13 Dis 2011

Ada Cip Kamera Dalam Sabun Mandi

Chennai (India): Penduduk Kerala menjadi cemas selepas mendapati cip elektronik ditanam dalam sabun mandi mereka.

Bimbang sekiranya cip itu bom atau bertujuan merakam mereka dalam keadaan bogel, penduduk Beemapalli di pinggir Thiruvananthapuram meminta bantuan polis bagi menyelesaikan misteri itu, menurut laporan media tempatan.

Bagaimanapun, siasatan polis mendapati ia tidak lebih daripada sabun berasaskan penderia gerakan yang diedar oleh firma farmaseutikal asing untuk mengkaji tabiat sanitasi di kalangan pengguna.

'Tiada apa yang mencemaskan dan menimbulkan misteri. Ia sama seperti strategi pemasaran lain oleh MNC (syarikat berbilang negara).

'Cawangan khas polis memutuskan untuk mengumpul dan mengesahkan butirannya daripada agensi penyelidikan itu,' kata pesuruhjaya polis bandar raya, Encik Manoj Abraham, kepada sebuah akhbar tempatan.

Syarikat itu didapati mengagihkan sabun mandi buku yang ditanam cip khas dan penduduk dijanjikan 400 rupee ($9.89) jika mereka mengembalikan sabun itu selepas beberapa hari.

Menurut polis, para penyelidik akan memuat turun data daripada cip itu menggunakan alat pembaca kad untuk mengkaji pola sanitasi.

Firma dari Britain itu membatalkan penyelidikan tersebut pada Sabtu lalu selepas akhbar berkenaan menyiarkan laporan mengenai kebimbangan penduduk. -- Agensi.

Tiada ulasan: