16 Jul 2011

Adalah Menjijikkan Polis Tanpa Rasa Malu Menafikan Perbuatan Menembak Ke Arah Hospital

Badan induk doktor swasta mahu ‘kemuliaan’ hospital dijaga

Badan mewakili pengamal-pengamal perubatan mempertahankan pendirian 11 doktor Hospital Tung Shin berhubung insiden 9 Julai sambil menegaskan, hospital wajar dilindungi pihak berkuasa sepanjang masa.

“Ini sebahagian daripada tugas moral kerjaya perubatan (contohnya kesemua doktor) untuk memaklumkan kepada mereka yang secara tidak sengaja ataupun sebaliknya telah melanggar kemuliaan hospital ketika keadaan tidak terkawal dan tidak diingini,” kata Presiden Persekutuan Persatuan Pengamal Perubatan Swasta (FPMPAM) Dr Steven K W Chow dalam satu kenyataan malam tadi.

Badan itu mengeluarkan kenyataannya dua hari selepas pendirian 11 doktor hospital berkenaan bahawa pihak polis telah menggunakan langkah melepaskan air berasid dan gas pemedih mata ke arah pekarangan hospital semasa hendak menyuraikan peserta perhimpunan Bersih 2.0.

Dalam satu kenyataan Rabu lalu, sekumpulan 11 doktor menegaskan mereka bersedia untuk menyediakan afidavit berkanun untuk mengatakan bahawa pihak polis ada melepaskan air berasid dan gas pemedih mata ke atas kawasan Hospital Tung Shin dan Bersalin Cina di Jalan Pudu di sini Sabtu lalu.

Seramai 11 doktor menegaskan, mereka kecewa dengan tindakan polis itu tanpa mempedulikan keselamatan pesakit dan doktor.


Justeru, kenyataan itu bercanggah dengan respons Menteri Kesihatan yang telah menafikan polis ada melepaskan air berasid dan gas pemedih ke atas kawasan hospital, sebaliknya tambah beliau ia disebabkan oleh pergerakan angin pada masa kejadian.

Kenyataan media itu ditandatangani oleh Dr Musa Nordin, Dr Sheikh Johari Bux, Dr Ng Kwee Boon, Dr Ng Swee Choon, Dr Ronald Macoy, Dr David Quek, Dr Mary Cardozo, Dr Farouk Musa, Dr Mazeni Alwi, Dr Pixie Low dan Dr Steve Wong.

“Adalah menjijikkan pihak berkuasa yang diamanahkan tanggungjawab kepolisian menjaga negara dan melindungi mereka yang lemah, tanpa rasa malu menafikan perbuatan mereka secara umum, di sebalik kejadian itu disokong banyak gambar, video dan pengakuan saksi termasuk pemerhati berkecuali,” kata mereka dalam kenyataan itu.

Ekoran kenyataan mereka, Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai memutuskan untuk mengadakan satu jawatankuasa inkuiri tahap tinggi bagi menyiasat insiden pihak polis menyasarkan Hospital Tung Shin ketika cuba meleraikan perhimpunan Bersih 2.0.

Jawatankuasa itu akan diketuai oleh Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan Datuk Kamarul Zaman Md Isa.

Dalam kenyataannya Chow juga berkata, pihaknya faham bahawa menjadi pendirian kerajaan Malaysia bersama dengan hospital-hospital lain apabila menjadi sasaran sama ada secara sengaja ataupun sebaliknya di mana-mana bahagian di dunia.

“Ia juga tanda aras masyarakat madani,” kata beliau lagi.

Justeru jelas Chow, keputusan 11 doktor kelmarin bertujuan menekankan semula sokongan konsisten pengamal perubatan yang selari dengan pendirian moral “kerajaan kita dalam isu ini.”

Malah kata Chow, tindakan doktor-doktor berkenaan seharusnya diterima dalam semangat yang baik memandangkan menjadi tugas mereka bagi memastikan bahawa pesakit-pesakit, yang tiada kaitan langsung dengan perhimpunan Sabtu, tidak didedahkan kepada bahaya atau kesulitan yang tidak sewajarnya.

“Tindakan tidak membuat apa-apa adalah satu kelalaian dalam kerjaya mereka
,” katanya yang sekali lagi menekankan, FPMPAM menyokong tindakan doktor-doktor kanan berkenaan.

Kata Chow, pihaknya pasti bahawa kesemua doktor, sama ada swasta dan awam, akan merasakan begitu apabila kemuliaan hospital dan pesakit mereka berhadapan dengan situasi sedemikian. -TMI




3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PDRM mana tahu dan faham tentang hospital mahu pun rumah ibadat.Kalau depa boleh sembur air asid dan tembak gas pemedih mata kedalam mesjid,ada apa pada hospital.Pada satu ketika dulu,depa masuk kedalam Mesjid Kampung Baru dengan memakai boot.Benar Polis Raja DiMalaysia(PRDM) bukan PDRM.

Ohihihohohi berkata...

haha pandai ,ko annymous kat atas ni, kita bersihkan otak pdrm pulak..

Marah Awek Ke Pertandingan Kecantikan,Tarik Col*,[pic+video]
Tuban,Sebuah Kampung yang Masyarakatnya Makan Pil Tanah!![10pic]
Cool].. Semua Lukisan Ini Dibuat Dari Chewing Gum

waksab berkata...

akibat aniaya rakyat KTM rugi besar hari ni..

http://waksab.blogspot.com/2011/07/akibat-penganiayaan-kepada-rakyat.html