20 Mac 2012

Lembu-Lembu NFCorp Sudah Kecut, Tidak Beri Kerjasama Kepada PAC

LAC Tangguh Siasatan Isu NFCorp

KUALA LUMPUR: Pendengaran siasatan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara(PAC) berhubung kontroversi National Feedlot Corporation (NFCorp) terpaksa ditangguhkan kerana pengurusan tertinggi syarikat milik keluarga Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil itu enggan memberikerjasama.

Sebaliknya NFCorp hanya menghantar seorang jurucakap yang juga Pengurus Besar Sumber Manusia, Wan Zurina Saaran bersama dua peguam bagi menghadiri sesi pendengaran tersebut.

Pengerusi PAC, Datuk Seri Azmi Khalid berkata, pihaknya dimaklumkan bahawa keengganan pengurusan tertinggi NFCorp untuk hadir sesi berkenaan adalah atas nasihat peguam dengan alasan kes berkaitansyarikat itu kini sedang melalui proses mahkamah.

Bagaimanapun menurut beliau, PAC akan mendapatkan nasihat Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia berhubung sama ada jawatankuasa berkenaan boleh meneruskan siasatan tanpa mengganggu proses undang-undang.

"Kita akan dapatkan pandangan Speaker berhubung perkara ini. Malah sebelum ini pun Speaker pernah menolak usul bagi membincangkan isu NFCorp dalam dewan dengan alasan yang sama.

"Tapi sebelum ini PAC pernah menghadapi situasi yang sama dalam kes membabitkan skandal PKFZ (Zon Bebas Pelabuhan Klang), namun kita masih boleh meneruskan pendengaran selagi tidak mengganggu siasatan pihak berkuasa," katanya ketika ditemui pemberita di bangunan Parlimen disini, Selasa.

PAC sebelum ini mengarahkan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani agar menjemput NFCorp hadir memberi keterangan kepada jawatankuasa itu, Selasa.

Sementara itu Ahli Jawatankuasa PAC, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, sesi pendengaran yang bermula pukul 9.30 pagi tadi tidak memperolehi hasil ekoran keengganan wakil NFCorp memberi sebarangketerangan.

"Wakil-wakil yang hadir sememangnya tidak mahu menjawab sebarang soalan yang kita kemukakan.

"Walaupun kita menyatakan bahawa PAC tidak akan menyentuh mengenai isu yang berkaitan proses mahkamah," katanya.

Baru-baru ini Pengerusi Eksekutif NFCorp, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail, dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas empat tuduhan berasingan melakukan pecah amanah membabitkan RM49.7 juta danmenggunakan harta syarikat itu tanpa kebenaran tiga tahun lalu.

Mohamad Salleh menghadapi tuduhan pertama sebagai pengarah NFCorp yang diamanahkan penguasaan terhadap harta syarikat, pecah amanah dengan menyalahgunakan wang RM9,758,140 melalui empat cek di CIMB Islamic Bank Bhd, 138, Jalan Burhanuddin Helmi, Taman Tun Dr Ismail di sini,antara 1 dan 4 Disember 2009.

Wang itu untuk membiayai sebahagian daripada harga pembelian dua unit Kondominium One Menerung, parcel nombor B1-1 dan B1-2, Blok B, yang terletak di geran nombor 65152, no lot 56454, Mukim Kuala Lumpur, oleh syarikat dimiliki keluarga tertuduh, National Meat & LivestockCorporation Sdn Bhd (NMLC).

Dia turut menghadapi tuduhan kedua menggunakan harta syarikat berjumlah RM9,758,140 tanpa kebenaran mesyuarat agung syarikat itu bagi tujuan sama untuk NMLC mendapat keuntungan secara langsung.

Bagi tuduhan ketiga, Mohamad Salleh dituduh pecah amanah dengan menyalahgunakan wang RM40 juta dengan cara memindahkannya melalui cek ke akaun NMLC di Malayan Banking Berhad, Cawangan Solaris Mont Kiaradi sini, bagi kegunaan NMLC.

Selain itu, dia menghadapi tuduhan menggunakan harta syarikat RM40 juta tanpa kebenaran mesyuarat agung syarikat itu dengan memindahkannya melalui cek ke akaun NMLC bagi kegunaan NMLC dan mendapatkan keuntungan secara langsung. -mstar

NFCorp belum bayar balik pinjaman

KUALA LUMPUR - Jawatan­kuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), mengesahkan bahawa National Feedlot Corporation (NFCorp) masih belum membuat bayaran ansuran berhubung pinjaman dana awam RM250 juta bagi projek Pusat Fidlot Nasional (NFC).

Pengerusinya, Datuk Seri Azmi Khalid berkata, NFCorp seharusnya membuat pembayaran pinjaman itu bermula Januari lalu, tetapi sehingga hari ini belum dilaksanakan.

“PAC dimaklumkan tiada pembayaran dibuat, sepatutnya mereka melaksanakan tanggungjawab itu mengikut jadual ditetapkan.

“Berkemungkinan kelewa­tan ini berpunca daripada masalah dihadapi dan kami memahaminya,” katanya,.

Azmi berkata, pengurusan­ NFCorp tampil memberi penerangan mengenai isu itu Selasa ini (hari ini).

Selain itu beliau berkata, Kementerian Kewangan melalui jawatankuasa khas mengeluarkan arahan pada 2009 bagi menangguhkan projek itu untuk dikaji semula.

Bagaimanapun katanya, beberapa proses dilaksanakan sebelum arahan dibuat dan ia tidak boleh ditarik balik.

Sebelum ini, Pengarah Eksekutif NFCorp, Wan Shahinur Izmir Salleh beri jaminan syarikat berupaya membayar balik perjanjian pinjaman antara mereka dengan kerajaan dalam perjanjian pada Disember 2007.


1 ulasan:

hairan berkata...

Takpe la kalo mereka tak bayar hutang2 tuh. Duit tuh bukan mak bapak dia orang punya, so dulik apa kan??!

Lagipun yang bagi pinjam tuh pun adik beradik tiri dia orang gak!

Takpe la, kan rakyat malaysia nih semua kaya raya, apa2 nanti rakyat boleh bagi lagi duit banyak2 pada kerajaan untuk disapu bersihkan...

hmmmm malang sungguh negara ku....