10 Ogo 2011

Isu Gereja & Murtad Dedahkan Hipokrisi UMNO

Murtad: Umno tolak mentah-mentah usul PAS

KUALA LUMPUR, 10 Ogos: Lakonan Umno kononnya mahukan akta mencegah murtad langsung tidak boleh dipercayai kerana inisiatif mengenai perkara itu berkali-kali ditolak, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

"Saya bercakap mengenai pengalaman peribadi kerana dalam sidang Parlimen yang bermula pada Mac 2006, saya mengemukakan rang undang-undang persendirian yang dinamakan Rang Undang-Undang Murtad.

"Rang undang-undang itu bukan sahaja tidak dipedulikan oleh ahli-ahli Parlimen Umno malah ditolak mentah-mentah," katanya.

Selepas itu, kata Ahli Parlimen Kubang Kerian itu, sekali lagi beliau mengemukakan usul yang juga meminta Dewan Rakyat mewujudkan undang-undang mencegah murtad seperti meminda Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan dengan memasukkan peruntukan yang jelas menghalang individu Islam daripada secara bebas mengisytiharkan diri keluar daripada agama Islam.

"Usul itu juga tidak dipedulikan oleh kerajaan dan ahli-ahli Parlimen Umno," katanya

Semalam, Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Dr Mohd Puad Zarkashi dilapor mencadangkan agar Akta Jenayah Akidah diwujudkan bagi memastikan tiada usaha memurtadkan umat Islam berlaku di negara ini.

Menurut Salahuddin, usaha yang dibawa oleh pihak PAS mengenai perkara itu dibuat berkali-kali selepas Presiden PAS sendiri, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang selaku Ahli Parlimen Marang mengemukakan usul dan rang undang-undang persendirian untuk mencegah murtad.

Pada 25 Mac 1988, Tuan Guru telah mengemukakan usul untuk membincangkan gejala murtad, tetapi ditolak.

Selepas itu, pada 2 November 1999, Tuan Guru juga tidak dibenarkan membentang rang undang-undang ahli persendirian untuk mencegah murtad.

"Penolakan usul dan rang undang-undang persendirian mengenai murtad yang berlaku berkali-kali itu membuktikan Umno langsung tidak berminat untuk mencegah jenayah syariah paling serius itu.

"Sebab itulah umat Islam tidak seharusnya tertipu dengan gelagat gerombolan kuda tunggangan Umno yang kini nampak benar menunjuk-nunjuk kononnya mereka mahu mencegah murtad," tegas Salahuddin.

Beliau juga berharap rakyat menolak lakonan dan permainan gerombolan kuda tunggangan Umno itu kerana mereka adalah hipokrit sebenar.

"Amat hipokrit apabila bercakap hendak menentang gejala murtad tetapi pada masa yang sama menjadi kuda tunggangan Umno yang berkali-kali menolak usaha untuk mencegah murtad.

"Menolak inisiatif dan usaha untuk menentang murtad melalui peruntukan undang-undang dan perlembagaan hakikatnya menentang dan memusuhi usaha mencegah jenayah syariah paling serius itu," kata Salahuddin.

Beliau juga mempersoalkan di mana suara Umno ketika umat Islam bangkit menentang kes-kes murtad seperti kes Aishah Bukhari, Hartina Kamaruddin dan Lina Joy.

"Malah Umno juga berdiam diri ketika umat Islam bertindak menentang pindaaan 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan dan ketika 10 menteri dari Barisan Nasional bertindak mempertikaikan perkara 121 (1A) itu dengan tujuan untuk membunuh kuasa mahkamah Syariah serta membolehkan mahkamah sivil memansuhkan keputusan mahkamah Syariah," katanya.

Dengan sejarah sedemikian, Salahuddin sekali lagi meminta umat Islam menolak hipokrit yang cuba berlagak hero yang kononnya memperjuangkan Islam dan kepentingan umat Islam. -HD


Khairy dakwa ada cubaan perap isu JAIS serbu gereja

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin mendakwa adanya cubaan untuk melengah dan memerapkan daripada perhatian umum isu serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC), Petaling Jaya, Rabu lalu.

Beliau berkata, ini kerana tiadanya sebarang tindakan susulan terhadap isu serbuan JAIS itu.

"Bagi kami, helah sedemikian amatlah tidak bertanggungjawab kerana ia melibatkan sesuatu yang amat sensitif bagi kedua-dua masyarakat Muslim dan Kristian di Malaysia, yang sedang memerhati dan mengikuti kes ini," katanya.

"Sebarang usaha untuk melengahkannya adalah suatu yang amat tidak bertanggungjawab dan dan hanya menempah ketidakstabilan rakyat dan negara.

"Sekiranya Tan Sri Khalid Ibrahim nak tangguh dan sorokkan perkara ini dari rakyat maka lebih baik beliau meletak jawatan sahaja sebab tidak layak lagi memegang jawatan menteri besar," kata Khairy dalam satu kenyataan hari ini.

