6 Mei 2011

Malaysia Tempat Terbaik Utk Kilang Nadir Bumi - Lynas Perli Kebebalan Menteri Malaysia

Malaysia tempat terbaik dunia bina kilang nadir bumi'

Dalam video ringkas yang dimuat-naik di laman sosial Facebook, syarikat perlombongan Australia - Lynas menyifatkan pantai timur di Malaysia sebagai “tempat terbaik di dunia” bagi mendirikan pusat pemprosesan nadir bumi.

Dalam video sepanjang 26 saat itu, pengerusi eksekutif Lynas Corporation Nicholas Curtis menjelaskan sebab-sebab mengapa pusat berkenaan tidak didirikan di Australia meskipun telah mendapat kelulusan membina pusat penapisan di negara itu.

Katanya, mengikut perancangan asal, ia sepatutnya dibina di Australia tetapi “perkara itu tidak menjadi”.

"Australia bukan, malangnya, kompetitif dalam industri kimia berbanding pantai timur di Malaysia. Ia adalah tempat terbaik di dunia bagi mendirikan pusat berkenaan.”

Curtis berkata Lynas senang dengan persekitaran perniagaan dan infrastruktur di Malaysia dan “paling utama adalah rakyatnya”.

Namun, beliau tidak mengulas lanjut perkara berkenaan dalam rakaman itu.

Pendedahan bahawa pusat pemprosesan nadir bumi di Gebeng yang terletak kira-kira 25 kilometer dari timur laut Kuantan, Pahang telah menimbulkan kemarahan penduduk sekitar yang bimbang kemungkinan radiasi yang boleh menjejaskan kesihatan mereka dan juga orang ramai sekitar kawasan perindustrian tersebut. -mk



Ulasan GB

Lynas Corporation tidak membina kilang nadir bumi di Australia, tetapi memilih Malaysia sewaktu satu dunia menolaknya.

Lalu dipujilah Malaysia yang telah bersetuju dengan menyatakan pantai timur di Malaysia sebagai “tempat terbaik di dunia” bagi mendirikan pusat pemprosen nadir bumi.

Menteri-menteri yang bebal di negara ini tersenyum lebar dengan pujian itu disokong oleh Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB) yang nampaknya lebih bebal (atau nak membebalkan rakyat Malaysia), ingin terus menggadaikan keselamatan dan kesihatan rakyat negara ini menjadi pak angguk kepada tokeh nadir bumi tersebut.

Bangun rakyat Malaysia!

Katakan TIDAK kepada projek yang mempunyai RISIKO BESAR terhadap keselamatan dan kesihatan rakyat negara ini.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

rare earth digunakan dalam produk hi tech dan high toy. lagi canggih gajet tersebut lagi banyak bahan rare earth yang digunakan. Komponen elektronik bersais kecil tapi berkuasa tinggi, bateri kecil tapi berkuasa, magnet super power.


kereta hybrid yang kononnya mesra alam. telefon pintar yang menjadi kegilaan semasa.

Peminat iphone dan android kamu adalah punca permintaan tinggi untuk galian rare earth.

Tanpa Nama berkata...

kenapa la bangang sangat rakyat pahang nih!!!! jangan tentang la niat murni denan nih!!!! nanti dia nak komisen macam mana????? bodoh betul laaaa....teruskan sokong umporno demi kesejahteraan anda dunia dan akhirat!!!