3 Ogo 2012

Penghasilan Filem "Tanda Putera" - Bukti Nyata UMNO Begitu Takut Hadapi Pilihanraya

Tanda Putera’ mampu cetus rusuhan kaum

Sebuah filem bertajuk ‘Tanda Putera’ mengalami situasi yang aneh kerana dikritik hebat sebelum ianya ditayangkan kepada umum.

Filem ini menempah kontroversi kerana ia menyentuh isu yang sangat sensitif dan berbaur perkauman kerana memfokuskan kepada tragedi rusuhan kaum 13 Mei 1969, satu peristiwa yang berlaku empat dekad yang lampau.

Peristiwa 13 Mei adalah tragedi berdarah yang tercetus di antara orang-orang Melayu dengan orang-orang Cina dan kini tercatat sebagai titik hitam dalam lipatan sejarah tanah air.

Dalam peristiwa itu seramai 196 orang dilaporkan terbunuh walaupun angka sebenar mungkin lebih dari jumlah itu.

Separuh dari bajet sebanyak RM4.5 juta filem arahan Shuhaimi Baba ini dibiayai oleh agensi kerajaan, Perbadanan Pembangunan Filem National (Finas).

Pengkritik menyoal kenapa filem ini diterbitkan di ambang negara sedang menghadapi pilihan raya umum ke 13 yang dijangka diadakan pada penghujung tahun ini atau selewat-lewatnya April 2013.

Motif filem ini tidak lain dan tidak bukan merupakan satu lagi dakyah pemerintah Barisan Nasional yang diterajui Umno untuk meraih kembali sokongan orang-orang Melayu yang semakin hari semakin terhakis.


Sebagai satu alat propaganda yang murah untuk menakut-nakutkan orang-orang Melayu dan bagi menimbulkan kemarahan orang-orang Melayu terhadap orang-orang Cina dan etnik-etnik yang lain.

Mesej Umno mudah: “Undilah Umno jika kita mahu hak istimewa, nasib masa depan dan kuasa politik terus kekal di tangan orang-orang Melayu.”

Kuasa politik

Jika orang-orang Melayu tidak bersatu di bawah ‘payung’ Umno maka orang-orang Cina akan mengambil alih pemerintahan negara ini.

Kuasa politik orang Melayu akan hilang, terpinggir dan orang-orang Melayu akan hidup merempat di tanah air sendiri.

Maka dicipta cerita bahawa jika orang-orang Melayu berpecah, parti DAP yang didominasi oleh orang-orang Cina akan mengambil alih pemerintahan di negara ini.

DAP dituduh telah diresapi oleh komunis dan parti PAS pula dituduh telah diresapi pengaruh Jemaah Islamiah (JI) yang membawa unsur keganasan.

Suasana kebimbangan ini turut disuarakan oleh Perdana Menteri apabila beliau menasihati orang-orang Cina supaya memilih parti yang dapat menjamin keamanan dan kestabilan politik di negara ini, jika mereka mahu terus berkembang maju dalam perniagaan.

Keadaan ini diburukkan lagi oleh media-media pro Umno yang terus menyemarakkan api perkauman dan mencipta suasana kebimbangan di kalangan rakyat, terutama di kalangan orang-orang Melayu.

Namun rakyat di negara ini tidak semudah itu termakan dengan dakyah Umno yang jahat dan bahaya ini. Pengundi terutama golongan muda yang celik IT dan media baru mula sedar.

Generasi baru

Generasi baru tidak lagi memikirkan diri mereka berasal dari etnik atau keturunan tertentu. Sentimen perkauman tidak lagi dapat mempengaruhi pemikiran mereka.

Seperti rakyat di negara-negara lain, contohnya di Afrika Utara dan Timor Tengah, mereka bersatu atas nama kebebasan, keadilan, kesamarataan dan menolak penindasan, kezaliman, penyelewengan, rasuah dan salah guna kuasa pihak pemerintah.

Hakikat inilah yang dibimbangi oleh Umno dan momentum untuk menuntut perubahan semakin kuat dan tidak dapat dibendung lagi oleh parti Umno yang lapuk itu.

