11 Apr 2012

[TERKINI] Gempa Bumi Aceh - Gegaran Kedua Dirasai Di Malaysia -updated

Petaling Jaya: Gegaran kedua dirasai pada pukul 6.48 petang di beberapa negeri di Pantai Barat, Semenanjung Malaysia susulan gempa bumi 8.7 magnitud di Bandar Aceh.

Gambar: Lebih 100 kakitangan sebuah syarikat telekomunikasi di Jalan Tun Razak di sini panik apabila berlaku gegaran di bangunan tersebut. - SH

Turut dirasai, gegaran kedua untuk tempoh seminit di bangunan Menara Star, Seksyen 16, Petaling Jaya.

Agensi Geofizikal Indonesia berkata, tsunami berpotensi melanda lima wilayah di Indonesia iaitu Aceh, Sumatera Utara, Sumatera Barat, Bengkulu dan Lampung. -mstar


Kesan gempa Aceh, gegaran dirasai di KL

KUALA LUMPUR - Lebih 100 kakitangan sebuah syarikat telekomunikasi di Jalan Tun Razak di sini panik apabila berlaku gegaran di bangunan tersebut susulan gempa bumi kuat di Aceh, Indonesia petang ini.

Kejadian kira-kira jam 5 petang itu juga memaksa semua yang berada dalam bangunan tersebut bergegas turun dan berkumpul di luar bangunan.

Situasi panik itu dikongsi oleh salah seorang kakitangan, Mohd khairul Izani Othman, 29, yang ketika itu berada di Tingkat 10 bangunan tersebut.

Menurutnya, dia merasai sendiri gegaran yang berlaku sekitar 30 saat itu dan bertanya kepada rakan sekerja sama ada terasa gegaran atau tidak.

"Ketika itu sudah terasa pening dan kami beramai-ramai turun menggunakan lif. Apabila sampai di bawah, sudah ramai yang berkumpul.

"Perasaan takut itu ada kerana ini pengalaman pertama saya merasainya setelah lima tahun bekerja di sini kerana saya tidak rasa ketika gegaran pada 2007," katanya kepada Sinar Harian.

Pasukan Bomba dan penyelamat turut berada dilokasi kejadian bagi membuat pemeriksaan keselamatan. -SH


Gambar Terkini Keadaan Pantai Batu Feringghi



1 jam lalu. Air sudah surut di Batu Feringghi. Tsunami is most likely to hit Penang. Sila jauhi pantai!


Foto Terkini Pantai Port Dickson Kiriman Seorang Sahabat



Gambar Air Di Pantai Phuket Sedang Ditarik



Air di pantai Phuket sedang ditarik manandakan ketibaan Tsunami tdk lama lagi.... Airport pun dah ditutup. Prepare for Tsunami people of Phuket! -Kerabu Bersuara


Kerajaan Negeri arah penduduk berdekatan pantai berpindah

GEORGETOWN - Kerajaan Negeri menguatkuasakan Peraturan 20, Majlis Keselamatan Negara dengan mengarahkan semua penduduk yang tinggal di tepi laut, termasuk peniaga di persisiran pantai dan nelayan menghentikan operasi serta merta dan mencari tempat perlindungan.

Exco Kesihatan dan Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar, Phee Boon Poh berkata, semua penduduk yang tinggal berdekatan kawasan pantai juga diarahkan sentiasa berjaga-jaga.

Tinjauan Sinar Harian mendapati, perkhidmatan feri sudah dihentikan sejak 8.00 malam namun jambatan Pulau Pinang masih dibuka untuk kegunaan orang ramai.

Setakat 8.45 malam tadi, angin kuat turut dirasai di seluruh Pulau Pinang. Difahamkan penduduk di persisiran Pantai Batu Feringghi turut dimaklumkan supaya bersiap sedia dengan arahan berpindah pada bila-bila masa, berdasarkan keadaan laut setakat 9.00 malam menyaksikan sudah surut sepenuhnya.
-SH



Mangsa Meninggal Dunia Akibat Gempa Aceh

TRIBUNNEWS.COM, BANDA ACEH - Satu orang mangsa meninggal dunia menyusul gempa besar yang mengguncang Banda Aceh, Rabu (11/04/2012).

Mangsa bernama Yatim, Kulam, warga Lingke. Mangsa ini ditemukan oleh seorang mahasiswa tergeletak di depan Masjid Jami, Syiah Kuala, tidak lama setelah warga berlarian karena gempa.

Petugas puskesmas yang memeriksa almarhum menyatakan korban meninggal akibat serangan jantung, demikian Serambi Indonesia (TRIBUNnews.com Network) melaporkan.





Laporan bervideo sebelum ini
klik untuk baca





Tiada ulasan: