17 Nov 2011

Isy.. Seluar Wak Satim Dah Terlondeh Lagi....

Sesi penggulungan Belanjawan Selangor 2012 hari ini menjadi gempar berikutan pendedahan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berhubung pelbagai salah guna kuasa Barisan Nasional Selangor membabitkan kehilangan jutaan ringgit yang turut melibatkan Ketua Pembangkang, Datuk Satim Diman.

Selain Satim, Abdul Khalid juga mendedahkan usaha pengambilan tanah oleh bekas menteri Besar Selangor, isteri Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani serta pemimpin politik setempat bagi mendapat beberapa lot tanah dikawasan elit.

Dalam sesi penggulungan itu, Khalid mendedahkan Ketua Pembangkang, Satim Diman telah membuat beberapa transaksi berhubung penjualan tanah di Science Park 2 semasa pentadbiran BN dulu.

Tanah tersebut merupakan tanah milik kerajaan negeri yang telah diberikan kepada Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS) untuk tujuan pembangunan pendidikan sains.

Menurut Khalid, pemberian tanah tersebut bagaimanapun dijual oleh Satim dengan harga murah kepada Nikmat Inai Sdn Bhd, di mana Satim adalah salah seorang pemegang saham dan Ahli Lembaga Pengarah.

"Belum selesai syarikat Satim membayar belian kepada PKPS, atas kuasa politik yang beliau pegang, tanah itu dijual kepada Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dengan harga berlipat kali ganda.

"Inilah berjayanya Satim Diman menjadi orang tengah untuk mengaut untung atas angin atas dasar Bumiputera,"jelas Khalid.

Sidang DUN yang masuk hari kelima hari ini turut digemparkan dengan pendedahan Khalid berhubung tanah Revolusi Hijau di Alam Perdana yang melibatkan bekas Menteri Besar dan isteri Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani serta pemimpin politik setempat membolot beberapa lot tanah.

"Tanah ini telah menjual kepada Barisan Elit untuk taman penindustrian walaupun tanah itu masih berstatus pertanian.

"Meskipun Barisan Elit tidak boleh memulakan projek perindustrian, namun yang berkuasa adalah orang berkepentingan maka projek tersebut dijalankan sedangkan rakyat Selangor kerugian puluhan juta hasil bayaran premium," katanya.

Selain itu, ladang seluas 12,000 ekar di Sabah yang dikatakan dijual oleh PKPS pada 2006. Ladang ini djual RM8,000 seekar kepada syarikat Bumiputera.

Namun seperti juga kes Science Park 2, Khalid berkata, ladang ini dijual pula kepada Rimbunan Hijau, syarikat yang ada kaitan dengan parti komponen BN
.

Mengulas lanjut salahlaku pembangkang ini, Khalid menjelaskan Kerajaan Negeri pada akhirnya berjaya memaksa Barisan Elit Sdn Bhd membayar RM29 juta untuk menukar syarat dari pertanian kepada perindustrian.

"Tiga contoh ini menunjukkan Umno-BN sentiasa menggunakan isu Bumiputera dan memperjuangkan hak Melayu namun mereka adalah dalang yang menghakis hak kepentingan rakyat Selangor,"kata Khalid lagi.

Beliau yang juga Adun Ijok berkata sejak Mac 2008, kerajaan Pakatan Rakyat telah mengamalkan reformasi dalam pentadbirannya yang amat mementingkan ketelusan, kecekapan dan pertanggungjawaban serta bersih dari amalan rasuah dan kronisma.

Kesan dari reformasi ini, kata Khalid telah memberi keuntungan yang berlipat kali ganda berbanding pentadbiran terdahulu, malah mampu mengembalikan hasil negeri untuk rakyat Selangor. -tvsnews

MB dedah penyelewengan pemimpin BN S’gor

Beliau menamakan tiga pemimpin sebagai contoh - Satim Diman, Dr Mohamad Khir Toyo dan isteri Noh Omar - terlibat dengan pelbagai bentuk salah guna kuasa.

SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mendedahkan mengenai pelbagai salah guna kuasa oleh pimpinan Barisan Nasional (BN) yang didakwa membabitkan kehilangan jutaan ringgit.

Ketika sesi penggulungan Belanjawan 2012 di Dewan Undangan Negeri (Dun) di sini semalam, beliau berkata Ketua Pembangkang, Datuk Mohammad Satim Diman telah membuat beberapa transaksi berhubung penjualan tanah di Science Park 2 semasa Selangor ditadbir BN.

Selain itu terdapat usaha pengambilan tanah oleh bekas Menteri Besar, Dr Mohamad Khir Toyo; isteri Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar serta pemimpin politik setempat bagi mendapat beberapa lot tanah di kawasan elit.

“Saya mengingatkan Ketua Pembangkang tentang transaksi jualan tanah di Science Park 2 di mana tanah kerajaan negeri telah diberikan kepada Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Selangor (PKPNS) dan dijual dengan harga murah kepada Nikmat Inai Sdn
Bhd di mana Satim adalah salah seorang pemegang saham dan Ahli Lembaga Pengarah syarikat itu.

“Belum selesai syarikat Satim membuat bayaran belian kepada PKPNS, atas kuasa politik yang beliau pegang, tanah itu dijual kepada Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dengan harga berlipat kali ganda.

Untung atas angin

“Inilah kejayaan Satim sebagai orang tengah untuk mengaut untung atas angin atas nama Bumiputera,” sindir Khalid.

Menyentuh mengenai tanah Revolusi Hijau di Alam Perdana, tanah itu telah dijual kepada Barisan Elit Sdn Bhd untuk taman perindustrian walaupun tanah masih berstatus pertanian.

