parlimen Batu, Tian Chua. Perbicaraan berhenti rehat pada jam 1.06 petang dan diteruskan untuk sesi petang dan masih berlangsung ketika berita ini disiarkan
– TMT


13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Anuar pun bodoh jugak apasal pegi ulas soalan perangkap...
sepatutnya jawablah macam ni..saudara kena tanya pm malaysia adakah dia setuju homoseksual..?
saya tak nak ulas isu ini sebab saya belum jadi pm...
habis cerita...
APA APA SOALAN MAUT CAKAPLAH ITU AWAK KENA TANYA PM (NAJIB) SEBAB DIA ADA KUASA PM DI MALAYSIA..
saya belum pm lagi...
habis cerita....

ahmadyani berkata...

Nampak sangat tujuan dan niat sebenarnya hanya untuk mengaibkan Anwar sebab itu cakapnya serba tidak kena. Katanya dia ini 'cerdik', sepatutnya dia faham soalan yang memerangkap itu.

Tanpa Nama berkata...

Lain ckap terang dan jelas.. We are muslim, homo is a sin.. Fullstop.. Ko nk ulas berbelit 2 psl apa.. pah ni saman eskay plak.. Kita tgk brani tak nuar ni..

Tanpa Nama berkata...

"Homo is a sin", dalam konteks undang2 negara Msia, adakah perbuatan dosa itu jenayah? Itu yang cuba dibahaskan oleh peguam. Lain kali nak ulas, biar faham dgn situasi dan keadaan. Dia bukan nak belit tetapi yang menjadi pertikaian sekarang ialah perkataan 'review' yang diputar belitkan. Jadi, dia kena la jawab persoalan utama. Ada faham?

Tanpa Nama berkata...

dah terserlah sifat munafik Hassan Ali. Sebab itulah lidah boleh terkeluh menjawab 2 soalan tersebut. Memandangkan sudah confirm dia munafik, dia adalah tidak layak lagi untuk kembali semula kepada PAS (sebab PAS terima orang Islam jadi ahli bukan munafik).So stay dengan geng - geng munafik dalam parti UMNO mr. Hassan Ali.

Tanpa Nama berkata...

Perbicaraan ini hanya syarat untuk hakim jatuhkan hukuman, kalau dari segi perlu dah tak perlu sebab kenyataan Anwar terang dan Jelas. Cuma Dr. Cabuk yang selalu Ego mendabik dada dia seorang Dr yang tak faham bahasa. Budak darjah satu pun faham, 3 ayat yang disusun Anwar adalah Jelas. Dia dah kata dia tak sokong Homoseksual tapi Malaysia ada undang-undang yang tidak mengikut syariat dan sangat mudah disalahgunakan untuk mengenakan sesaorang. Apahal Dr. tu tak faham atau sengaja tak mau faham.

Tanpa Nama berkata...

Nama yang Elok untuk si Hassan
Ni
HASSANDIWARA

Tanpa Nama berkata...

Hassan pernah jadi EXCO yang jaga Islam. Amat memalukan tidak boleh bezakan 'dosa' dan 'jenayah'.

Najib Tun Razak berkata...

Hassan Ali, Ibrahim Ali dua2 nie memang adik beradik dari benih Orang Utan Kalimantan. Depa2 nie layak mampus je dari dok rosakkan akhlak rakyat M'sia, lagi org Melayu dan Islam. Tah berapa juta yang depa2 tuu dpt aku pon xtau tp for sure kedua2 org nie memang dah nak menghampiri MUNAFIK, jd insaflah sebelum mampus yea...

Tanpa Nama berkata...

Sian tgk hasan ali meroyan xtentu hala..moga2 cpt sedar

Tanpa Nama berkata...

sudah2 ler tu pak hassan. duk umah ajar org ngaji Quran lagi elok.

Tanpa Nama berkata...

Jom kita sama-sama doakan Ustaz Hassan Ali cepat sedar dan kembali kepada cara hidup Islam yg sebenar, m'perjuangkan hak2 agama Islam...:)

Ammy Hassan berkata...

Anwar adalah seorang pakar bahasa sementelahan pula beliau adalah lulusan sastera UM. Keilmuannya dalam bahasa sgt tinggi. Cuba bandingkan struktur bahasa Ar-Risalah terbitan ABIM pimpinan beliau satu ketika dulu dgn jalan bahasa ahli-ahli sasterawan Utusan. Jauh beza. Ketinggian kesusasteraan beliau tinggi. Selayaknya beliau dianugerahkan tokoh Sasterawan Negara. Dlm kes ini, beliau berdepan dgn audien BBC yg global. Ulasan beliau memerlukan org berfikir dan menilai yg tersurat & tersirat...