8 Ogo 2012

Filem TANDA PUTERA Ditayangkan Sebelum PRU13 Untuk Hasut Rakyat Benci PR

Tanda Putera’ Didakwa Semarak Perkauman, PR Mahu Dikaji Semula

PETALING JAYA 7 OGOS: Pakatan Rakyat (PR) mendesak agar kerajaan mengkaji semula kelulusan tayangan Filem Tanda Putera yang bakal ditayangkan di pawagam seluruh negara pada 13 September nanti.

Menurut kenyataan bersama PR itu, terdapat maklumat bahawa filem arahan pengarah terkenal, Shuhaimi Baba itu mengandungi unsur-unsur menyemarakan semula api perkauman di negara ini.

“Kita dah dapat gambaran sedikit tentang apa yang akan ditayangkan itu dan kami merasakan kandungan dari filem ini tidak mengambarkan suatu usaha yang benar-benar menyatukan rakyat.

Trailer filem ini pun dah tengok, nampak hanya membakarkan api perkauman di negara ini.

“Bagaimanapun kami mahu kerajaan dapat tayangkan kepada kami terlebih dahulu sebelum ia ditayangkan kepada umum supaya kita boleh beri pandangan,” kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dalam sidang media di Ibu Pejabat PKR hari ini.

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar menambah, selain filem bertema kemerdekaan yang dijadikan hak milik Umno-BN, pengunaan dana kerajaan dalam pembikinannya juga dilihat sebagai tindakan mereka yang tidak bertanggungjawab dan berfikiran sempit.

Tanda Putera merupakan sebuah filem yang mengisahkan persahabatan akrab antara Perdana Menteri kedua, Tun Abdul Razak dan timbalannya, Tun Dr Ismail.

Watak Abdul Razak dalam filem ini merujuk kepada bapa kepada Perdana Menteri yang ada sekarang, Datuk Seri Najib Razak.

Antara yang dipaparkan semula dalam filem tersebut adalah sejarah hitam negara, peristiwa 13 Mei 1969. -selangorku


Fitnah dahsyat 13 Mei oleh golongan amat terdesak Oleh Lim Kit Siang

Saya telah menafikan dengan sekeras-kerasnya dakwaan yang karut dan bohong yang telah dipaparkan dalam laman sosial Facebook bagi filem 13 Mei Tanda Putera bahawa saya telah kencing dibawah tiang bendera Selangor di rumah kediaman Menteri Besar Selangor pada masa itu semasa rusuhan 13 Mei 1969.

Petikan dari gambar yang telah digunakan dalam Facebook yang menunjukkan saya diperlakukan, berbunyi:

“Lim Kit Siang telah kencing di bawah tiang bendera Selangor yang terpacak di rumah menteri besar Selangor ketika itu, Harun Idris”

Gambar ini dimuat naik dalam album Facebook yang bertajuk ‘Peristiwa-peristiwa yang dimuatkan di dalam filem ini’.

Walaupun gambar yang menjelikkan itu serta petikannya telah dikeluarkan daripada laman rasmi filem tersebut, Malaysiakini telah menangkap imej serta komen-komen awal melalui ‘screenshot’.

Suara rakyat sebenar

Saya amat tertarik dengan dua daripada 69 komen sejak Malaysiakini melaporkan penafian dan penyangkalan saya, iaitu:

RealSoldier witness513 tidak masuk akal langsung untuk menuduh LKS melakukan perkara jijik tersebut kerana tiang bendera bukanlah sesuatu yang mempunyai akses mudah kepada orang awam kerana ianya terletak didalam perkarangan rumah MB yang dipagari dan dikawal oleh ‘jaga’. Kebetulan pula pada masa itu saya berada di rumah MB pada hari yang pahit itu dari jam 3 pagi sehingga 5:30 pagi 14 Mei berikutan usaha menyelamat oleh pihak keselamatan.

