27 Jun 2011

Himpunan Bersih: Rakyat Tak Gentar Dengan Tekanan & Ugutan

Umno Terdesak Guna Nama Agong Cuba Hentikan Bersih

Pihak berkuasa akan menggunakan apa sahaja ruang dan segala bentuk undang-undang untuk menyekat perhimpunan aman Bersih 2.0 termasuk menggunakan nama Yang di-Pertuan Agong.

Menurut Presiden Parti Sosialis Malaysia (PSM), Dr Nasir Hashim, senario seperti itu memang berlaku di Malaysia apabila suara rakyat mengatasi suara kerajaan,

Beliau yang juga Adun Kota Damasara berkata, penahanan 30 anggota parti itu yang disiasat di bawah Seksyen 122 Kanun Keseksaan kerana didakwa melakukan kesalahan jenayah memerangi Yang di-Pertuan Agong, jelas membuktikan usaha terdesak pemerintah untuk menghalang rakyat menyuarakan hak mereka.

"Dalam hal ini senang sahaja. Kalau kerajaan beri arahan, kita tidak ikut, dan Agong restu ikut Perlembagaan seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) atau apa sahaja. Jadi mereka boleh katakan begitu. Semua undang-undang, kalau anda pertikai, mereka boleh kata anda melanggar perintah Yang di-Pertuan Agong,"katanya.

Portal The Malaysian Insider melaporkan, 30 aktivis PSM termasuk ahli parlimen Sungai Siput, Dr Michael Jayakumar Devaraj dihadapkan ke mahkamah petang ini untuk mendapatkan perintah tahanan reman.

Mereka akan disiasat di bawah Seksyen 122 Kanun Keseksaan kerana dikatakan melakukan kesalahan jenayah memerangi Yang di-Pertuan Agong.

Kesemuanya aktivis PSM ini ditahan semalam di plaza Tol Sungai Dua ketika dalam perjalanan untuk menghadiri satu majlis berkaitan Bersih 2.0 di Pulau Pinang.

Selain itu beberapa anggota Angkatan Muda Keadilan (AMK) dan PAS juga turut ditahan kerana memakai pakaian berwarna kuning di beberapa tempat seperti Kapar dan Ampang

Roadshow Bersih 2.0 di Uptown Shah Alam turut dikepung polis dan Timbalan sayap pemuda parti itu ditahan ketika sedang minum di sebuah restoran manakala satu lagi roadshow di Assam Jawa, Kuala Selangor turut diganggu Polis.

Menurut Dr Nasir, beliau menjangkakan keadaan akan menjadi lebih tegang dan tidak mustahil provokasi polis akan menjadi lebih keras demi menakutkan rakyat dari menyertai himpunan aman ini.

Walau bagaimanapun katanya kepada Tv Selangor, apa jua cara yang digunakan kerajaan, ia tidak akan mampu menghalang kuasa dan kehendak rakyat yang mahukan sebuah pilihan raya adil dan bersih dilaksanakan di negara ini.

" Memang cukup terdesak mereka ini. Tak makan akal. Tapi ini yang mereka lakukan sekarang ini.

" Kita jangkakan akan ada perkara yang lebih teruk akan berlaku tetapi rakyat mereka tidak dapat lawan,"katanya. -tvsnews


Polis dakwa aktivis PSM cuba hidup fahaman komunis

Tiga puluh aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang ditahan semalam di plaza tol Sungai Dua, ditahan reman mengikut Seksyen 122 Kanun Keseksaan kerana didakwa berniat untuk memerangi Yang di-Pertuan Agong, kata Timbalan Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Jaafar hari ini.

Aktivis tersebut menyertai siri kempen "Udah La Tu Bersaralah" yang dilancarkan pada 24 Jun, menjelang perhimpunan BERSIH 2.0 bagi menuntut pembaharuan sistem pilihan raya.

Mereka yang ditahan termasuk ahli parlimen Sungai Siput, Dr D Jeyakumar. Seorang lagi dibebaskan kerana di bawah umur.

Bernama melaporkan Abdul Rahim berkata, siasatan polis mendapati sekumpulan aktivis PSM yang ditahan di plaza Tol Sungai Dua itu cuba menghidupkan semula fahaman komunis.

Beliau berkata ini berdasarkan pelbagai barangan yang dirampas polis daripada aktivis berkenaan dilihat mempunyai kaitan dengan fahaman Parti Komunis Malaya (PKM).

"Antaranya risalah dan baju T yang tertulis nama Chin Peng, Rashid Maidin dan Suriani Abdullah, kesemua mereka ini mempunyai kaitan dengan PKM," katanya kepada pemberita di Kepala Batas hari ini.

