23 Okt 2011

Tokoh Bukan Islam Kecam Pembunuhan Kejam Gaddafi

Desmond Tutu Kecam Pembunuhan Sadis Terhadap Gaddafi

CAPE TOWN - Tokoh perdamaian Afrika Selatan Uskup Desmond Tutu (gambar kecil) mengecam tindakan pembunuhan kejam yang dilakukan terhadap bekas Presiden Libya Muammar Gaddafi.

"Cara mereka (pasukan Dewan Transisi Nasional) membunuh Muammar Khadafi benar-benar tidak mulia dan jauh dari nilai-nilai demokrasi," ujar Tutu, seperti dikutip AFP, Sabtu (22/10/2011).

Tutu menegaskan, membunuh seseorang bukanlah suatu hal yang patut dirayakan, dan rakyat Libya sepatutnya menunjukkan sikap baiknya.

Desmond Tutu merupakan salah seorang pemenang nobel perdamaian di Afrika. Presiden Afsel Nelson Mandela juga memberikan pandangan yang baik terhadap Tutu. Mandela bahkan mengatakan, Tutu merupakan seorang yang tidak pernah takut mengeluarkan pendapat.

Setelah jatuhnya rejim apartheid pada 1994 silam di Afsel, pemenang nobel pada tahun 1984 ini sering menggunakan frasa kata "Rainbow Nation" (Bangsa Pelangi) untuk menggambarkan keragaman masyarakat Afsel.

Uskup berasal Afrika ini bahkan sempat menyatakan cintanya pada pahlawan pro demokrasi Myanmar Aung San Suu Kyi pada September lalu. Tutu juga memuji sikap Suu Kyi yang melakukan perlawanan terhadap junta militer Myanmar. -okezone

Gaddafi merayu: Jangan bunuh saya

SIRTE: Ditarik keluar dari terowong kumbahan, bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi, yang cedera, mengangkat tangannya dan merayu kepada pejuang revolusi.

'Jangan bunuh saya, anak-anak lelaki saya,' katanya.

Dia masih hidup apabila rakyat yang berang menarik rambut bekas pemimpin yang memerintah negara itu selama 42 tahun, sebelum berarak membawanya yang berlumuran darah di belakang sebuah kenderaan.

Pegawai Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC), Encik Abdel Majid Mlegata, sebelum itu melaporkan Gaddafi berjaya ditangkap ketika cuba melarikan diri secara berkonvoi dalam satu serangan itu.

Gaddafi cedera parah di kedua-dua belah kakinya.

'Ketika ditangkap, dia turut dikasari dan dipukul di kepala (oleh tentera pemerintah sementara Libya),' kata Encik Mlegata.

Dalam tempoh sejam, dia meninggal dunia ekoran cedera parah.

Dalam rakaman yang disiarkan saluran Al Arabiya, anggota tentera ditunjukkan sedang mengheret mayat bekas pemimpin itu di atas tanah manakala terdapat kesan luka di kepalanya.

Rangkaian televisyen Al Jazeera pula menyiarkan rakaman mayat Gaddafi yang hampir bogel sehingga paras pinggang diletakkan di atas tanah.

Sementara itu, Perdana Menteri Libya, Encik Mahmoud Jibril, dengan merujuk kepada laporan forensik berkata Gaddafi terbunuh ekoran terkena peluru di kepala dalam kejadian berbalas tembakan antara pejuang dengan penyokong-penyokong bekas pemimpin Libya itu selepas dia ditangkap di Sirte, kelmarin.

'Saya mahu membacakan kepada anda satu laporan doktor forensik yang telah memeriksa Muammar,' kata Encik Jibril pada sidang media di sini kelmarin.

'Ia berkata 'Muammar dibawa keluar dari terowong saluran najis... dia tidak beri tentangan. Apabila kami mula memindahkan dia, satu peluru terkena lengan kanan dan apabila kami meletakkan dia di trak, dia tidak mengalami sebarang kecederaan lain',' kata Encik Jibril.

'Apabila kereta bergerak, tercetus pertempuran antara anggota revolusi dan pasukan Muammar, dan sebutir peluru terkena kepalanya',' tambahnya.

Encik Jibril berkata doktor forensik tidak dapat memastikan sama ada peluru itu daripada pasukan anggota revolusi ataupun tentera Gaddafi sendiri.

Menurut beliau lagi, Gaddafi masih hidup ketika dibawa keluar dari Sirte tetapi mati beberapa minit kemudian ketika mendekati hospital.

Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) Libya sedang berhubung dengan Mahkamah Jenayah Antarabangsa, yang mahu membicarakan Gaddafi berhubung jenayah kemanusiaan, katanya.