Menurut Khalid, tanah itu merupakan milik kerajaan negeri yang diberikan kepada PKPNS untuk tujuan pembangunan pendidikan sains.

“Meskipun Barisan Elit belum dibenarkan mengusahakan projek perindustrian, namun yang berkuasa adalah orang berkepentingan maka projek tersebut dijalankan sedangkan rakyat Selangor kerugian puluhan juta ringgit dalam bentuk bayaran premium,” katanya.

Selain itu beliau berkata ladang seluas 12,000 ekar di Sabah turut dijual oleh PKPNS pada tahun 2006 dengan harga RM8,000 seekar kepada sebuah syarikat Bumiputera.

Katanya, ladang tersebut kemudiannya dijual pula kepada Rimbunan Hijau, syarikat yang mempunyai kaitan dengan parti komponen BN.

Khalid menjelaskan kerajaan negeri akhirnya berjaya memaksa Barisan Elit membayar RM29 juta untuk menukar syarat dari pertanian kepada perindustrian.

“Tiga contoh ini menunjukkan Umno-BN sentiasa menggunakan isu Bumiputera dan memperjuangkan hak Melayu namun mereka adalah dalang yang menghakis hak kepentingan rakyat Selangor,” ujarnya.

Beliau turut menangkis dakwaan Ahli Dewan Undangan Negeri Kuang Abdul Shukor Idrus bahawa rezab negeri Selangor yang ditinggalkan oleh Khir Toyo berjumlah RM1.7 bilion.

Berdasarkan laporan kewangan pada 31 Mac 2008, rezab yang ditinggalkan mantan Menteri Besar itu hanyalah sebanyak RM689.51 juta. -FMT




Ulasan GB

Sebelum persidangan DUN Selangor bermula, Wak Satim Diman komain hebat buat kenyataan kononnya mahu "belasah" kerajaan PR Selangor sebab tak tunai janji pilihanraya katanya.

Alih-alih seluar Wak Satim pula yang terlondeh, satu demi satu, ibaratnya mula-mula seluar yang di luar lepas itu yang dalam pula.

Ia kerana nawaitu Wak Satim sendiri yang salah.. nak masuk perbahasan DUN semata-mata nak serang PR. Cukup tak baik hati Wak UMNO yang sorang ni. Bukan untuk membela rakyat di kawasannya.

Wak ni dah lama tak baca Al-Quran ni. Dengar sini Wak, GB nak mengingatkanmu, bahawa Allah sudah berfirman:


Sambil bersikap sombong di bumi dan berusaha merancangkan rencana jahat, dan tidak ditimpakan dengan rancangan yang jahat itu melainkan orang yang merancangkannya sendiri. Maka tiada yang mereka tunggu melainkan seperti berlakunya kebinasaan ke atas orang yang telah lalu. Kerana engkau tidak akan mendapati perubahan bagi Sunnatullah, dan engkau tidak akan mendapati Sunnatullah itu menyimpang. [Fatir: 43]


Sebelum ini GB ada ulas. Baca di:



8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pasal songlap tanah , jawa totok tak payah malu malu

tak de wang malulah

ada wang ada respek ,betul wak

songlap , kelentong banyak

ini sudah bisa -prinsip umno-nok

Tanpa Nama berkata...

bongkar mb khalid bongkar.
biar rakyat tau.
belum selesai kes shahrizat dengan lembunya,
timbul pula wak satim dengan tanahnya.
apalah nak jadi wakil2 rakyat
umnnnnnnnooooooo....... ni
asyik menterdarah duit haram aje.

Tanpa Nama berkata...

Inilah orang pembela MElayu.Bolot tanah atas kouta bumiputera.Puak-puak UMNO ni tak kan puas.Selagi mereka berkuasa mereka rakus merembat apa yang ada untuk kepentingan diri dan keluarga.Ini...kan....kouta bumi.Apa salahnya.Cukuplah tu....pada PRU 13 ini kita nyahkan mereka semua.Kita bina Malaysia Baru yang lebih bermakna untuk kesejahteraan Rakyat.....ayooooh.....tumpaskankan BN dalam PRU 13 ni....

Amuraria berkata...

PEMBELOTAN DAN PENYELEWENGAN DARI DULU KINI DAN SELAMANYA OLEH GEROMBOLAN PENYAMUN NEGARA TANPA TINDAKAN, NASIB NAIK RAKYAT AK JADI LEMBU KONDO TUKAR PADA KERAJAAN PR ALHAMDULILLAH ,MASA UNTUK RAKYAT MARHAEN TUKAR SEMUA NEGERI-NEGERI DE MALAYSIA PADA PR UNTUK KESEJAHTERAAN TANPA KELENTONGAN OLEH PENYAMUN-PENYAMUN DAN ANAK-ANAK TOYOL,BORAGAS,DAJJAL,JIN DAN IFRIT PERINTAH MALAYSIA !

Tanpa Nama berkata...

Dah sah memang tak boleh percaya pemimpin UMNO. Mengata dulang paku serpih, mengata orang aku yang lebih.

Tanpa Nama berkata...

Elok dilapor kepada SPRM

Tanpa Nama berkata...

SPRM pun pokai mek...mcm demam dgr nama satim dimana

Tanpa Nama berkata...

BN dah idup 54Tahun...Mesti lah dah banyak TAIK yang diberaKnya...PR baru idup berapa hari...TAIKnya tak banyak lg...Cuba PR idup 54tahun,,,rasanya banyak jg TaIK yang diberakkanya....HARAP2 JIKA PR PERINTAH tak de ler buat "TAIK" banyak sangatt...KALAU buat "TAIK" kita tukar lagi...SAMPAI MATI dan X leh Gi PANGKAH UNDI...mENCARI YANG HALAL ITU "fardhu"