21 Feb 2012

Suara Sebenar Masyarakat Cina Mula Kedengaran Selepas Debat

Warga maya marah Sin Chew siar laporan berat sebelah

Selepas isu “Kak Tunda”, akhbar Cina Sin Chew Daily pula menjadi sasaran keberangan warga maya berhubung perbahasan antara presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dan setiausaha agung DAP Lim Guan Eng, Sabtu lalu.

Ini kerana, menurut warga maya, laporan Sin Chew terlalu “berat sebelah" yang memberikan liputan yang menonjol kepada Chua dalam edisi akhbar itu semalam.

Ini memaksa akhbar itu membuat penjelasan yang berulang kali di Facebook - tetapi mereka gagal meredakan kemarahan pembaca.


Pada edisi Ahad, Sin Chew melaporkan hujah umum antara Chua dan Lim di muka depan, tetapi pada halaman berikut, iaitu pada muka surat 2, 3 dan 4, tumpuan hanya diberikan kepada Chua dan ucapan pemimpin BN yang lain.

Ucapan Lim hanya dilaporkan pada muka surat 31, iaitu dua halaman terakhir dalam akhbar itu.

Tindakan itu mengundang kemarahan warga maya yang membidas Sin Chew kerana didakwa berat sebelah pada laman Facebook akhbar itu.

"Sin Chew Daily memberi Chua liputan luas, manakala berita Lim hanya dapat liputan kecil. Protes amalan harian berat sebelah itu," tulis seorang pengguna Facebook yang menggunakan nama Tan.

"Sin Chew Daily menipu pembaca," kata seorang lagi pengguna Facebook yang menggunakan nama Samc Chen. -mk

Star akui kesilapan berhubung petikan Guan Eng

Akhbar harian Inggeris, the Star hari ini menerbitkan kenyataan ringkas berhubung kesilapan dalam laporannya dalam artikel semasa perdebatan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang dibuat semasa persidangan 'Kaum Cina di persimpangan’, Sabtu lalu.

"Kami dimaklumkan bahawa semasa perdebatan dengan Presiden MCA, Chua Soi Lek yang bertajuk ‘Apakah sistem dua parti menjadi sistem dua bangsa? setiausaha agung DAP Lim Guan Eng tidak ada membuat kenyataan berikut: ‘Kami tidak bersetuju Perdana Menteri mesti sentiasa terdiri daripada orang Melayu kerana kami mahu rakyat yang membuat keputusan’.

"Kesilapan dalam terjemahan itu amat dikesali," petik kenyataan dua perenggan pengakuan kesilapan itu yang dicetak pada halaman enam akhbar berkenaan.

Bertajuk 'Ralat dalam terjemahan', artikel itu tidak membawa sebarang permohonan maaf atau menyiarkan petikan yang betul.

Lim, semalam menuntut permohonan maaf daripada harian milik MCA itu berhubung laporannnya mengenai perdebatan dua gergasi politik itu.

"Petikan yang dikatakan dikeluarkan oleh saya adalah palsu dan tidak benar kerana tiada rujukan sekalipun pernah dibuat oleh saya mengenai isu ini yang tidak ditimbulkan semasa perbahasan,” kata Lim dalam kenyataannya itu.
-mk


Ulasan GB

Kini suara masyarakat Cina yang sebenar telah kedengaran. Mereka membantah laporan senget terhadap debat.

Bukan saja wartawan Sin Chew Jit Poh, malah hampir kesemua akhbar media arus perdana tidak memberikan liputan yang adil kepada debat. BERNAMA sendiri membuat laporan yang berat sebelah apatah lagi wartawan-wartawan akhbar arus perdana yang lain.

Mungkin benar dakwaan sesetengah pihak bahawa taraf kewartawanan negara ini sebagai "pelacur".

Kebenaran akhirnya terserlah jua sekalipun NUJ cuba menafi dan menolak dakwaan tersebut.

Jika sebelum ini NUJ berkehendakkan fakta ddengan bukti dan keterangan, laporan di atas menjelaskan segala-galanya.

NUJ, what say you now?

3 ulasan:

Awanama berkata...

Taraf kewartawanan kat malaysia sebagai pelacur... nice!!!

Nak tambah sikit pasal kaum cina dan india yg sibuk nak jd PM kat Malaysia nih... "TIDAK MUSTAHIL" kalau kamu faham yg MELAYU itu bukan ISLAM dan ISLAM itu bukan MELAYU... yg pentingnya di sini adalah PEMIMPIN ISLAM...

Alangkah indahnya kalau sembahyang jemaah di masjid2 di imamkan oleh pemimpin2 (menteri2)

ANDA MAMPU MENGUBAHNYA

Awanama berkata...

utusan meloya dan berita hairan (versi org melayu) dah lama jadi pelacur berita, tapi tu lah org melayu, takpa sentiasa... selagi tak kena btg idung aku sendiri, lantaklah.

tak macam org cina, mereka menuntut hak mereka, sedang org melayu dibuai lena.

org kata utusan meloya dan berita hairan ni kalau berita kecurian, ragut, rogol, aksiden dia lapor betullah, kalau lain2 jgn harap. bhg surat pembaca pun ada org sangsi, buat sendiri ka dgn membawa isu2 konon pembaca yg komplen.

baru2 ni nampak tajuk muka depan berita hairan 'nik aziz minta anwar tarik balik sokongan kpd israel' sedangkan yg sebenarnya TGNA kata 'tarik balik sokongan atau saman WSJ', terbentang berita hairan potong ayat ikut kehendak dia, tak lain tak bukan tujuannya ialah NAK MELAGA-LAGAKAN ANWAR DAN PAS.

Awanama berkata...

Orang Melayu sebenarnya malas nak bersuara ttg kewartawanan ni. Kat tpt aku (Felda di Jerantut) Berita Hairan n Meloya ni, hari2 berlambak2 x laku. Penjual terpaksa la menjual Sinar Harian. Kalau x, x boleh nak cari makan