26 Dis 2011

"Datuk" Yang Ditahan Tiada Kaitan Dengan NFC - Sandiwara Siapa?

Lelaki Yang Ditahan Reman Tiada Kaitan Dengan NFC

PETALING JAYA: Pengerusi Pusat Fidlot Nasional (NFC) Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam, berkata ahli perniagaan berpangkat Datuk yang diberkas pihak polis baru-baru ini tidak mempunyai kaitan dengan beliau atau mana-mana anggota keluarganya.

Katanya, individu tersebut juga tidak pernah berkhidmat dengan NFC.

Semalam, reman terhadap lelaki tersebut berhubung kes dana NFC dan pembelian sebuah kondominium mewah di ibu negara disambung selama tiga hari lagi bagi membantu siasatan kes itu di bawah Akta SPRM 2009.

Isu mengenai NFC itu berbangkit ekoran Laporan Ketua Audit Negara 2010 Oktober lepas yang menyatakan NFC gagal memenuhi matlamat penubuhannya manakala pembangkang pula mendakwa berlaku penyelewengan dalam pengurusan dananya. -mstar

Kehadiran Pegawai SPRM Di NFC Bukanlah Satu Serbuan

KUALA LUMPUR: Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC)pada malam Jumaat telah mengeluarkan kenyataan bahawa kehadiran pegawai-pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia(SPRM) ke pejabat mereka bukanlah merupakan satu serbuan sebagaimana yang dilaporkan oleh hampir kesemua media massa.

Sebaliknya kata kenyataan itu lagi, kehadiran pegawai-pegawai SPRM adalah sebahagian daripada proses siasatan yang sedang berlangsung.

"Sebenarnya, pihak pengurusan dan staf NFC mengalu-alukan kehadiran pegawai-pegawai SPRM ke pejabat kami dan segala kerjasama penuh telah diberikan kepada SPRM.

"Oleh yang demikian, pada pandangan NFC, lawatan dan kedatangan kakitangan SPRM ke pejabat NFC bukanlah merupakan satu serbuan sebagaimana yang dilaporkan.

"Bagaimanapun, pihak syarikat berasa adalah tidak wajar sebarang kenyataan dikeluarkan pada masa ini kerana siasatan masih lagi diteruskan oleh pihak berkuasa," jelas kenyataan tersebut.

Sebelum itu media massa dan pelbagai portal berita melaporkan, pegawai-pegawai SPRM telah menyerbu pejabat NFC yang terletak di Jalan Solaris, Mont Kiara, di sini pada tengah hari Jumaat.

Enam pegawai penguat kuasa yang berkunjung ke pejabat NFC itu adalah dari SPRM Putrajaya.

Isu-isu dan kontroversi dalam NFC timbul berikutan Laporan Ketua Audit Negara 2010 pada bulan Oktober, yang menyatakan bahawa NFC telah gagal untuk memenuhi sasaran penubuhannya, manakala pembangkang mendakwa terdapat penyelewengan dalam pengurusan dana NFC.

Pengerusi Eksekutif NFC, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail adalah suami kepada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

SPRM juga sedang menyiasat sama ada Shahrizat turut terlibat dalam mana-mana bahagian yang melibatkan pinjaman RM250 juta oleh kerajaan kepada NFC.


Ulasan GB

Jika NFC sendiri sudah menafikan bahawa kedatangan SPRM ke ejabatnya bukanlah satu serbuan dan "Datuk" yang ditahan itu tiada kaitan dengan keluarga Shahrizat dan NFC, ia mengundang persepsi bahawa siasatan dan penahanan berkenaan hanyalah satu sandiwara.

Malah identiti "Datuk" berkenaan masih misteri. Polis belum berani mendedahkannya. Persoalannya kini, sandiwara siapa?

Yang nyata juga ialah isu pokok tidak disiasat.

PKR sebelum ini mendedahkan:

Pertama, katanya, pemalsuan dokumen yang diguna NFC sebagai taktik untuk mengeluarkan dana sebanyak RM250 juta.

Kedua, pengeluaran sebanyak RM80,000 setiap bulan dari dana itu untuk pakej pelancongan yang ditawarkan syarikat Impian Global Network Services (IGNS), sejak Januari hingga Julai 2010.

“Dua pendedahan ini sudah cukup untuk SPRM siasat tetapi mereka tidak berbuat demikian,”


Laporan sebelum ini
klik untuk baca





2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Apakah ini kerja Biro Politik UMNO?

Tanpa Nama berkata...

Pengundi nak ditipu lagi.