29 Ogo 2011

WASPADA: Renjatan Eletrik Kereta Permainan Kawalan Jauh, Budak Melecur Teruk

Asap daging hangit

SEREMBAN: “Sejurus melihat asap dari pakaiannya diselangi bau hangit daging, saya segera mengoyakkannya sebelum tersentak apabila melihat kedua-dua tangannya dan kaki melecur teruk,” kata Norashahkin Ujang, 52.

Kegembiraan ibu tunggal itu meraikan Aidilfitri kali ini bertukar suram apabila anak lelakinya, Mohd Shafiq Mat Isa, 10, cedera terkena renjatan elektrik dalam kejadian jam 8.35 pagi ketika dipercayai bermain dengan alat kawalan jauh kereta permainannya di Stesen Komuter Sungai Gadut di sini, semalam.

Menceritakan detik cemas itu, Norashahkin berkata, dia melakukan tugas rutinnya sebagai tukang cuci terkejut apabila melihat mangsa tiba-tiba rebah ke lantai dan pengsan. “Saya memanggil nama Shafiq, namun masih tidak bersahut. Pada waktu itu, seluar dan bajunya terbakar selain berbau hangit pada badannya yang terkulai layu.

“Saya mengoyakkan pakaiannya dan mendapati tangan serta kakinya melecur teruk,” katanya ketika ditemui di perkarangan Unit Kecemasan Hospital Tuanku Jaafar Seremban di sini,
semalam.

Norashahkin yang menetap di Taman Senawang Jaya, berkata, selepas lebih lima minit, anak lelakinya sedarkan diri dan menangis.

Saya memaklumkan perkara itu kepada kakitangan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dan Shafiq dikejarkan ke hospital untuk tindakan lanjut.

“Walaupun cedera teruk, namun saya bersyukur kerana dia selamat,” katanya.

Norashahkin berkata, sambutan Aidilfitri kali ini berbeza kerana anaknya itu kemungkinan tidak berpeluang memakai baju Melayu baru.

“Apa yang penting bagi saya adalah Syafiq yang kini dalam keadaan stabil dan ditempatkan di Wad 5D (Unit Rawatan Rapi Bayi HTJS) untuk rawatan,” katanya.

Sementara itu, Pemangku Pengurus Kanan Unit Komunikasi Korporat KTMB, Mohd Fadzil Ismail berkata, kejadian dipercayai berlaku kerana arus elektrik bervoltan tinggi di kawasan itu bertindak balas dengan alat kawalan jauh berkenaan.

“Bagaimanapun, kita akan menjalankan siasatan menyeluruh terutama mengenal pasti bagaimana alat kawalan jauh berkenaan boleh menarik arus elektrik.

“Kami mungkin mengenakan sekatan membawa alat kawalan jauh berkenaan di sekitar kawasan stesen KTMB pada masa depan,” katanya. -hm


Melecur terkena renjatan elektrik

KESAN simen berlubang di Stesen Komuter Sungai Gadut, Seremban selepas seorang kanak-kanak terkena rencatan elektrik semalam.

SEREMBAN – Seorang kanak-kanak lelaki berusia 10 tahun cedera parah selepas terkena renjatan elektrik dipercayai dari kabel bervoltan tinggi ketika bermain alat kawalan jauh di Stesen Komuter Sungai Gadut dekat sini semalam.

Dalam kejadian pada pukul 8.35 pagi itu, mangsa Mohd. Shafiq Mat Isa melecur pada kedua-dua belah tangan, kaki kiri dan sebahagian badannya.

Alat kawalan jauh yang digunakan untuk bermain kereta pula terbakar.

Kejadian tersebut berlaku ketika kanak-kanak malang terbabit mengikut ibunya yang sedang bekerja di stesen komuter itu sebagai kakitangan pembersihan.

Ibu mangsa, Norashahin Ujang 52, berkata, ketika kejadian dia sedang membersihkan sebuah gerabak komuter manakala anaknya itu bermain sebuah alat kawalan jauh (tanpa kereta mainan) di luar gerabak berkenaan.

“Tiba-tiba saya terdengar bunyi dentuman kuat dan apabila menjenguk keluar tingkap gerabak saya terkejut melihat anak saya sudah terbaring di atas lantai dengan tubuhnya berasap,” kata Norashahin ketika ditemui di Hospital Tuanku Ja’afar, Seremban (HTJ) di sini semalam. -kosmo


2 ulasan:

Awan Network berkata...

biar betul..tinggi giler voltan Car RC dia tuh..

Entri Terhangat!! :
Oh Terpancut Air Mani Akibat Terangsang!!
Oh Perempuan Dan Onani!!

blogkubegini berkata...

biasala,barang kualiti rendah..