17 Okt 2011

[Video Bergambar] Komandan & 37 Askar Korea Memeluk Islam Sesudah Mempraktik Solat

Perkara yang semamang nyer kita tak sangka dimana seorang askar Korea dengan hanya melihat orang Islam sembahyang, membuatkan diri nya teruja dengan pergerakan solat dan mempraktikannya dan ternyata membuatkan ketenangan terhadapnya dan terus masuk Islam.

Menjelang keberangkatnnya ke Iraq di akhir Julai tahun lalu, 37 Askar Korea Selatan memanfaatkan kesempatan itu sebaik-baiknya untuk langsung memeluk agama Islam

Kapten San Jin-Gu adalah salah satu komandan Brigade-11SF, pasukan perdamaian PBB dari Korea Selatan yg ditugaskan di Irak. Kapten San dan pasukannya bertugas di wilayah Irbil, Irak Utara. Saat bertugas di wilayah tsb, ia sering mengamati orang2 muslim sholat berjamaah di masjid, kebetulan markas pasukannya berada dekat masjid.

Ia sangat tertegun dengan gerakan-gerakan sholat. Karena dihinggapi rasa kepelikan, ia mencuba menirukan seluruh gerakan solat dan dipraktik di biliknya sendirian. Pada saat mempraktikan itulah ia merasakan ada ketenangan, dan perasaan damai dalam hatinya.

"Saya menjadi seorang Muslim karena saya merasa Islam lebih humanistik dan damai berbanding beberapa agama lainnya. Dan jika anda ingin berkomunikasi dengan penduduk setempat terhadap pendekatan agama, saya kira ini akan sangat membantu dalam upaya mewujudkan misi perdamaian kita," kata Son, seorang Askar Korea.

Itulah sebabnya, gerakan2 solat tersebut kemudian ia jadikan program meditasi di pasukan yg beliau pimpin (disamping Yoga), dan ternyata sebagian besar prajurit setelah mempraktikan gerakan2 sholat tersebut merasakan hal yg sama, mereka juga merasa lebih tenang dan damai.

Sejak itu Kapten San berinisiatif mempelajari Islam untuk mengenalnya lebih dalam lagi, dan akhirnya ia memutuskan untuk memeluk Islam.

Ketika niatnya ingin memeluk Islam disampaikan kepada prajurit2nya, ia berkata: "aku telah menemukan cahaya kehidupan yg sesungguhnya, aku ingin berada dalam cahaya itu, dan cahaya itu adalah Islam". Tanpa ia duga, secara spontan 37 prajurit yang ia pimpin mengangkat tangan mereka, sebagai tanda ikut bersama komandanya - untuk juga memeluk Islam.

Subhanallah-Walhamdulillah-Allahu Akbar! -Toataaujer



Ulasan GB

Itu, orang yang asalnya bukan Islam, mempraktik solat dan terus mencapai ketenangan lantas memeluk Islam.

Tetapi ada diantara umat Islam sendiri, mengabaikan solat ... malah lebih jauh melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan Islam tanpa menyedari dirinya telah melakukan hal yang membatalkan syahadah.


Firmanullah:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

Wahai orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu yang murtad, maka Allah akan datangkan suatu kaum yang Ia kasihi dan mereka juga kasihkan-Nya mereka bersifat lemah-lembut terhadap orang yang beriman dan tegas terhadap orang kafir, mereka berjuang pada jalan Allah, dan mereka tidak takut celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya; kerana Allah Maha Luas limpah kurnia-Nya, lagi Meliputi Pengetahuan-Nya.

Sural Al-Maidah:54



5 ulasan:

Awanama berkata...

Subhanallah..allah bersifat al-hadi

Amuraria berkata...

Allahu Akhbar ,tapi di mesia nak ceramah agama pun kena ada tauliah !

Awanama berkata...

Maha suci Allah yang telah memberi Hidayah kepada mereka.

Awanama berkata...

Kalau ini berlaku diMalaysia,MCA,Gerakan dan Karpal Singh akan jatuh pengsan.Sister-in-Islam pulak akan jadi sasau.

1 Malaysia berkata...

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar! Maha suci Allah swt. Inilah sifat Allah swt yang sebenar-benarnya. Hanya Allah swt saja yang tahu apa yang dibuatNya.
Memang betul cakap anon oct 17, 6.10 pm. Gila MCA and the geng dibuatNya. Insyaallah ianya akan berlaku di Malaysia kita. Tunggu dan lihat. Itu pun kalau Melayu Islam di Malaysia masih mahukan Islam.