3 Ogo 2011

MYKAD: Lelong, Lelong... Mudah & Murahnya Pemberian Taraf WARGANEGARA

MyPR-MyKad: PAS dakwa sindiket dilindungi BN hadapi PRU-13

KUALA LUMPUR, 3 Ogos — PAS mendakwa Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menukar status kewarganegaraan dalam kadar yang cepat sambil menyifatkan ia dilakukan oleh “sindiket” yang dilindungi Barisan Nasional (BN) demi mengekalkan kemenangan pada pilihan raya umum ke-13.

Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub berkata, langkah JPN “membenarkan” pemastautin tetap menukar status kepada warganegara adalah amat tidak bertanggungjawab.

Selain itu, beliau percaya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) turut terlibat dalam “sindiket” itu.

“Perbuatan ini amat tidak bertanggungjawab dan saya tidak tahu bagaimana JPN boleh menukar status pemastautin tetap dalam tempoh hanya beberapa jam.

“Saya percaya ia dilakukan oleh sindiket, yang mana SPR, JPN dan sindiket ini yang beri laluan (untuk menukar status) selain diberi perlindungan oleh BN,”
katanya kepada The Malaysian Insider.

Ahli Parlimen Kubang Kerian ini menambah, pihaknya masih mengumpulkan maklumat lanjut mengenai perkara itu sambil menambah, ia juga berlaku di negeri-negeri lain sebagai persediaan BN dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13, yang dijangka diadakan penghujung tahun ini.

“Bagaimana seorang pemastautin tetap yang memegang kad pengenalan merah (MyPR) boleh tukar status dalam masa yang singkat? Sudah pasti ia dilakukan oleh sindiket yang mendapat perlindungan daripada kerajaan untuk menjadikan mereka ini sebagai pengundi.

“Kita ada bukti ... dan kita juga sedang mengumpulkan maklumat lanjut mengenai perkara ini, kita juga akan semak daftar pemilih untuk pastikan perkara yang sebenar,” katanya.

Tambah Salahuddin, tindakan menukar status kewarganegaraan membuktikan BN adalah parti yang tidak bermaruah dan sanggup menang dengan apa jua cara termasuk “permainan kotor.”

Semalam PAS Wilayah Persekutuan mendedahkan telah mengenal pasti 52 nama dalam daftar pemilih yang mana kesemua mereka adalah pemastautin tetap tetapi bertukar status apabila disemak dalam sistem SPR.

Kata Pengarah Jabatan Pilihan Raya Wilayan Persekutuan Abdul Halim Hassan, pihaknya telah menyemak status kesemua individu itu pada sebelah pagi dalam sistem JPN dan ia mengatakan mereka adalah pemastautin tetap.

Bagaimanapun apabila menyemak di pejabat SPR Wilayah Persekutuan pada sebelah petang, kesemua pemegang kad pengenalan MyPR itu bertukar kepada warganegara dan boleh mengundi.

Perkara sama juga pernah dibangkitkan pimpinan Pakatan Rakyat di Selangor dan Kelantan berhubung pengundi hantu dan pemberian kad pengenalan kepada warga asing.

Selain itu, Pakatan Rakyat juga mendakwa BN mendaftarkan warga asing sebagai rakyat negara ini melalui operasi “MyDaftar.”

Sementara itu, Pengerusi Pemulihan Demokrasi dan Mobilasasi Dewan Pemuda PAS pusat, Suhaizan Kaiat menegaskan, sistem biometrik yang diperkenalkan SPR tidak harus dilaksanakan “penipuan dan penyelewengan” telah berlaku di peringkat dasar.

“SPR cadang sistem biometrik tapi apa yang kita tahu data pengundi akan diambil daripada sistem data JPN, kalau JPN boleh menukar status kewarganegaraan jadi apa lagi yang kita boleh haramkan dengan sistem biometrik ini?

“Apa jaminan sistem biometrik ini kalau JPN boleh memanipulasikan status kewarganegaraan yang mana pemastautin tetap boleh bertukar kepada warganegara dalam masa yang sangat singkat ... beberapa jam sahaja,” katanya.

Bagaimanapun beliau berkata Putrajaya masih mempunyai masa untuk melakukan perubahan dengan melaksanakan lapan tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0).

Lapan tuntutan Bersih adalah agar SPR membersihkan daftar undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

“(Kerajaan) masih ada masa ... masih ada masa untuk buat perubahan, tuntutan Bersih 2.0 perlu dilaksanakan sekiranya kerajaan benar-benar serius mahu buat perubahan.