(RealSoldier witness513 its simply absurd to accuse LKS performing such despicable act because the flagpole is not freely accessable to the public as it is located within the compound of the MB’s house which is fenced and manned by a jaga. BY accident I was at the MB’s on that fateful day from 3.00am to 5.30am on 514 following rescue operations by the security forces.)

FREE Gambar LKS diperlakukan oleh pegawai-pegawai tekah diambil di terminal lapangan terbang lama Kota Kinabalu. Pegawai-pegawai dalm gambar itu yang berpakaian seragam serba putih merupakan pegawai imigresen selepas arahan telah dikeluarkan oleh Harris Salleh untuk mendeportasi LKS dari Sabah. Penulis ini pada masa itu sedang berada didalam sebuah kapal terbang dan telah melihat dari tingkap kapal terbang tersebut insiden LKS dipaksa duduk didalam kerusi roda dan dibawa keluar untuk dideportasi balik ke KL.

(FREE The picture of LKS being grabbed and manhandled by officers was taken at the Kota Kinabalu old airport terminal. Those officers in white-shirt uniforms were immigration officers when Harris Salleh ordered the deportation of LKS from Sabah. This writer was inside a plane and saw from the window LKS being put put in a wheelchair and wheeled to the plane for deportation back to KL).

Apa yang telah ditulis oleh RealSoldier sememangnya munasabah, kerana pada tahun 1969, saya tidak tahu dimana kediaman rasmi Menteri Besar Selangor, apatah lagi kewujudan tiang bendera yang “terletak didalam perkarangan rumah MB yang dipagari dan dikawal oleh ‘jaga’”.

Tulisan ini mendedahkan fitnah, kepalsuan dan pembohongan bahawa saya atau sesiapapun boleh kencing dibawah tiang bendera rumah Menteri Besar Selangor – apabila ianya jelas tidak boleh dilakukan kerana ianya berada dalam kawalan dan pengawasan keselamatan.

Gambar pun dipalsukan kebenarannya

Tulisan kedua merupakan keterangan yang telah diberikan berhubung dengan kesahihan dan asal gambar yang dipaparkan dalam laman rasmi Facebook filem Tanda Putera.

Gambar ini bukan diambil pada tahun 1969 tetapi pada 15 tahun selepas itu, iaitu 26 Ogos, 1984 di terminal lama lapangan terbang Kota Kinabalu.

Saya telah menaiki penerbangan ke Kota Kinabalu pada pagi tersebut melalui Sandakan sebagai menyahut cabaran Ketua Menteri Sabah pada masa itu, Datuk Haris Salleh untuk mengulangi ucapan saya pada 23 Julai 1984 di luar Parlimen tanpa perlindungan hak istimewa Parlimen berhubung dengan penyalahgunaan kuasa sebagai Ketua Menteri Sabah terutamanya berkenaan dengan Labuan dikeluarkan dari Sabah dan diberi status Wilayah Persekutuan.

Saya telah mencabar Harris untuk memberi saya masa dan tempat untuk saya mengulangi ucapan Parlimen saya, dan apabila Haris menetapkan Dewan Masyarakat Sandakan untuk saya berbuat demikian pada 26 Ogos jam 10 pagi, saya telah menerimanya dengan sert-merta dan telah menaiki penerbangan ke Kota Kinabalu bersama Naib Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Jelutong pada masa itu, Karpal Singh melalui Sandakan untuk ‘majlis’ tersebut.

Akan tetapi di Lapangan Terbang Kota Kinabalu, saya tidak dibenarkan masuk diatas arahan Ketua Menteri Sabah yang pada awalnya telah mencabar saya untuk mengulangi ucapan Parlimen saya terhadapnya di Sandakan pada pagi hari yang sama jua!

Saya telah dimaklumkan untuk menaiki penerbangan yang sama kembali ke Kuala Lumpur. Dalam dua jam berunding dengan pihak imigresen, saya telah menjelaskan dengan bertubi-tubi bahawa tindakan menghalang saya dari memasuki Sabah merupakan satu penyalahgunaan kuasa autonomi oleh pegawai imigresen yang amat teruk dan saya belum bersedia untuk meninggalkan negara saya ini diatas kebebasan yang telah diberikan. Saya juga memberitahu mereka bahawa mereka harus ‘mengangkat’ saya kedalam pesawat itu. Dengan itu, akhirnya, mereka telah memaksa saya duduk dalam kerusi roda dan telah mengangkat saya kedalam pesawat tersebut.