Tidak pernah dalam sejarah, Umno begitu takut untuk menghadapi para pengundi. Ketakutan mereka mempunyai asasnya berdasarkan prestasi pilihan raya umum 2008.

Buat pertama kali mereka hilang dua pertiga majoriti di parlimen selain dari lima negeri – Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor – jatuh ke tangan Pakatan Rakyat, walaupun Perak berjaya dirampas kembali.

Tetapi Umno tidak akan berhenti dari terus memainkan isu-isu sensitif seperti menerbit filem ‘Tanda Putera’ ini, termasuk filem dan video lucah dan porno bagi menyambung tali hayat politik mereka yang tinggal ‘nyawa-nyawa ikan’. -FMT



12 ulasan:

Awanama berkata...

saya semalam tersalah tekan channel tv3 dlm kol 6 ptg.ingatkan program berbuka puasa apa, rupa2nya program promot mat said....pppuuuiiii...ABU..

Awanama berkata...

Tanda nk tengelam umno ni...

Awanama berkata...

Siang2 lagi rakyat miskin menolak filem umnobn(tanda putra ni) rakyat miskin, rakyat islam, rakyat berbagai bangsa,semuaNya bersepakat menolak filem perkauman ini,Filem ini tidak selari dengan perlembagaan(lordreid) malaysia rakyat miskin sangat dukacita dengan suhaimi baba sanggup bersenkongkol dengan umnobn untuk mengekalkan kuasa hingga dunia kiamat dengan cara kejahatan yang dihalalkan itu rakyat miskin juga akan boikot semua filem2 yang diarah oleh suhaimi baba tk ?

Awanama berkata...

Waktu tunggu nak buka puasa siar cerita kartun. Apalah nak jadi dengan TV Malaysia.

1 Malaysia berkata...

Inikah tanda UMNO nak martabatkan Islam? Apa kata Ustaz Kazim?
Dari dulu, kini dan selamanya, kalaulah nak mengharapkan UMNO untuk martabatkan Islam, sudah tentu "khinzir" pun boleh panjat pokok. (tanya orang cina, taulah maksudnya.
HARAMJADAH 3X. Tak habis2 dok merosakkan imej Islam.

Awanama berkata...

Setuju !! boikot semua yang terlibat - haramjadah. Berani la macam filem Tamil, Penguasa dan penguatkuasa jahat semua di ceritakan - realiti kehidupan, tak main ampu2 wooiii. Kat malaysia yang jahat tak dak orang lain mesti rakyat bawahan.. cittt

acop Melaka/Phg berkata...

tengah mereput umno dah jd sgt membusukkan ...dtg tsunami PRU 13 ni...rakyat akan membasuhkan bangkai umno ni dr peta politik Malaysia

Awanama berkata...

ini la haramjadah , babi pemimpin atasan umngok laknat.. cepat2 la mampus dgn partinya sekali.cina. india dan melayu skrg di bawah satu bumbung Pakatan Rakyat.. umngok aka BN babi negara cepat2 lah keneraka jahanam..

Awanama berkata...

Sedara anonymous 2.29pm.. Kalau nak komen tu agak2 la.. Jangan lah terlampau sangat.. Walaupun saya penyokong PR, saya tak suka komen yg melampau.. Bersederhanalah dlm memberi komen yer.. Terimakasih..

Awanama berkata...

ya betul 2.... kita nie orang islam...jgan la jd macam umno suka makin hamun fitnah sana sini.... biar ayat tu lembut tp pedas....baru la orang kata orang pakatan rakyat orangnya bijak.... sory ye...... selamat berbuka puasa....

Awanama berkata...

btul2...tegur dgn b'hemah, bernas, b'asas dgn teguran yg m'bina utk m'berikan kesedaran dan k'baikan kita b'sama...:)
slmt b'juang...m'perjuangkn hak dan keadilan, tolak k'pimpinan m'nyeleweng...:)

Awanama berkata...

Bila bercerita bukan main, habuk pun tak da