1 Nov 2011

[PANAS] Waran Tangkap Ke Atas Bob Lokman Dikeluarkan

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) telah mendapat waran tangkap ke atas Pelakon, pengacara dan penulis lirik terkenal Bob Lokman kerana didakwa menyampaikan ceramah agama tanpa tauliah.

Portal berita the Star.com memetik pengarah JAIS, Marzuki Hussin memberitahu wartawan di Shah Alam bahawa waran tangkap itu dikeluarkan pada 28 Oktober lalu yang membolehkan Bob ditangkap jika dikesan di negeri itu

“Jabatan kami sedang mencari Bob (kanan), kerana beliau dikehendaki membantu siasatan yang membabitkan dirinya. Kami dalam proses mengambil tindakan undang-undang bagi membolehkan Bob hadir di mahkamah (syariah).

“Beliau akan dibebaskan dengan jaminan selepas kenyataannya diambil,” kata Marzuki dipetik akhbar itu.

Bob ditahan di Masjid Kampung Sungai Lui, Hulu Langat pada 10 Oktober lalu kerana didakwa menyampaikan ceramah agama tanpa tauliah kepada kira-kira 70 hadirin.

Meskipun diminta tampil memberi keterangannya oleh JAIS, Bob yang kini bergiat aktif bersama parti Islam PAS berkata tidak ada sebab untuknya bekerjasama kerana tindakan itu tidak ada kepentingan untuk Islam.

Penulis lirik berhantu "Isabella" itu berkata, ekoran pendiriannya itu, beliau sanggup menghadapi sebarang tindakan, termasuk kemungkinan menghadapi waran tangkap daripada mahkamah.

"Nak tangkap, tangkaplah. Saya tidak akan hadir. Sifat (JAIS) begini bukan hendak jaga keharmonian agama," katanya sambil memberitahu dia akan hanya berserah pada Allah.

Bob nama sebenarnya Muhammad Hakim Lokman, 47, disiasat mengikut Seksyen 119 (1) Enakmen Jenayah Syariah Selangor, yang jika sabit kesalahan boleh didenda tidak lebih RM3,000 atau penjara tidak lebih dua tahun.

Ini bukan kes pertama seumpa itu, sebelum ini ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad juga didakwa atas tuduhan yang sama. -mk

Jais has arrest warrant for Bob Lokman

SHAH ALAM: Selangor Islamic religious Department (JAIS) has obtained an arrest warrant to detain celebrity-turned-politician and preacher Bob Lokman for giving a ceramah without Jais accreditation.

Jais Director Marzuki Hussin told reporters at the “Alternative Punishment Seminar: Execution and Effectiveness” at the Intekma Resort on Tuesday, that the warrant was issued on Oct 28 and it permitted the religious body to arrest Bob if he was detected in the state.

“Our department is still on the lookout for Bob, he is wanted to assist investigations that involve him. We are in the process of taking legal action to require Bob to be present in the court (syariah).

“He will be released on bail after his statement has been recorded,” said Marzuki.

He was giving an update on Bob's case after JAIS nabbed him for giving a ceramah in front of more than 70 people at the Masjid Sungai Lui in Hulu Langat last month.

It was reported that Bob was ordered to turn up at the Jais department but he had refused, saying would rather be arrested.

Bob is being investigated under section under Section 119 (1) of the Jais Administration Enactment, where offenders could be fined up to RM3,000, or be jailed two years, or both.

It was not the first of such case as Shah Alam MP Khalid Samad, had also been charged for the same offence. -thestar


Ulasan GB

GB rasa sebagai orang yang telah diberikan nur oleh Allah s.w.t. di hatinya, Bob Lokman tidak gentar terhadap waran tersebut.

Yang patut gentar ialah mereka yang bertindak mengikut kepentingan politik pihak tertentu untuk menangkap Bob Lokman.

Menjadi tugas JAIS nanti untuk membuktikan apakah isi kandungan dan butiran "ceramah agama" Bob Lokman tersebut.

Malah Bob Lokman sebenarnya boleh menyaman semula JAIS kerana bertindak melulu sehingga nama beliau diaibkan.

GB mahu dengar apa pula kata dan pendirian Exco Hal Ehwal Agama Islam Negeri Selangro mengenai tindakan JAIS tersebut.

7 ulasan:

mohd shahran berkata...

maag GB, nak dengar apa komen exco. . hanya ini jawapannya hak ptui

Tanpa Nama berkata...

biar lagi BN perintah malaysia, naka jar agam pun susah, UMNO dalang utama

1 Malaysia berkata...

apa nak jadi dgn JAIS ni? Alat Yahudi untuk halang perkembangan Islamkah? Yang dok buat kerja haram tak pi tangkap? Yang dok buat perkara baik ditangkap depa tu. Hairan bin Ajaib. Alamat akhir zaman. Berbuat BENAR, BETUL adalah SALAH, salah bukan takat bercakap tapi salah jenayah kerana mengajak manusia ke kebenaran dan membenarkan manusia berbuat kejahatan.
Yang hairan tu ialah yang keluar waran kata dia tu Islam ????? Betulkah? Haram jadah sungguh.

Tanpa Nama berkata...

teruskan JAIS usaha "murni"mu itu..kami pon nak tengok juga sampai tahap mana korang nak ikut buntut UMNO tu..

الإسلم يَعْلو ولا يُعْلي عليه
ISLAM ITU TINGGI TIADA YANG LEBIH TINGGI DARINYA

Tanpa Nama berkata...

jgn kita salahkan jais.. setiap tindakan jais ada sebab dan musababnya. jgn kita hanya buat tuduhan melulu. Selagi tindakan JAIS / pihak berkuasa tidak bertentangan dengan perintah Allah,kita wajib ikut.

Tanpa Nama berkata...

anon 11:00

apa yg dibuat oleh JAIS itu bertentangan dengan perintah Allah. Allah dan RasulNya memerintah supaya di sampaikan ajaranNya dimana-mana saja, apa tah lagi di dala masjid/surau... apa yang dibuat oleh JAIS itu menghalang ajaran Allah dan RasulNya daripada disampaikan, oleh itu apa yang dibuat oleh JAIS itu kita wajib tentang.

Tanpa Nama berkata...

Anon 11.00,

Sejak Nabi Adam hingga keNabi Muhammad SAW,mereka ikut arahan Allah,menegakkan Kalimah Shahadah.Tak ada disebut dalam AlQuran mahu pun Hadith tentang "tauliah" malah semua Muslim dan Muslimat diwajibkan berjihad sekadar yang mampu.Ada faham?Faham dan tahukah anda apa yang anda tuliskan"tidak bertentangan dengan perintah Allah".