Abdul Rahim berkata, mereka dilihat cuba menghidupkan balik fahaman komunis dengan menyebarkan risalah-risalah berkaitan berkenaan kepada rakyat di beberapa kawasan di Kepala Batas.

"Polis terpaksa menahan kesemua mereka kerana membawa unsur menghasut rakyat untuk membenci kerajaan dan ini adalah sesuatu yang serius serta boleh mengancam keselamatan negara," katanya.

Semalam, 14 wanita dan 17 lelaki yang ditahan itu dibawa ke ibu pejabat Polis Daerah Seberang Perai Utara (SPU) di sini untuk diambil kenyataan mereka.

Abdul Rahim berkata seorang daripada aktivis berkenaan dibebaskan kerana masih di bawah umur manakala 30 yang lain kini direman bagi membantu siasatan.

Katanya perintah reman bagi kesemua mereka yang berusia 18 hingga 64 tahun itu dikeluarkan oleh Mahkamah Majistret Butterworth hari ini.

Beliau berkata perintah reman dibuat mengikut Seksyen 122, Kanun Keseksaan kerana berniat untuk memerangi Yang di-Pertuan Agong.

Dalam reaksinya, setiausaha agung PSM, S Arutchelvan menyifatkan tindakan polis itu sebagai tidak masuk akal dan cuba menggambar parti itu sedemikian untuk menakut-nakutkan orang ramai. -mk




Ulasan GB

Ketawa besar melihat telatah UMNO BN yang semakin semput. Semakin merapu dan meraban. BERSIH nak perangi Agonglah, nak hidupkan fahaman komunislah, nak gunakan ISA terhadap penganjurlah, nak gunakan tenteralah...

Di zaman dimana kita berada di dalam era teknologi maklumat ini, masih ramai rupanya mentaliti lembu yang cuba nak mengugut dan memperbodohkan rakyat sedemikian rupa.

4 ulasan:

amatMok berkata...

Cadangan kepada Ketua Pemuda PAS:

Boleh tak ajak semua Pemuda PAS ramai-ramai pakai baju kuning BERSIH pergi duduk depan Balai Polis seluruh negara? Kalau takut nak duduk depan balai, berdiri dalam pengangkutan awam ke atau pun bersantai santai depan shopping centre pun kira ok jugalah.

Kasi tengok berapa orang boleh sumbat satu lokap.

Amacam? Boleh organise kah? Kalau orang Tanta boleh organise pergi Tahrir Square takkan cam ni pun tak boleh kot.

mau bersih berkata...

alo.. ingat pas saja ke yg nak bersih ni.. jgn main cakap saja oo... ini tanggung jawab semua la...

Tanpa Nama berkata...

Rakyat Tak Gentar Dengan Tekanan & Ugutan?

Uik??

Hak siapa Tuan untuk gunakan perkataan Rakyat? saya yakin andainya cukup 10K Pihak yang menyokong perhimpunan haram ini, ianya tidak mewakili majoriti 27Juta rakyat Malaysia.

Mungkin kita akan jadi seperti negara2 asia timur.. bertelagah sesama sendiri, berperang, dan tak mustahil berbunuhan. tindakkan Tuan tidak mewakili suara anak-anak kecil yang inginkan alam kanak-kanaknya penuh kegembiraan..

Saya miskin dahulunya.. Namun saya gembira, saya telah melalui zaman kanak-kanak yang meriangkan.. berbanding kanak-kanak di negara-negara arab.. mengapa kita hendak mewujudkan suasana seperti itu di negara ita yang aman ini?

Saya tidak menyebelahi mana-mana pihak, saya berasa suka sekiranya dapat hidup didalam suasana yang aman. Zaman kita telah selesai, bagaimana anak-anak kita, saya bukan pengecut, saya suka tunjukan keberanian saya, namun apakah anak-anak kita akan menyanjung kita seandainya zaman kanak-kanak mereka musnah disebabkan tindakan berani kita pada hari ini? bolehkan masa itu diundur? berfikirlah untuk orang lain yang tika ini masih tidak terdaya mempertahankan hak mereka.. sya merayu kepada Tuan2 yang bersemangat.

mau bersih berkata...

anon 1.08pm,
tolong la jangan jadi pengecut, sellfish & duduk atas pagar.. x payah la nak komen apa2 kalau x sokong diam saja la... beri laluan & perhormatan kpd org yg sanggup berkorban demi kebenaran.. ko ingat 10k saja yg sanggup berkorban?