3 Apr 2012

Pakatan Bantah Laporan PSC Pilihanraya, Ongkili Hanya Pilih Isu Tertentu

Kuala Lumpur - Pakatan Rakyat akan memfailkan notis untuk meminda laporan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) Berhubung Penambahbaikkan Proses Pilihan Raya bagi penyata monoriti dimuatkan dalam laporan itu.

Ahli PSC, Azmin Ali berkata, ia mempunyai hubung kait dengan daftar pemilih yang masih bermasalah walaupun Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berjanji untuk menyelesaikannya.

“Perkara yang sama dibangkitkan sebelum ini, termasuk isu 42,000 pengundi yang meragukan kerana tidak mempunyai data di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan didedahkan oleh Institut Sistem Mikroelektronik Malaysia (Mimos) termasuk 80,000 pengundi yang berkongsi alamat.

“Datuk Seri Dr Maximus Ongkili menolak cadangan untuk dimasukkan ke dalam laporan PSC pada 28 Mac lalu dengan alasan ia bukan amalan dalam Parlimen,” katanya.

Azmin berkata, apa yang dilihat Dr Maximus hanya memilih isu tertentu untuk dimasukkan dalam laporan itu.

“Mereka mendakwa untuk menjamin pilihan raya bersih dan adil tetapi jika mempunyai sikap sebegini, bagaimana ia boleh dilaksanakan.

“Pembangkang akan kemukakan notis kepada Yang Dipertua Dewan Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, untuk membuat pindaan mengikut peraturan mesyuarat 30(1),” katanya.

Azmin berkata, alasan yang diberikan Pengerusi PSC itu tidak boleh diterima kerana laporan itu bercanggah dalam peraturan mesyuarat.

Tambah beliau lagi, jika dilihat secara menyeluruh ia membuktikan SPR gagal menjalankan tanggungjawab mereka dengan memberi pelbagai alasan.

Menurutnya, pembangkang tidak dapat menerima alasan yang diberi oleh SPR, malah PSC juga gagal melihat keseluruhan cadangan yang diberi oleh pihak awam.

PSC yang diumumkan penubuhannya Oktober lalu, dianggotai lima wakil kerajaan Barisan Nasional (BN) ,tiga wakil pembangkang dan seorang wakil bebas.

Ia bertujuan bagi melaksanakan beberapa cadangan dan pandangan bagi melahirkan pilihan raya yang bersih di negara ini. -SH



Ulasan GB

Penyertaan anggota Pakatan ke dalam PSC adalah satu kesilapan!

GB sudah menyatakan berkali-kali sebelum ini bahawa PSC hanyalah helah/sandiwara Najib dan UMNO/BN untuk mengabui mata rakyat.

Sebelum ini GB pernah mengulas:

Setakat mana kuasa J/K Khas itu pun masih kabur? Apakah hanya terhad kepada mengutarakan cadangan-cadangan perbaikan tanpa sebarang kuasa pendakwaan? Jika demikian padamkan saja hasrat penubuhannya.

Yang rakyat mahu kini ialah penubuhan Suruhanjaya DiRaja untuk menyiasat dan membedah secara komprehensif operasi dan pengendalian pilihanraya oleh SPR selama ini, kerana ternyata SPR tidak telus. Malah SPR tidak pernah melantik pemerhati bebas dari luarnegara untuk memantau perjalanan pilihanraya di negara ini kerana SPR tahu kehadiran pemantau itu bakal mendedahkan kepincangan SPR sendiri.

Buktinya semasa MAFREL pemantau di dalam negara sendiri sewaktu dilantik menjadi pemerhati dan apabila MAFREL menemui perbuatan salahlaku SPR, tiba-tiba MAFREL tlah tidak diktirafkan lagi sebagai pemantau pilihanraya. Bukankah itu jelas SPR memang sebuah badan "anjing gila" yang bebas melakukan apa saja untuk memanipulasikan sistem pilihanraya di negara ini? Keras bunyi krtikan GB tetapi demi kebenaran dan keadilan yang perlu diletakkan di tempat yang sewajarnya, maka terpaksa ia berbunyi demikian.

Malah kita berjanji seandainya Pakatan Rakyat memerintah selepas ini, kami rakyat Malaysia yang memperjuangkan kebenaran dan keadilan akan mencari Pengerusi, Timbalan pengerusi dan semua anggota SPR yang terlibat sampai ke lubang cacing untuk disiasat dan diadili.


5 ulasan:

kayu_cemeti berkata...

Setuju sangat dengan pendapat GB dan hasilnya hari ini Pendikar Amin Mulia yg peranannya sebagai Speaker Longkang belakang Chokit tetap menyebelahi barisan anjing anjing liar yang tidak bertamadun diParlimen menyalak menolak pindaan PSC tersebut dibahaskan terus undi setuju tanpa belah bagi bahkan terus parlimen ditangguhkan supaya petang ini gerombalan anjing liar ini dapat berpesta dengan ketuanya diPutrajaya kerana keberanian pendekar longkang ini buat keputusan menyebelahi anjing liar ini rakyat dan seluruh dunia menyaksikan standard Parlimen hari ini yang akan mencatat sejarah Parlimen bertaraf longkang lima bintang

Tanpa Nama berkata...

kalau berani buatlah BERSIH 3?

Tanpa Nama berkata...

bila buat BERSIH 2 berlaku peningkatan mendadak sokongan pemuda kepada Pakatan Rakyat

Tanpa Nama berkata...

Ongkili ni pun jenis cari makan jugak.Apa yang boleh diharapkan dari pemimpin BN.Dia diangkat jadi Pengrusi PSC sebab Najib percaya PSC boleh diperkudakan untuk "mengiktiraf" penyelewengan SPR.Mana ada keikhlasan,semu kaki tipu.

Tanpa Nama berkata...

Ni siapa punyer kejer? aku nak tanya.. mesti la org kuat baju biru tu duduk kat Ptrja tu.. sebab pokok tak kan goyang kalo tak de angin..
aku tak duduk mana2 pihak, tp aku lihat baju biru ni bila dah pegang duit kerajaan berbilion2 ringgit mula tamak halal haram semua halal. aku nak tanya la, kalo aku minta ko jaga duit aku 10 ringgit ko blh amanah tak? mesti la boleh. tapi kalo aku minta ko jg duit 10 bilion, ko nak amanah? tu la semua kutu-kutu hisap darah kat putrajaya tu.. Now PR benci lihat pkra ni n nak pulihkan bukan sebab depa pula nak makan duit ni. kalo depa makan, baju biru pulak la buat n jd pembangkang (Bju biru) rempas balik putrajaya..begitu kesudahannya sampai kiamat... senang jer...