Bagi Pemuda Umno, katanya, tiada sebarang kompromi dalam perkara yang melibatkan aspek akidah.

"Oleh itu, kami mendesak agar rakyat diberikan bukti dan laporan tentang perkara ini dan pada yang sama janganlah kita mudah untuk saling tuduh menuduh.

"Atas sebab itulah, kerajaan negeri Selangor harus tampil memberi penjelasan berhubung insiden serbuan JAIS ke atas Gereja Methodist Damansara Utama sekarang juga, tanpa berdolak-dalih lagi," tegas Khairy.

Dilihat lesu

Sehubungan, katanya, Pemuda Umno "amat kecewa dengan kerajaan negeri Selangor yang bukan sahaja dilihat lesu malahan kaku dalam tindakannya menangani isu serbuan tersebut."

"Kalau dilihat daripada awalnya, para pendokong pembangkang begitu beria untuk cuba mengelakkan diri dari bertanggungjawab dan terus menuding jari dengan mengatakan bahawa perkara tersebut adalah di bawah bidang kuasa Sultan Selangor.

"Malahan, tanpa usul periksa dan semberononya, mereka juga tampil dengan dakwaan bahawa ia adalah suatu konspirasi kerajaan pusat.

NONE"Namun, segalanya berubah dan sepi sejurus selepas menteri besar Selangor bersuara kerana mereka tahu bahawa pihak kerajaan negeri harus memikul tanggungjawab dan menjawab segala persoalan berhubung isu ini," tambahnya.

Dakwanya, menteri besar memilih untuk berlengah dan menyorok di belakang tabir JAIS walaupun beliau sepatutnya harus segera menyiasat kes ini bagi mengambil tindakan perlu yang wajar.

"Bagi masyarakat Muslim, kegusaran mereka tertumpu kepada isu murtad atau keluar agama. Ini disebabkan bukan sahaja sebarang langkah bagi mengembang kepercayaan agama lain kepada penganut Islam adalah ditegah oleh Artikel 11 (4) Perlembagaan Persekutuan, malahan penukaran agama atau murtad adalah satu dosa yang amat besar di dalam Islam.

"Oleh yang demikian, dakwaan bahawa cubaan untuk memurtadkan penganut agama Islam di gereja tersebut adalah suatu yang amat serius. Pada waktu ini, gambaran yang sebenar masih lagi kabur. -petikan mk


Ulasan GB

Di dalam petikan yang kedua, Khairy Jamaluddin bukan hendak perjuangkan isu murtad tetapi sebenarnya hendak menyerang MB Selangor.

Malah keseluruhan episod "isu gereja" yang cuba di manipulasikan UMNO hanya memaparkan perwatakan UMNO yang hipokrit bersandarkan kepada berita yang pertama di atas.

GB sangat tertarik dengan komen dari seorang pengunjung terhadap entri Isu Gereja: Tindakan JAIS Tidak Perlu, Islam Agama Hujjah - GB Sokong Dr. Asri

Petikan:


Sepatutnya Hasan Ali perlu mengeluarkan duit zakat Selangor untuk lebih membantu orang miskin di Selangor. Jangan biarkan orang lain mengambil alih peranan itu. Lebih malang lagi peranan ingin membantu disalahtafsirkan oleh Hasan dan menyuruh JAIS bertindak. Sepatutnya Hasan perlu memanggil golongan miskin yang dikatakan akan dimurtadkan untuk diberi pertolongan dan tarbiah. Hasan juga sepatutnya berjumpa dengan pihak gereja dengan menegur secara baik bahawa umat Islam tidak digalakkan untuk berbuka puasa di dalam gereja kerana boleh menimbulkan fitnah, bukannya dengan terus menyerbu. Hasan patut berhenti. ..


Begitulah jugalah Khairy. Khairy patut keluarkan semua hartanya yang berjuta yang diperolehi semasa rejim bapa mertuanya sebagai PM untuk diagihkan kepada 12 orang yang terpaksa ke gereja memohon bantuan. Itu jika ada keikhlasan untuk memerangi gejala murtad yang heboh beliau perkatakan.


2 ulasan:

hairan berkata...

sekali HIPOkrit... selamanya HIPOkrit gak!!! dah mentaliti umno mcm tuh... kunun nak tegakkan Islam tapi sebenonya nak NAIKkan diri sendiri!!

mcm la rakyat tak tau dia org tuh semuanya di support oleh orang2 bukan islam @ cukong (sori bang tukar tiub pinjam ayat!)... tuh namanya nak jaga ketuanan melayu??? uwekkkkkkkk...

Gerek Basikal berkata...

Kalau berani, bentanglah sekarang. Tengok kawan2 PKR dan DAP nak kata apa...he3