1 Dis 2011

DAP: Serangan UMNO Untuk Alih Perhatian Dari Isu Rasuah

Nyata semua ibu bapa di Malaysia akan berasa jijik dengan bahasa yang digunakan oleh pemimpin-pemimpin UMNO dalam Perhimpunan Agung Pemuda UMNO. Jelas perbuatan mereka mencerminkan cara pemikiran UMNO yang bukan sahaja ketandusan modal tetapi dipenuhi dengan fitnah, kebencian, permusuhan dan ketakutan. Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang Shaik Hussein Mydin adalah antara yang paling lantang sekali dengan kenyataannya bahawa PAS dan PKR sudah menjadi bapok dan pondan, di samping melabelkan semua penyokong DAP sebagai bangsat.

Untuk menyokong dakwaannya, Shaik menuduh Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak membenarkan perarakan tahunan Maulidur Rasul serta mensasarkan tindakan terhadap peniaga-peniaga Melayu. Kedua-dua dakwaan ini adalah fitnah semata-mata. Statistik menunjukkan bahawa daripada semua tindakan penguatkuasaan majlis terhadap peniaga-peniaga, 70% daripada tindakan di Pulau dan 85% di Seberang Perai telah diambil ke atas peniaga-peniaga bukan Melayu. Shaik juga mungkin dapat menipu rakyat dari luar Pulau Pinang, tetapi warga Muslim di Pulau Pinang semua tahu bahawa perarakan Maulidur Rasul di Pulau Pinang bukan sahaja dibenarkan tetapi disambut dengan lebih meriah sekali oleh Kerajaan PR Pulau Pinang.

Dengan sikap tidak mempedulikan pilihan demokratik pengundi, Shaik telah berakhir dengan saranan supaya UMNO mengembalikan dominasi Melayu di Pulau Pinang. Sekali lagi, UMNO telah menunjukkan belang sebenarnya bahawa kuasa rakyat tidak penting dan 1Malaysia itu hanya slogan kosong untuk menipu rakyat Malaysia untuk menyokong BN dan UMNO.

Seorang rakan NGO telah memberitahu saya, serangan ganas UMNO di persada kebangsaan ini jelas menunjukkan bahawa kempen pilihan raya mereka tidak akan berdasarkan pertandingan idea tetapi satu perlumbaan berdasarkan isu-isu perkauman, seks, fitnah dan bahasa kotor. Mungkin aksi memalukan oleh wakil pemuda ini adalah gara-gara perangai Ketua Pemuda Khairy Jamaluddin, yang telah memangsakan anak saya yang berumur 15 tahun dengan "tweet"nya yang berbunyi: "Mungkin di roboh Kampung Buah Pala sebab nak ganti dengan Kampung Buah Dada", yang bertujuan untuk memfitnah anak saya bahawa kononnya dia telah mencabul rakan sekolahnya dan saya telah membayar RM200,000 sebagai sogokan untuk menutup skandal itu.

Penggunaan isu-isu perkauman, seks, fitnah dan bahasa kotor sebenarnya adalah untuk menyembunyikan kekurangan dan ketakutan UMNO. Bermula dengan Ketua Penerangan UMNO Datuk Ahmad Maslan dan diekori oleh Timbalan Presiden UMNO Muhyiddin dengan ucapan jihadnya, serangan-serangan ke atas sasaran mudah seperti Kristian, Cina, Pengerusi BERSIH S.Ambiga, DAP dan juga penyokong DAP adalah satu tindakan terdesak untuk mengalih perhatian umum daripada kegagalan UMNO untuk menangani masalah-masalah sebenar seperti rasuah, kronisme dan penyalahgunaan kuasa.

Langsung pula tidak disebut tentang skandal lembu dan kondo yang membabitkan keluarga seorang Menteri Persekutuan. Soalan patut ditanya kenapa pakcik biasa di kampung tidak pernah diberi peluang yang serupa? Tidak pula disoal kenapa duit daripada pinjaman RM250 juta boleh diberi dua tahun sebelum perjanjian ditandatangani oleh kedua-dua pihak. Semua hanya ingin menutup skandal di mana duit yang sepatutnya digunakan untuk penternakan lembu telah digunakan untuk membeli bukan sebuah tetapi dua buah kondominium mewah.

DAP tidak akan bertindak balas terhadap dasar perkauman, seks, fitnah dan bahasa kotor UMNO. DAP akan menumpukan perhatian terhadap reformasi pilihan raya, melawan rasuah melalui kepimpinan berintegriti, memupuk keadilan untuk semua dengan mendaulatkan undang-undang, menjunjung demokrasi dan hak asasi serta menggalakkan tatakelola pentadbiran yang baik berdasarkan kecekapan, kebertanggungjawapan dan ketelusan.

