4 Okt 2011

Cincin RM24 Juta Wujud, Tapi Tak Dibeli Sesiapa? Nazri Cuba Membodohkan Rakyat!

Kastam sahkan cincin RM24 juta wujud

Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) mengesahkan cincin berlian RM24 juta yang didakwa dibeli isteri perdana menteri Rosmah Mansor benar-benar wujud.

Bagaimanapun, dalam jawapan bertulis kepada ahli parlimen Segambut Lim Lip Eng hari ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, tiada pembelian dibuat terhadapnya.

"Dalam isu yang dibangkitkan ini, SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) telah merujuk kepada JKDM, dan pihak JKDM telah mengesahkan bahawa tiada sebarang pembelian ke atas cincin tersebut.

"Setelah beberapa hari cincin tersebut dikembalikan semula kepada syarikat pemunya cincin berkenaan," katanya.

Dalam soalannya, Lim meminta perdana menteri menyatakan status siasatan polis, SPRM dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) terhadap dakwaan pembelian cincin bernama 'Natural Fancy Gray Cushion Cut Diamond'.

Isu itu didedahkan bekas anggota Majlis Pimpinan Pusat PKR Badrul Hisham Shaharin Julai lalu yang mendakwa mempunyai bukti kemasukan cincin itu menerusi rekod kastam.

Dakwanya, rekod itu menunjukkan nama Rosmah dimuatkan dalam ruang penerima dalam borang pelanggan, yang didakwanya bukti menunjukkan pembabitan isteri Datuk Seri Najib Razak itu.

Badrul Hisham yang juga pengerusi NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) melaporkannya kepada SPRM pada 13 Julai lalu.

Rosmah bagaimanapun menafikan dakwaan itu dengan menyifatkannya sebagai fitnah dan tidak mahu melayannya selepas dua minggu ia ditimbulkan.

Cincin ‘Rosmah’ sudah dipulangkan dalam beberapa hari, kata Nazri

KUALA LUMPUR, 4 Okt — Datuk Seri Nazri Aziz mengesahkan tiada pembelian cincin bernilai AS$24 juta oleh isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor sebagaimana didakwa oleh beberapa blog sebelum ini.

Sebaliknya, Dewan Rakyat diberitahu bahawa ia telah dipulangkan ke premis asal dalam beberapa hari selepas ia tiba di Malaysia.

Dalam jawapan bertulis kepada Lim Lip Eng (DAP-Segambut), Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, Kastam Diraja Malaysia mengesahkan bahawa cincin itu telah dikembalikan beberapa hari kemudian kepada syarikat miliknya.

Ogos lalu, Perdana Menteri dalam temu bual dengan akhbar Kompas telah menafikan isterinya ada membeli cincin berlian yang nilainya berjuta-juta ringgit.

Akhbar Kompas telah memohon maaf kepada Najib atas laporannya, disiarkan pada 4 Ogos lalu, tetapi misteri kekal mengapa cincin dari Jacob & Co New York dialamatkan kepada Rosmah.

Persoalan timbul sama ada nama Rosmah (gambar) telah digunakan dengan pengetahuan beliau ataupun sebaliknya oleh elemen-elemen jenayah.

Rosmah dalam satu kenyataan pada akhir Julai lalu telah menyifatkan tuduhan itu sebagai satu fitnah.

Dalam kenyataan pertama sejak isu pembelian cincin muncul, Rosmah menyifatkan dakwaan yang mengaitkannya sebagai satu fitnah dan beliau menegaskan tiada masa mahu melayan perkara itu.

Rosmah berkata, sebagai isteri Perdana Menteri beliau lebih senang memberi tumpuan terhadap perkara lebih berfaedah, terutama dalam hal dan agenda pembangunan rakyat daripada melayan isu tidak relevan.

“Tak ada apa yang saya nak cakap sebab saya tidak ada masa hendak layan perkara seumpama ini. Ikut sedap dia (pemblog) saja hendak cakap (tuduh),” kata beliau.

Ekoran kemunculan isu itu, Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin, membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) awal Julai lalu. -TMI


Ulasan GB

Jika tak dipesan oleh sesiapa bagaimana cincin itu boleh tiba ke negara ini?

Dah terbongkar, pandai pulak Rosmah menafikan sedangkan namanya tercatat jelas di skrin komputer yang memaparkan pembelian itu.


Bukankah itu ketara sangat nak memperbodohkan rakyat?

Dan Menteri di JPM, Nazri Aziz itu sentiasa saja menjadi orang suruhan peribadi kepada Najib dan Rosmah? Berapa Najib bayar untuk kerja-kerja penutupan skandal sebegini?

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hahaha pakcik cayo pakcik cayo....hahahaha

Tanpa Nama berkata...

Sape cakap tuuurrrrr... Budak nazriii tuh keee.... Kalau pakcik chayee.. uwan pun ikut chayeee la jogoook.. Kah.. kah... kah... kah...

maie1958 berkata...

ramai sangat yang jadi pencacai kerana wang dan pangkat hilang semua nilai diri demi memperhambakan diri untuk hidup senang seketika didunia ini.....kesian bangsawan united malays no otak ni....

zairil berkata...

RM 24 million = USD 6.4 million

Hmmm Elizabeth Taylor punya Diamond ring pun harga dia baru USD 1.7 million.

Tanpa Nama berkata...

Hanya orang UMNO yang percaya. Orang cerdik tak percaya cerita ni.

Tanpa Nama berkata...

Jgn lupa Rosmah kan pengasas program Permata .. utk lebih mengenalkan prog tu supaya mereka yg tak/lum faham jadi benar2 faham, maka diimport le cincin tu (pinjam aje, bukan beli tau) dari kenalannya, utk memberitahu ini adalah antara contoh tercanggih ttg 'permata'.

Lepas semua faham, dipulangkan le semula pada yg empunya.

Jangan le buat spekulasi yg tak elok. Tapi elok juga sdr badrul highlightkan, supaya lebih ramai yg tau ttg 'permata' .

Kecian dia, kan kan kan .. nak buat baik pun susah.

Tanpa Nama berkata...

Nazri Aziz pun nak hidup jugak.Big Mama tak perlu cerkah Nazri,jeling aje dah cukup.