Mahkamah itu pada mulanya mahu satu pasukan pakar forensik memeriksa mayat Gaddafi sebelum dia dikebumikan, kata Encik Jibril.

Bagaimanapun, selepas melihat laporan majlis itu, mahkamah bersetuju bahawa pemeriksaan susulan tidak diperlukan. -- Agensi.


Ulasan GB

Pemimpin bukan Islam pun tahu pembunuhan kejam yang sebegitu amat tidak awajar. Belum kita dengar mana-mana pemimpin Islam menegur mengenainya. GB sudah ulas hal ini. Petikan:

Terdapat laporan sebelum ini menyatakan mayat Gaddafi ditelanjngkan, malah diseret dan diberikan penghinaan oleh para pejuang NTC.

Jika laporan itu benar, maka bererti ia sudah keterlaluan. Apatah lagi tembakan dilakukan tatkala Gaddafi sudah mengeluarkan perkataan rayuannya "jangan tembak, jangan tembak...".

Hadith Nabi saw: Dari 'Aisyah Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda: "Janganlah mencaci maki orang-orang yang telah mati, kerana mereka telah sampai pada balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan." Riwayat Bukhari.

Jika dicacimaki orang yang telah mati itu tidak dibolehkan, apatah lagi disakiti, dikasari dan diaibkan mayat Gaddafi itu.

Dari 'Aisyah bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda: "Mematahkan tulang mayit adalah sama halnya dengan mematahkannya dalam keadaan hidup." Riwayat Abu Dawud dengan sanad menurut syarat riwayat Muslim.

Kemurkaan Allah sengaja ditempah oleh rakyat Libya.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Libya negara Syiah Fatimiah Ismailiah.

Tanpa Nama berkata...

Tak kiralah Syiah, malah mayat kafir sekalipun, tidak sepatutnya dikasari dan diaibkan sedemikian rupa

Tanpa Nama berkata...

Nabi saw ada menyebut (betulkan jika aku salah) di akhir zaman (mungkin zaman kita inilah) yang memerang dan diperangi kedua-duanya masuk NERAKA. Wallahu 'Aklam. Apa sebab, lu mengajilah sendiri...

Tanpa Nama berkata...

Tutu senyap pulak kes bunuh orang awam oleh teroris kristian di Sweden.

Tanpa Nama berkata...

Bila pulak Kristian dan Yahudi reda dengan Islam serta penganutnya..?

Pemimpin UMNO yang serabut itu sahaja yang akrab hingga lantik APCO jadi penasihat. Umpama si musang dilantik oleh sang ayam sebagai penasihat keselamatan reban mereka....

Tanpa Nama berkata...

Semasa Gaddafi giat membunuh rakyat Libya, Tutu ni tidak pula bersuara? Semasa tentera asing termasuk juga dari Afrika Selatan datang membantu Gaddafi membunuh rakyat Libya yg memberontak, Tutu juga senyap?

Afrika Selatan merupakan penerima utama kewangan dari Gaddafi, sebab itu juga presiden Afrika Selatan berusaha bersungguh2 membantu menamatkan peperangan tatkala Gaddafi hampir menuju kekalahan, bahkan mempelawa Gaddafi menetap di Afrika Selatan.

Tutu ni pun sama hipokrit. Berani mengecam cuma apabila semua sudah berakhir.

GB juga jangan cepat melatah. Cuba fikirkan rakyat Libya yg telah 42 tahun ditindas, dihalang beribadat secara bebas, dibunuh, dirogol, hidup tanpa maruah, oleh Gaddafi. Sudah tentu emosi tidak dapat dibendung apabila berdepan dengan manusia durjana ini, tambah lagi oleh anak muda berdarah panas berumur 19 tahun.

Tanpa Nama berkata...

anon 8:52 menulis

"Sudah tentu emosi tidak dapat dibendung apabila berdepan dengan manusia durjana ini, tambah lagi oleh anak muda berdarah panas berumur 19 tahun."

anda salah.

walau apa pun alasan, Islam TETAP melarang menyakiti mayat.

Tidak pernah berlaku di zaman Rasulullah selepas mana-mana peperangan, rasulullah mengizinkan siksaan ke atas mayat sekalipun keatas musuh paling jahat.

Berdasarkan kepada hadith-hadith yang dibawa oleh GB, adalah amat jelas, mayat tidak boleh dikasari dan tidak boleh disakiti.

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ

Dan tidaklah patut bagi orang yang beriman, lelaki dan perempuan apabila Allah dan Rasul-Nya menetapkan sesuatu hukuman mengenai sesuatu perkara, maka ada pilihan di dalam urusan mereka. (Al-Ahzab:36)