19 Jan 2012

Hindraf Sertai ABU, Mahu Jadi Sebahagian Pakatan Rakyat Untuk Singkirkan UMNO

Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) hari ini menyatakan secara rasmi penyertaannya dalam Gerakan Asalkan Bukan Umno (ABU).

Koordinator Kebangsaan Hindraf, W. Sambulingam menyatakan pendirian Hindraf sejak awal penubuhannya bahawa Umno/BN seharusnya berkubur demi membawa pentadbiran negara yang lebih telus.

Sambulingam turut berpendapat bahawa untuk menjatuhkan Umno/BN, ABU memerlukan kuasa -kuasa lain seperti yang berlaku sewaktu Pilihanraya Umum 2008 lepas.

"Kami mahu menjadi sebahagian daripada Pakatan Rakyat untuk menyingkirkan Umno dan kami yakin dengan penggabungan ini, kita akan berjaya tawan Putrajaya dalam pilihanraya kali ini.

"Kami juga percaya bahawa ini akan membawa perubahan dalam skala besar untuk Malaysia,"
ujar Sambulingam dalam satu sidang media di Jalan Klang Lama pagi tadi.

Sementara itu, orang kuat ABU, Haris Ibrahim menyatakan rasa gembira dengan penyertaan Hindraf dalam ABU dan percaya penyertaan badan-badan pertubuhan pro-rakyat akan menguatkan ABU.

"Kami merasa gembira Hindraf menyertai ABU dan ia berada dalam landasan yang sangat menggalakkan untuk menjayakan gerakan ABU. Walaupun terdapat perbezaan namun kami bersedia berbincang untuk menjayakan hasrat kami menghapuskan Umno yang merupakan kanser negara.

"Usaha ini juga akan berjaya sekiranya rayat Malaysia semuanya bersatu menolak Umno. Cabaran paling besar adalah untuk membawa kebenaran kepada orang ramai, yang kebiasaanya disuap maklumat fitnah dan pembohongan oleh media arus perdana," tegas Haris.

ABU ketika ini sudah merangka gelombang pertama dengan penganjuran 11 siri jelajah ABU ke seluruh negara bermula di negeri Selangor diikuti oleh Negeri Sembilan, Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Johor.

Sebelum ini ABU sudah mengedar lebih kurang 200,000 ribu salinan VCD DNBN Kuburkan BN yang berdurasi selama 1 jam dan 40 minit, sebuah dokumentari penipuan Umno selama lebih 50 tahun pemerintahan. -tvsnews

Hindraf and ABU vs Umno

KUALA LUMPUR: The Hindu Rights Action Force (Hindraf) will join hands with the Anything But Umno (ABU) movement in a bid to end Umno’s rule.

Speaking to reporters today, Hindraf national coordinator W Sambulingam said the government must be changed.

“Umno or Barisan Nasional which has been the governing party for the last 54 years has left the nation in a deplorable condition. We have to vote BN out,” he added.

Sambulingam said Hindraf and ABU would initially hold nationwide ceramah against Umno.

During the first phase, he said, 11 ceramah will be held in Kedah, Penang, Perak, Selangor, Negri Sembilan and Johor.

“Our first ceramah will take place in Jalan Kebun in Klang on Jan 21,” he added.

Promiment lawyer and ABU coordinator Haris Ibrahim, who was also present at the press conference, welcomed Hindraf’s decision to join ABU.

He also invited other like-minded NGOs and individuals to join in the fight.

“We are pro-rakyat. So whoever feels that they are pro-rakyat can unite with us,” he said.

ABU was formed last year, and the movement focused on four major issues – the Lynas plant, price hikes, racist politics and unjust laws. -FMT




1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

A.B.U