Prestasi 4 negeri Pakatan Rakyat adalah bukti yang paling jelas. Pulau Pinang, Kedah, Kelantan dan Selangor bukan sahaja sudah menjadi lebih bersih, hijau dan selamat, malah ekonomi pun telah bertumbuh. Pelaburan di keempat-empat negeri PR ini berjumlah 53% daripada jumlah pelaburan negara untuk tahun 2010, jauh melebihi pelaburan di 10 negeri BN.

Saya menggesa supaya penyokong DAP tidak bertindak keterlaluan dan tidak terganggu oleh provokasi dangkal lagi bebal daripada UMNO. Biar rakyat Malaysia yang menentukan nasib PR dan juga DAP berdasarkan prestasi, prinsip, dan idealisme, dan bukan berdasarkan keupayaan untuk menggunakan isu-isu perkauman, seks, fitnah dan bahasa kotor.

*Kenyataan media oleh Lim Guan Eng (gambar kanan) selaku Ketua Menteri Pulau Pinang.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pakatan Rakyat teruskan penerangan dan program yang berterusan untuk kehidupan rakyat yang lebih baik. Jangan dilayan perangai pemimpin-pemimpin UMNO itu, sesungguhnya rakyat sedang memerhati dan mentertawakannya

Tanpa Nama berkata...

Pun ada samseng Tua yang bila sudah tidak dihormati orang ramai, terus sahaja nak tempeleng dan melutu orang ?. Mari kita sama-sama tanyakan (kepada siapa ya!) mengapa kebanyakan pemimpin UMNO kini macam dah mula buang tebiat?. Mungkin Pak Ketua pencen yang hitam2, yang manis2 tu boleh jawab.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa Presiden Umngok tidak membenarkan ketua Umngok Bandar Tun Razak membahaskan ucapannya yang dijadualkan hari ini berkaitan dengan NFL RM250 juta yang diberikan kepada Sharizat. Kenapa Noh Omar tidak diminta menjelaskan isu NFL kepada perwakilan perhimpunan Umngok bagi membersihkan salahguna kuasa menteri Umngok ini.
Kenapa TKPN yang diberi tanggungjawab mengeluarkan kenyataan membersihkan Umngok.

Inilah bukti harta rakyat negara ini telah difaraid bersama dengan semua agensi kerajaan bagai harta pusaka mak bapak mereka.

Tanpa Nama berkata...

Pemimimpin UMNO berada belakang dari semua ciri dalam dunia moden ini... hanya masa saja akan menentukan hayat pemerintahan mereka yang penuh degan penyamun harta rakyat. Sesetengah rakyat sudah muak dengan mereka ... kami tidak bodoh dalam menilai mereka ..

Tanpa Nama berkata...

Dulu aku Fikir positif pada UMNO...Sekarang aku BENCI UMNO...Selalu membodohkan Orang melayu yang tak suka berfikir dan mengkaji...PRU13 aku pangkah apa saja "ASAL BUKAN UMNO"

Tanpa Nama berkata...

PEMIMPIN DAP YANG BUKAN ISLAM...TETAPI MENGAMALKAN PRINSIP-PRINSIP ISLAM APABILA MENOLAK CEMUHAN BURUK DAN KATA-KATA NISTA PEMIMPIN UMNO DENGAN JAWAPAN SERTA TINDAKAN YANG BETUL.

PEMIMPIN UMNO YANG ISLAM...TETAPI MEMILIH JALAN JAHILIAH DENGAN ADU DOMBA, KATA-KATA NISTA DEMI MENCARI KEMENANGAN PILIHANRAYA. PADA MASA YANG SAMA, KUASA DIBERIKAN ALLAH DIGUNAKAN UNTUK MEMPERKAYAKAN DIRI SENDIRI, KELUARGA DAN KRONI.

BEGITULAH...HAKIKAT KEHIDUPAN. SEJARAH MENCATATKAN ORANG ISLAM TIDAK SEMESTINYA BERJAYA JIKA TIDAK BERAMAL DENGAN ISLAM,

TETAPI SESIAPAPUN...YANG BERAMAL DENGAN PRINSIP ISLAM.

ITULAH SUNNAH SANG PENGUASA DAN MAHA PENCIPTA...YANG MESTI DIFAHAMI OLEH SEMUA.

Tanpa Nama berkata...

Demi Allah aku bersumpah tidak akan aku halalkan di dunia dan akhirat walau sesen pun dan akan aku tuntut di akhirat nanti sekiranya duit yang saya bayar melalui cukai pendapatan dan zakat telah disalahguna untuk memperkayakan mereka2 yng telibat di dalam semua skandal rasuah oleh pemerintah. Akan aku halalkan sekiranya duit yang aku bayar melalui cukai pendapatan dan zakat untuk perbelanjaan yang benar.