7 Ogo 2011

Najib Diperingatkan Lagi Supaya Panggil Sidang Tergempar Parlimen

Ahli Parlimen Pakatan Rakyat sekali lagi mengingatkan pentadbiran Perdana Menteri agar segera memutuskan desakan pemimpin parti itu supaya sidang Parlimen tergempar diadakan bagi membincangkan isu penduduk tetap (PR) berubah menjadi warganegara sekaligus didaftarkan sebagai pengundi untuk pilihan raya umum ke-13.

Ahli Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong berkata, peringatan itu dibuat berikutan tempoh seminggu yang diberikan kepada Datuk Seri Najib Razak untuk memberi maklum balas berhubung desakan seolah-olah dipandang sepi.

"Ini adalah peringatan kembali kepada beliau (Najib) bahawa beliau hanya ada kurang dari 3 hari untuk menjawap gesaan Pakatan Rakyat," tegasnya.

"Kami memberi seminggu kepada Perdana Menteri untuk mengadakan sidang parlimen tergempar bagi membincangkan isu warga asing yang diberikan kad pengenalan sekali gus disenaraikan dalam senarai pemilih," kata beliau pada sidang media di Pejabat Pakatan Rakyat, Seksyen 16, dekat sini hari ini.

Sebelum ini, ahli Parlimen Pakatan Rakyat mendesak Perdana Menteri memanggil sidang Parlimen tergempar bagi membincangkan isu penduduk tetap (PR) berubah menjadi warganegara sekaligus didaftarkan sebagai pengundi untuk pilihan raya umum ke-13.

Justeru, ianya perlu dibincangkan secara serius di Dewan Rakyat kerana ia melibatkan keselamatan negara.

Malah, penemuan beberapa bukti jelas dalam bentuk cetakan, status kerakyatan sebelum dan selepas pertukaran di laman web Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang berjaya dikesan PAS Selangor pada awal bulan lalu juga perlu diambil perhatian.

Jelasnya lagi, rekod sebelum ini juga turut menyaksikan status pemastautin tetap (PR) kepada warganegara Malaysia diubah dalam masa tidak sampai 24 jam.

Seramai 1,597 pemegang kad merah di seluruh negara dari 1 Mac hingga 31 Jun ini telah didaftarkan dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT) tanpa menyertakan alamat.

Malah, Selangor turut mencatatkan bilangan tertinggi dengan 1,108 penduduk tetap yang telah didaftarkan sebagai pemilih yang layak mengundi. -tvsnews



1 ulasan:

otaistillkick berkata...

Bukankah pengerusi badan perhubungan Selangor pernah berkata akan merebut Selangor dengan apa cara sekali pun.Mungkin ini satu kaedah di gunakan.