11 Jun 2012

Dr Ariffin & Syed Shahir Angkat Sumpah Senator Wakili Negeri PR Pulau Pinang

Ahli akademik Dr Ariffin Omar dan aktivis kesatuan sekerja Syed Shahir Syed Mohamud hari ini mengangkat sumpah sebagai senator mewakili negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata, negeri pulau mutiara amat bangga atas perlantikan kedua-dua senator tersebut sebagai ahli Dewan Negara.

“Dua wakil senator ini mempunyai latar belakang yang cemerlang. Kita berharap Dr. Ariffin dan Syed Shahir dapat menjalankan amanah mereka untuk menuntut prinsip kebebasan, keadilan, kebenaran, demokrasi dan layanan saksama,” kata beliau kepada pemberita selepas upacara mengangkat sumpah itu di sini.

Beliau juga berharap agar dua senator dari Pulau Pinang itu dapat menjalankan tugas mereka dengan cemerlang.

Dr. Ariffin Omar merupakan salah seorang pensyarah kanan di Universiti Pertahanan Malaysia dan pakar dalam Sejarah Asia Tenggara dan Sains Politik. Beliau yang juga pengasas dan bekas pemimpin Aliran.

Beliau yang juga ahli DAP banyak menyumbang dalam penerbitan buku-buku berkaitan bangsa Melayu, budaya orang Islam dan kini sedang menulis mengenai hubungan antara kaum serta kebebasan beragama di Malaysia.

Sementara itu, Dr. Ariffin menjelaskan dakwaan kononnya beliau ‘dipergunakan’ oleh DAP sebagai kenyataan yang tidak masuk akal sama sekali.

“Kita perlu terbuka. Saya rasa hairan kenapa apabila orang Melayu menyertai DAP, dia dikatakan alat. DAP adalah parti politik pelbagai kaum yang berjuang atas dasar demokrasi dan hak asasi.

Menyifatkan parti-parti berasaskan kaum sudah ‘luput’, beliau berkata, tiada salahnya untuk memilih mana-mana parti, terutamanya yang bersifat pelbagai kaum dan terbuka.

“Kita akan ketengahkan usul pendidikan, hak dan kebajikan semua kaum yang terpinggir termasuk soal pembangunan masyarakat termasuk orang Melayu,” ujar beliau lagi.

Syed Shahir pula merupakan bekas Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) yang banyak memperjuangkan hak golongan pekerja di Malaysia. Dalam bidang politik, beliau merupakan bekas ahli Majlis Pimpinan Pusat Parti Keadilan dan pernah bertanding sebagai calon PKR pada tahun 2008.

Bagi Syed Shahir, perlantikan beliau sebagai senator adalah penting untuk pekerja kerana sejak lebih enam tahun Dewan Negara tidak diwakili golongan tersebut.

Beliau menyifatkan perlantikannya sebagai senator oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang sebagai memberi nafas baru kepada golongan pekerja di Malaysia.

Selain Dr Ariffin dan Syed Shahir, tiga orang Senator lain turut mengangkat sumpah pagi ini adalah Roslin Abdul Rahman, Datuk Lim Nget Yoon dan Toh Puan Zaitun Mat Amin. – Roketkini

Tiada ulasan: