21 Jul 2011

BERS✔H: Tubuh Suruhanjaya Diraja Siasat Kelemahan Pilihanraya

Kuala Lumpur: Kelemahan dan kepincangan dalam perjalanan sistem pilihan raya boleh diatasi dengan penubuhan Suruhanjaya Diraja (Royal Commission of Inquiry – RCI).

“Ini cara terbaik untuk membaiki kelemahan pilihan raya negara kita yang menjadi bualan dan rungutan,” kata Zaid Kamaruddin, seorang pemimpin Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) kepada FMT hari ini.

Beliau yang juga Presiden Jemaah Islah Malaysia (Jim), berkata, biar pakar-pakar tempatan mengkaji dan memperbetulkan kepincangan pilihan raya termasuk Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) sendiri.

“Kalau perlu parti politik boleh dilibatkan dalam RCI ini tetapi lebih elok diserahkan kepada pakar sahaja,” katanya.

Zaid ialah salah seorang pemimpin Bersih yang menyerahkan memorandum kepada Yang Di Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 5 Mei lalu menuntut pilihan raya bersih dan adil. Dua lagi ialah pengerusinya Datuk S Ambiga dan Sasterawan Negara Datuk A Samad Said.

Zaid memberitahu penubuhan RCI adalah di antara tuntutan yang terkandung dalam memorandum kepada Yang Di Pertuan Agong dan Seri Paduka akan membawa tuntutan itu kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tuntutan Bersih

Pertemuan itu, menurutnya berlangsung kira-kira 45 minit dan Seri Paduka meminta Bersih menghantar melalui faks semua tuntutan Bersih untuk diperpanjangkan kepada kerajaan.

Zaid juga berharap SPR memainkan peranan yang lebih proaktif dalam membuat pembaharuan dalam sistem pilihan raya negara.

“Jika SPR yang buat, ia lebih berkesan dari didesak oleh pihak lain termasuk badan bukan kerajaan (NGO) dan parti-parti politik.

“Bagaimanapun, Bersih akan terus bersuara bagi membuat tuntutan bagi mengadakan pilihan raya yang adil dan bersih,” tambahnya.

Menurutnya, jika perubahan itu memerlukan pindaan undang-undang atau perlembagaan maka ia perlu dilakukan untuk kebaikan semua.

Secara keseluruhannya kata Zaid, beberapa peraturan dalam SPR sendiri perlu ditambah baik seperti ketiadaan kuasa pendakwaan bagi akta pilihan raya.

“Sehingga ini SPR tidak mendakwa seorang pun di bawah akta pilihan raya dengan alasan suruhanjaya itu tiada kuasa mendakwa,” katanya. -FMT

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya cadangkan SPR malaysia mengikut standard SPR thailand. Pilihanraya thailand sudah berminggu selesai tapi perdana menteri belum lagi dilantik. Kalau di malaysia, perdana menteri melantik dirinya sendiri.