“Kerajaan perlu lakukan reformasi agensi kerajaan secara besar-besaran,” kata Suhaizan.

Jelas beliau, pihaknya setakat ini telah mengenal pasti ribuan pemastautin tetap telah bertukar status kewarganegaraan dengan Selangor mencatat jumlah tertinggi.

“Kita ada semua maklumat ini, kita ada beribu nama pemastautin tetap ini, seluruh Semenanjung Malaysia ada dan setakat ini kita masih belum menerima maklumat tentang sabah dan Sarawak.

“Apa-apa pun kita akan terus mengumpulkan maklumat dan saya minta agar kerajaan serius,” katanya. -TMI


11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya ada seorang kawan yang memegang kad mypr sekarang ni dia dah jadi warganegara. Dia dikehendaki untuk mengundi BN pada pilihanraya yang akan datang ini. Jika tidak status warganegara akan ditarik balik.

Tanpa Nama berkata...

sekarang nak daftar PATI untuk jadi pengundi BN

Tanpa Nama berkata...

kalau tak tipu, kalau tak rasuah bukan UMNO namanya

Tanpa Nama berkata...

semuga tuhan mengazab pekerja-perkerja jpn yang bersekongkol dengan pengkhianat-pengkhianat negara ni di dunia dan akhirat....

kalau takdir menang seluruh negara, dakwa mereka sebagai pengkhianat negara...

Lang berkata...

untuk menutup kesalahan maka petugas2 yg terlibat akan ditahan dibwh isa... mereka akan dituduh sebagai mengancam keselamatan negara... tak masuk mahkamah maka cerita tak terbongkar... lepas 8 bulan dibebaskan dan buat pc... nnt adalah monyet2 jantan betina yg akan ulang kata2 monyet imigresen yg baru dibebaskan.... apa kata dia... "terima kasih kerajaan kerana menahan kami dibwh ISA dan bukan dibwh mana2 akta yg boleh dicharge di mahkamah"... apa punya turrr statement mangkok ni... kalau mcm tu duduk dlm kamunting je la sampai mampos.... sbb pompan tu ckp hidup kat 'dalam' tak seksa mana... baek sumbat dia terus... senang idup... tak yah keje... makan tanggung...

AHA berkata...

Itulah kerajaan BN yang jual negara setelah semua khazanah negara dibaham...kerajaan kotor...

Tanpa Nama berkata...

Aku bimbang jika taktik kotor secara terang-terangan ini tidak dibanteras akan membuatkan rakyat sudah tidak percaya lagi pada Pilihanraya.

Aku juga bimbang jika reformasi akhirnya akan bertukar menjadi revolusi.

Moga2 ianya tidak akan berlaku di negara kita yang aman dan damai ini.

Tanpa Nama berkata...

selagi UMNO berkuasa, selagi itulah rakyat Malaysia akan ditindas oleh pemimpin UMNO dan ditelan oleh barua barua UMNO, rakyat Malaysia diibarat TIMUN oleh pemimpin UMNO+BN,
merayu kepada rakyat Malaysia keseluruhanya kalau nak hidup senang hapuskan UMNO=BN di bumi Malaysia ini.
Dalam UMNO+BN ramai manusia hipokrit.

Tanpa Nama berkata...

Belum ada negara didunia "melelong" warganegara dengan harga yang paling murah(munkin percuma) kecuali Malaysia.Dan ini berlaku dizaman Najib(Anak Tun Razak,Bapa Pembangunan) jadi PM.Jika Tun Razak diberi gelaran Bapa Pembangunan,Najib sudah boleh diberi gelaran Bapa Kehancuran.

Tanpa Nama berkata...

dunia hari ini dipimpin oleh mereka yang khianat.. benar sebagaimana dinyatakan rasul allah bahawa di akhir zaman amanah diserahkan kepada mereka yang khianat..mengejar harta semata2 melalui pangkat yang diamanakan..tamak, dan ingin berkuasa selama-lamanya..ALLAHUAKBAR.. ISLAM PASTI BANGKIT..

Tanpa Nama berkata...

kmi budk ipta n dikhndaki mmbuat asgment tntg mnsalh yg mlnda ngara skrg... jdi kmi igin mngambil isu ini supya semua phak di institusi itu dpt mbuka mte tntg pengkhiantan UMNO yg serg dipuja olh org yg jhil shaja... banteras UMNO!!! Allahu Akbar!!!