2 Nov 2011

Perlantikan Nalakarupan Sebagai Senator Adalah Lanjutan "You Help Me, I Help You".

Nallakaruppan Angkat Sumpah Sebagai Senator

KUALA LUMPUR: Presiden Parti Bersatu India Malaysia (MIUP) Datuk S. Nalakaruppan adalah antara tiga individu yang mengangkat sumpah sebagai senator di hadapan Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Abu Zahar Ujang, di sini, Rabu.

Nalakaruppan, 65, dilantik buat pertama kali bersama Bendahari MIC Datuk Jaspal Singh, 49, dan Ketua Pemuda MCA Wilayah Persekutuan Chiew Lian Keng, 47.

Ditemui pemberita kemudian, Nalakaruppan berkata amanah yang diberikan itu akan digunakan sebaiknya bagi memastikan hak dan kebajikan rakyat di negara ini didahului.

Abu Zahar ketika mengalu-alukan anggota baru Dewan Negara itu, berharap mereka dapat memahami lafaz sumpah yang dibuat serta menghayati dan mendukung Perlembagaan negara.

"Saya ingatkan diri saya dan kita semua agar marilah kita semua berazam untuk memartabat dan memperkasakan Dewan Negara sebagai dewan yang bermaruah, dan adalah sia-sia pelantikan ini jika senator tidak berdebat untuk kepentingan negara dan rakyat," katanya. -BERNAMA

Apa jasa Nalla kepada negara, kaum India

KUALA LUMPUR, 1 Nov: Persatuan Progresif India Malaysia (Mipas) difahamkan bahawa Datuk K S Nallakaruppan dilantik sebagai senator dan dijadualkan mengangkat sumpah esok di Dewan Negara.

“Mipas ingin mempersoalkan adakah ia suatu majlis yang harus dibanggakan?” soal setiausaha agungnya, Barathidasan Saminathan (gambar) dalam satu kenyataan.

Katanya, Nalla menubuhkan Parti Bersatu India Malaysia (Miup) setelah keluar daripada PKR, malangnya Miup tidak menyertai pilihan raya umum ke-12 kerana ia hanya menumpukan kepada kerja-kerja dalaman parti sahaja.

Selain itu, ujarnya Miup bukanlah sebuah parti majoriti yang mewakili masyarakat India.

“Mipas ingin bertanya apakah sumbangan Datuk Nalla untuk masyarakat India dan negara?

“Pernahkah beliau membawa apa-apa perubahan dari segi ekonomi, sosial dan politik?” soalnya lagi.

Beliau juga mempersoalkan apakah sumbangan Nalla terhadap pembangunan negara dan isu-isu semasa seperti masalah setinggan, peluang perniagaan, pembelajaran, novel Interlok, perjuangan penduduk Ladang Bukit Jalil untuk mendapatkan tanah seluas 4 ekar, kempen sejarah sebenar dan banyak lagi isu-isu semasa masyarakat India yang harus ditangani.

Bagi Mipas, katanya Nallakaruppan hanyalah merupakan bekas ‘rakan tenis’ Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Adakah untuk itu beliau dilantik sebagai senator?” soalnya lagi.-HD


Ulasan GB

Pertama, perlantikan S. Nalakaruppan sebagai senator adalah lanjutan dari elemen rasuah ialah kenyataan "you help me, i help you" yang dipopularkan oleh PM, Najib Tun Razak.

Nalakaruppan merupakan bekas sahabat rapat Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan juga rakan karib bekas presiden MIC Datuk Seri S Samy Vellu.

Nallakaruppan juga pernah bergiat dalam PKR pimpinan isteri Anwar - Presiden Datuk Seri Wan Azizah Ismail - pada 2007 tetapi keluar parti kira-kira setahun selepas itu.

Beliau terkenal ahli politik yang lantang mengkritik kepimpinan Anwar dan PKR.

Najib walaupun pernah menyatakan beliau tidak takut untuk berhadapan dengan Anwar, namun hakikatnya, beliau masih tidak dapat menyembunyikan apa yang ada di ahti kecilnya, bimbang, takut, ragus-ragu, waswas, gementar ... dirinya dan partinya bakal terhumban dari Putrajaya.

Maka itu serangan-serangan politik dan psikologi dilakukan ke atas Ketua Pembangkang terseut dengan melantik orang-orang yang "berjasa" kepadanya di dalam melakukan serangan ke atas Anwar seperti Ezam Mohd Noor. Mungkin selepas ini jika Zulkifli Nordin tidak terpilih sebagai calon BN, beliau juga bakal disenatorkan, itupun kalau UMNO BN mampu menang di dalam PRU13 nanti.

Kedua, Pakatan Rakyat perlu membuat sedikit homework terhadap perlantinkan senator-senator kerana apa yang kita lihat seolah-olah tidak berlaku keseimbangan di dalam perlantikan senator-senator ini. Berapa sebenarnya ahli-ahli dari Pakatan Rakyat yang telah dilantik sebagai ahli Dewan Negara dan berapa pula dari Barisan Nasional? Apakah nisbahnya perlu memihak dengan begitu besar kepada BN sehinggakan mereka boleh melantik sesuka hati bilangan senator yang mereka kehendaki tanpa perlu untuk merujuk kepada nisbah ahli Dewan Rakyat?

Kita jangan bersikap tidak apa atau leka dalam hal-hal sedemikian.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kaki botol pun lantik jadi senator ka????haprak punya punya BN.

Tanpa Nama berkata...

UMNO/MCA/MIC - Abang adik.

Tanpa Nama berkata...

dah dapat upah...kan berbaloi tu jadi ANJING

Martoiriat berkata...

Salam GB
Kehidupan perjuangan politik yang penuh misteri.. puih sana puih sini kemudian jadi senator. Kredibiliti di Parlimen yang ada hanyalah kaki bodek dan kaki putar alam. Itulah kualiti ahli Parlimen Malaysia di bawah jagaan Mat Mongolia dan Barisan Nasioanal