Gambar tersebut merupakan gambar yang diambil pada tahun 1984 di Kota Kinabalu dimana ianya telah disalahgunakan dalam laman Facebook rasmi Tanda Putera sebagai salah satu gambar 13 Mei 1969.

Kedua-dua komen tersebut adalah sebahagian daripada cebisan sejarah yang melibatkan pengalaman orang awam, yang tidak ditokok tambah atau diputarbelitkan oleh pembohongan dan fitnah.

Biar kebenaran mengenai apa yang benar-benar berlaku menyerlah.

Siapa yang kencing?

“RealSolder” telah memaparkan kepalsuan bahawa saya telah kencing dibawah tiang bendera di rumah Menteri Besar Selangor, tetapi sesiapapun boleh berbuat demikian kerana tiang tersebut terpacak didalam perkarangan kediaman Menteri Besar.

Tetapi, bagaimana dan apakah asal usul kepalsuan “kencing” didepan rumah Menteri Besar dan dimanakah ia bermula, yang dikatakan mencetuskan rusuhan 13 Mei?

Sejak mulanya laman rasmi Facebook Tanda Putera, saya telah bertanya jika sesiapa pernah mendengar mengenai insiden “kencing” di bawah tiang bendera rumah Menteri Besar yang telah mencetus rusuhan 13 Mei, tetapi tiada sesiapapun yang tahu mengenai perkara ini sebelum ini.

Akan tetapi, kedua-dua ‘Kertas Putih’ yang telah dikeluarkan oleh Majlis Operasi Negara (National Operations Council) pada 9 Oktober 1969 yang bertajuk “The May 13 Tragedy” serta buku Tunku Abdul Rahman’s “May 13 – Before & After” tidak pernah membuat apa-apa rujukan pun kepada insiden kencing di rumah Menteri Besar Selangor.

Ini merupakan satu skandal “Urine-Gate” atau “Pee-Gate” Malaysia.

Kepalsuan mesti didedahkan

Rakyat Malaysia mesti menyiasat terlebih dahulu “siapa, bila dan apa” berhubung dengan asal-usul tipu helah insiden “kencing” di bawah tiang bendera di rumah Menteri Besar Selangor yang telah mencetuskan rusuhan 13 Mei 1969 – kerana sekiranya tiada apa-apa unsur kebenaran dalam dakwaan tersebut, ianya mesti dikuburkan sekarang juga.

Bila pula masa kisah karut ini mula disebarkan? Atau ianya digemparkan sekarang – untuk Tanda Putera?

Ianya menyedihkan kerana semua usaha menjelang sambutan Kemerdekaan yang ke-55/Hari Malaysia Ke-49 sepatutnya berfokuskan perpaduan yang diversif dan berbilang kaum, tetapi nampaknya ada elemen-elemen anti-nasional yang mengapi-apikan syak wasangka buruk diantara kaum dan memporak-perandakan keharmonian di negara ini dengan penyebaran kepalsuan dan fitnah berhubung dengan sejarah tanahair ini.

Jika slogan dan polisi 1Malaysia Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membawa apa-apa maksud pun, saya menyeru kepada rakyat Malaysia untuk membuktikan bahawa mereka benar-benar anak bangsa Malaysia sejati dalam sambutan Hari Kemerdekaan Ke-55 dan Hari Malaysia Ke-49!
– Roketkini


Ulasan GB

Begitu terdesaknya UMNO untuk mendapatkan sokongan dari orang Melayu sehingga sanggup menghasilkan filem yang tidak bermaruah untuk menghina dan mencaci kaum lain.

Inilah perjuangan terlampau UMNO, "assabiyah" namanya, cuba untuk mengubah fakta kebenaran mengikut hawa nafsu mereka demi untuk mempertahankan kuasa yang kini hanya tinggal "nyawa-nyawa ikan".

Dilaporlan separuh dari bajet sebanyak RM4.5 juta filem arahan Shuhaimi Baba ini dibiayai oleh agensi kerajaan, Perbadanan Pembangunan Filem National (Finas) bererti kerajaan UMNO BN terlibat di dalam pembikinan filem ini dengan menggunakan wang rakyat.

Penerbitan filem in, GB percaya, adalah sebahagian daripada grand design UMNO BN tawan Selangor.

Adalah patut bagi rakyat Malaysia memboikot filem ini dan Pakatan Rakyat seluruh negara membuat laporan polis terhadap pembikinan filem ini!

p/s PR perlu bertindak sebelum kecundang dalam PRU13 nanti.


Laporan sebelum ini
klik untuk baca





6 ulasan:

Awanama berkata...

Kepada Pengarah Suhami BABA..., besarlah saham anda dalam menyebarkan Fitnah dan mengadu dombakan pelbagai kaum dalam negara Malaysia Tercinta. Macammana nak jawab di Mahkamah Yaumul Mahsyar.....

1 Malaysia Tulen berkata...

Haramjadah. Haramjadah. Haramjadah.
Siapa yang bermain api perkauman kalau bukan UMNO, MCA, MIC, ...?
Siapa yang kuat 'kencing'atau 'mohong" kalau bukan UMNO, MCA, MIC, ...?
Siapakah manusia "MUNAFIK" (baru-baru ni ditanya oleh salah seorang sahabat bahawa munafikun tu wujud lagikah?) kalau bukan UMNO, MCA, MIC, ...?
Siapa yang mencipta parti berdasarkan ras atau perkauman kalau bukan UMNO, MCA, MIC, ...?
Hanya yang manusia yang hatinya dah buta saja yang akan menerima puak ni termasuk seorang ustaz mat beliak yang suatu masa dulu AKU respek tapi kini AKU anggap dia tu ustaz kaki mohong, kaki belit. Sentiasa memutarkan fakta sebenar dengan sedikit fakta agama. Rupanya kalau kita bercakap kebenaran dengan menggunakan plat agama, maka Melayu kita akan "percaya" kot. Kalau sifat abbasiyah pun diputar belitkan, apatah lagi hukum lain. Inilah ustaz dunia yang mengejar "sore".
Tahniah kepada BN kerana "berjaya" memperdayakan RAKYAT MALAYSIA. Insyaallah KAU akan dikuburkan dengan sifat perkauman, sifat munafikun, ..... INSYAALLAH.
Tanpa BN, KEADILAN DAN BEBAS FITNAH AKAN WUJUD DI TANAH ALLAH SWT INI IAITU MALAYSIA.
(ingat: ini bukan Tanah Melayu kita tapi tanah anugerah dari Allah swt sebab tiada seorang Melayu yang dapat bawa tanah ini ke kubur walaupun sekeping gerannya)

Adios Amigos berkata...

Sokonng!!!!.... kita buat road show besar-besaran menerangkan fakta sebenar tentang pembohongan puak2 BN dalam filem ni, biar semua rakyat tahu siapa yang berniat jahat sebenarnya. juga sokong buat laporan polis sebanyak mungkin dan saman dia orang berdasarkan fakta sebenar. Biar cerita yang di buat tu jadi senjata makan tuan.... mampus ko BN....ABU.

Awanama berkata...

tak apa..kita tunggu dan lihat aja,filem ini laku ke atau dikuburkan awal...kalau laku makna orang pecaya umno kalau tak laku makna org dah menyampah dgn korang umno oiii.

Awanama berkata...

kompom laku lah,mcm x tau je cara nak nampak filem ni laku.

Awanama berkata...

rugi sudah tentu, tapi masalah nya 4.5 juta duit rakyat dah hangus dek regim Babi negara buat filem propaganda.tahniah utk pengarah haramjadah dapat mengsonglap duit rakyat. nanti berjawab la ko. ABU