4 Jul 2011

Dua Kes Bermula Hari Ini: Kes Pembunuhan Sosilawati & Inkues Kematian Sarbani

Perbicaraan Kes Bunuh Sosilawati Dan Tiga Individu Lain Mula Isnin

SHAH ALAM: Perbicaraan kes pembunuhan kejam jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain akan berlangsung selama tiga bulan di Mahkamah Tinggi di sini bermula Isnin.

Perbicaraan kes itu, yang mendapat perhatian umum dan liputan meluas media,akan didengar di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir dengan kira-kira 50 saksipendakwaan dijangka dipanggil memberi keterangan.

Kes itu membabitkan bekas peguam N. Pathmanabhan dan tiga pekerja ladang,T. Thilaiyagan, R. Matan dan R. Khatavarayan, yang mengaku tidak bersalahmembunuh Sosilawati, 47, pegawai bank Noorhisham Mohamad, 38, peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, 44.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu di Lot no 2001 Jalan Tanjung Layang,Tanjung Sepat, Banting, pada 30 Ogos tahun lepas.

Pathmanabhan, 42, Thilaiyagan, 20, Matan, 21, dan Khatavarayan, 31, didakwamengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Barisan pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya Ishak MohdYusof, Saiful Edris Zainuddin dan Idham Abd. Ghani sementara kesemua tertuduhdiwakili peguam Manjeet Singh, Puspha Ratnam, Amer Hamzah Arshad, Datuk Ng See Teong, Ravi Nekoo dan Gurbachan Singh.

Perbicaraan kes itu sedikit sebanyak mengurangkan keresahan anggota keluargakesemua mangsa yang telah menunggu hampir setahun untuk mengetahui perkarasebenar yang berlaku ke atas mereka yang dilaporkan hilang sejak 30 Ogos tahun lepas selepas dikatakan ke Banting atas urusan pembelian tanah.

Misteri kehilangan keempat-empat individu itu terungkai pada 12 September tahun lepas apabila Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Mohd Bakri Zinin mengesahkan kesemua mereka dibunuh dengan kejam sebelum dibakar, manakala abunya dicampak ke sebatang sungai berhampiran.

Pada 21 Februari lepas, Mahkamah Tinggi di sini menjatuhkan hukuman penjara 20 tahun ke atas dua pekerja ladang, K.Sarawanan dan U.Suresh kerana melupuskan mayat Sosilawati, Noorhisham, Ahmad Kamil dan Kamaruddin pada prosiding rayuan dan semakan yang difailkan terhadap hukuman asal mereka yang diputuskan oleh Mahkamah Majistret Telok Datok, Banting, 15 Oktober tahun lepas.

Hakim Datuk Mohtaruddin Baki, dalam melaksanakan kuasanya di bawah KanunAcara Jenayah untuk menyemak keputusan mahkamah rendah, meningkatkan hukumanpenjara ke atas dua orang itu dari tujuh kepada 20 tahun selepas beliaumendapati majistret silap mengenakan hukuman penjara tujuh tahun bagi jenayahyang disifatkannya sebagai "amat serius".

Sarawanan, 20, dan Suresh, 27, masing-masing dijatuhi hukuman penjaraberjumlah 28 tahun setelah mereka mengaku bersalah di Mahkamah Majistret Telok Datok di Banting atas empat tuduhan melupuskan bahan bukti dalam pembunuhan keempat-empat mangsa.

Sarawanan mengaku membakar mayat mangsa di Lot No 2001, Jalan TanjungLayang, Tanjung Sepat, Banting pada 30 Ogos tahun lalu sementara Sureshmencampakkan abu mayat mangsa ke Sungai Panchau di Jalan Morib, Banting, pada 31 Ogos tahun lepas.

Majistret Hurmain Hussain mengarahkan hukuman berjalan serentak, yangbererti Sarawanan dan Suresh masing-masing akan menjalani hukuman penjara tujuh tahun.

Namun, Mohtaruddin mengurangkan hukuman penjara ke lima tahun bagi setiaptuduhan, tetapi memerintahkan hukuman berjalan secara berturut-turut.

Difahamkan, pihak pendakwaan dijangka memanggil Sarawanan dan Suresh untukmemberi keterangan. - BERNAMA


Prosiding Inkues Siasat Kematian Ahmad Sarbani Bermula Isnin

KUALA LUMPUR: Prosiding inkues untuk menyiasat kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed, akan bermula Isnin di Mahkamah Majistret 3 di sini.

Inkues itu, yang ditetapkan sehingga 15 Julai, akan didengar di hadapanKoroner Aizatul Akmal Maharani.

Ahmad Sarbani, 56, yang bertugas di pejabat Kastam Pelabuhan Klang ditemuimati di gelanggang badminton di Tingkat Satu, pejabat Suruhanjaya PencegahanRasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane pada 6 April lalu.

Beliau dilaporkan pergi ke pejabat itu secara sukarela untuk bertemu pegawaipenyiasat SPRM berhubung siasatan kes rasuah yang membabitkan 62 pegawai Kastam.

Pada 3 Jun lepas, polis memfailkan permohonan supaya diadakan inkues bagimenyiasat kematian Ahmad Sarbani mengikut Seksyen 399(1) Kanun Prosedur Jenayah. - BERNAMA


1 ulasan:

otaistillkick berkata...

Dalam kes sosilawati .... takut menjadi mcm kes altantuya. Saja korban 2 kambing.Dalang pembunuhan tak dengar kabar pendawaan pun.