10 Mac 2012

2 Kejadian Kebakaran, Satu Di Manir & Satu Di Serdang

Kuala Terengganu – Enam sekeluarga tinggal sehelai sepinggang apabila rumah yang didiami sejak lebih 50 tahun hangus terbakar dalam kejadian di Kampung Kedai Manir, Jalan Pasar Manir, di sini hari ini. Gambar: metro

Dalam kejadian 11 pagi itu, Abdul Aziz Mohd, 66, bersama lima anaknya hanya sempat menyelamatkan diri dan melihat api menjilat keseluruhan rumah mereka dengan cepat.

"Ketika kejadian, saya berada di dapur menyediakan juadah termasuk kerang rebus untuk dijual di pasar malam, manakala lima anak berada di ruang tamu.

"Tiba-tiba angin bertiup kuat menyebabkan api di dapur gas menyambar generator yang mengandungi petrol mengakibatkan alat itu terbakar dan kebetulan pula berada dekat dengan tong gas,” katanya ketika ditemui pemberita di tempat kejadian.

Sementara itu, Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Terengganu, Ahmad Fathi Abdul Rahman berkata, pihaknya menerima panggilan kira-kira 11.07 pagi dan tiga jentera bomba bersama 13 anggota digegaskan ke tempat kejadian.

"Kita berjaya memadam kebakaran yang dipercayai bermula dari bahagian dapur itu kira-kira 11.46 pagi.

"Hasil siasatan awal, kita tidak menolak kemungkinan kebakaran itu disebabkan oleh aktiviti memasak pemilik rumah ini,” katanya. – BERNAMA

Rentung berpeluk di bilik tidur

SERDANG – Seorang ibu dan dua anaknya menemui ajal dalam keadaan tragis apabila kesemuanya terkorban manakala suami wanita itu melecur teruk selepas rumah yang mereka diami di Jalan SK 6/1, Seri Kembangan di sini musnah dalam kebakaran semalam.

Gambar: ANGGOTA bomba menyiasat sebuah rumah yang terbakar hingga menyebabkan tiga beranak rentung manakala seorang melecur teruk di Seri Kembangan, Serdang, Selangor semalam.

Lebih menyayat hati apabila mayat Huyah Thi Ngoc Thao, 30-an, dan Yap Siew Yee, 6, ditemui berpelukan di dalam bilik utama rumah teres separuh papan dan simen itu. Mayat seorang lagi anaknya, Yap Siew Yoon, 5, pula ditemui berdekatan mereka di dalam bilik itu.

Suami Ngoc Thao, Yap Yao Chong, 43, kini dirawat di Unit Rawatan Rapi di Hospital Serdang di sini selepas dia melecur teruk ketika cuba menyelamatkan tiga beranak tersebut.

Kejadian pukul 2.55 pagi itu disyaki berlaku akibat litar pintas namun ia masih dalam siasatan pihak bomba. Ketika kejadian, dua saudara Ngoc Thao berada di dalam rumah namun mereka sempat menyelamatkan diri dan tidak cedera.

Kebakaran itu turut melarat ke bahagian tepi dua buah rumah lain yang terletak bersebelahan, bagaimanapun penghuninya selamat.

Jiran mangsa, Yu Lai Di, 78, memberitahu, dia tiba-tiba terjaga selepas terdengar letupan sebelum menggagahkan diri keluar untuk melihat apa yang berlaku menggunakan tongkat.

“Sebaik keluar, saya terkejut apabila melihat rumah jiran saya sedang terbakar dan saya terus menjauhkan diri dari kawasan kejadian kerana tidak berupaya untuk membantu.
-kosmo


Tiada ulasan: