31 Mei 2011

Belum Lawat Kilang, Panel IAEA Dah Kata Logi Lynas Ikut Standard!

Panel IAEA beri bayangan loji Lynas ikut standard, kata wakil MCA

KUANTAN, 30 Mei – Panel nuklear antarabangsa yang sedang meneliti aspek keselamatan loji nadir bumi Lynas di sini memberi ketua MCA Kuantan Datuk Ti Lian Ker jaminan bahawa ia salah satu daripada banyak projek yang boleh dikawal selia dengan selamat.

Ketika bercakap kepada pemberita selepas menemui pakar-pakar dari Agensi Tenaga Nuklear Antarabangsa (IAEA) di sini hari ini, kata Ti, beliau telah membangkitkan persoalan mengenai pencemaran radioaktif daripada projek-projek nadir bumi di negara lain, antaranya di China.

“Mereka mengatakan bahawa ia aktiviti-aktiviti yang serupa dan industri-industri dengan bahan yang serupa, yang dikawal selia mengikut standard IAEA,” kata Ti, pemimpin utama MCA yang pernah meminta agar projek berkenaan dikaji semula ekoran protes publik.

Loji itu dijadual untuk beroperasi September ini.

IAEA berada di sini selepas kerajaan tunduk kepada tekanan awam bulan lalu dan mengadakan penelitian dari segi aspek keselamatan dan kesihatan, yang dikendalikan oleh pakar-pakar bebas.

Pasukan sembilan pakar itu berada di Kuantan untuk bertemu dengan pihak-pihak berkepentingan tempatan selama dua hari.

Menurut Ti, pasukan itu belum lagi mengunjungi loji tersebut yang terletak di zon perindustrian Gebeng.

Anggota jawatankuasa pusat MCA itu berkata panel berkenaan seharusnya diberikan “manfaat keraguan” dalam menyediakan laporan yang akan diserahkan kepada kerajaan menjelang akhir bulan depan.

“Pada akhirnya, kerajaan akan membuat keputusan dan mengambil tanggungjawab penuh,” katanya.

Meskipun adanya kerja-kerja penelitian panel bebas dan kajian semula di pihak kerajaan, Lynas yakinn tidak akan ada kelewatan operasi pemprosesan nadir bumi pada September kerana ia mempertahankan bahawa loji itu selamat.


Seriuskah k'jaan pamer laporan EIA, RIA?

Wartawan di Kuala Lumpur semalam menghadapi kesulitan bagi mendapatkan salinan laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) dan Penilaian Kesan Radiologi (RIA) berhubung projek nadir bumi Lynas.

Ini di sebalik jaminan kerajaan persekutuan bahawa projek yang sedang dibina di Gebeng berhampiran Kuantan, Pahang oleh syarikat perlombongan Australia itu akan dipamerkan untuk tatapan orang ramai.

Malaysiakini mengunjungi satu daripada dua lokasi di Kuala Lumpur yang mempamerkan laporan berkenaan semalam. Namun tinjauan kami di lokasi berkenaan - Perpustakaan Negara - mendapati ia ditutup.

Menurut papan kenyataan di luar bangunan itu, perpustakaan ditutup pada Isnin. Ia dibuka setiap Selasa hingga Ahad.

Wartawan tempatan juga menghubungi ibu pejabat Jabatan Alam Sekitar (JAS) di Putrajaya tetapi diberitahu oleh pegawai bertugas bahawa perpustakaan JAS juga ditutup setiap Isnin.

"Awak terpaksa datang pada hari Selasa jika ingin membaca laporan itu,” kata pegawai berkenaan.

Namun, Malaysiakini berjaya mendapatkan laporan itu di ibu pejabat JAS Selangor di Shah Alam, selepas membuat beberapa panggilan telefon ke beberapa pejabat cawangannya.

Bagaimanapun wartawan hanya dibenarkan menyalin laporan berkenaan yang setiap satunya setebal dua inci dengan tulisan tangan. Membuat salinan penduaan melalui mesin fotostat atau merakamkan gambar dilarang sama sekali.

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri minggu lalu mengumumkan bahawa orang ramai boleh menyemak kedua-dua laporan EIA dan RIA selama sebulan bermula 30 Mei.

Tindakan itu dilihat sebagai usaha kerajaan bagi mententeramkan kemarahan orang ramai yang membantah projek kontroversial oleh Lynas Advanced Material Plant (Lamp) itu.

Sesetengah rakyat bimbang projek itu akan bertukar menjadi satu bencana jika tidak diuruskan dengan betul kerana Malaysia akan mengimport radiasi melalui nadir bumi yang dibawa masuk ke negara ini untuk diproses. -mk


Ulasan GB

Belum pun lagi melawat logi berkenaan, panel IAEA dah beri bayangan loji Lynas ikut standard.

Ini menunjukkan keraguan yang timbul sebelum ini bahawa panel itu TIDAK BEBAS adalah sesuatu yang benar seperti yang dilaporkan sebelum ini.


1. Laporan daripada Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dan Sahabat Alam Malaysia (SAM) pada 18/5/11 mempertikaikan kewajaran MITI untuk menubuhkan ‘panel bebas’ itu sedangkan penilaian kesihatan awam, isu keselamatan radiasi, dan kemudahan kilang berbahaya atau ‘hazardous’ tidak terletak di bawah bidang kuasa MITI.

2. Pihak berkuasa tidak dilihat terlibat di dalam perlantikan 9 ahli ‘panel bebas’ itu khususnya Jabatan Alam Sekitar (DOE) sedangkan permohonan awal penilaian persekitaran telah dihantar ke Jabatan Alam Sekitar semenjak tahun 2008. Matlamat DOE untuk melindungi alam sekitar lebih kukuh dan berkaitan dalam isu ini dan juga relevan dengan kegusaran penduduk setempat kepada ancaman sisa buangan radioaktif dari operasi Lynas kepada keselamatan, kesihatan dan persekitaran penduduk setempat.

3. Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) di bawah Kementerian Sains Teknologi dan Innovasi (MOSTI) menyerahkan pula keseluruhan tanggungjawab ‘panel bebas’ itu kepada Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) di mana IAEA adalah badan antarabangsa yang mempunyai kepentingan khusus untuk mempromosikan penggunaan Tenaga Nuklear dan keseluruhan aktiviti yang berkaitan dengannya di seluruh dunia. Mereka bukan penggubal undang-undang atau ‘regulator’ yang diyakini tiada berkepentingan untuk menyebelahi sesiapapun. Bagaimanakah pihak yang berkepentingan untuk mempromosikan penggunaan Tenaga Nuklear dan aktiviti yang berkaitan dengannya dapat menjalankan tugas sebagai penggubal atau ‘regulator’ dalam Kes Lynas ini. Sebagai satu badan yang tiada berkepentingan langsung khususnya di dalam mempromosikan penggunaan Tenaga Nuklear dan aktiviti yang berkaitan di seluruh dunia. Pastinya, penilaian berat sebelah mungkin berlaku dalam kes penilaian keselamatan, kesihatan dan persekitaran dari operasi Lynas ini pada 29/5/11 sehingga 03/06/11 ini.

4. 4 daripada 9 orang ahli ‘panel bebas’ itu adalah kakitangan IAEA. Keraguan teramat sangat dari penduduk setempat bahawa kepentingan 4 orang kakitangan IAEA itu untuk mempromosikan penggunaan Tenaga Nuklear dan aktiviti yang berkaitan di seluruh dunia akan mempengaruhi ketelusan mereka ketika penilaian keselamatan, kesihatan dan persekitaran itu.

5. 5 orang pakar luar atau ‘external expert’ yang bukan dari IAEA telah dimaklumkan oleh CAP/SAM sebagai tidak bebas kerana dikaitkan dengan syarikat-syarikat yang berasaskan tenaga nuklear dan nadir bumi termasuk pernah berkhidmat sebagai jururunding malah sebagai pekerja atau bekas pekerja kepada syarikat berkenaan malah kepada IAEA termasuk mempuyai kepentingan seperti IAEA untuk mempromosikan penggunaan Tenaga Nuklear dan aktiviti yang berkaitan.


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Cilaka punye panel IAEA.. ni mesti dah kene nikmat celah kangkang china doll tajaan UMPORNO...

Toshio (Zharfan) berkata...

IAEA pun satu anjingan USA. IAEA telah membantu cover up nuklear Jepun bertahun-tahun tetapi suka cari kesalahan nuklear Iran dan Korea Utara.

Aku tak pernah percaya IAEA kerana IAEA bergerak hanya ikut kepentingan US sahaja.

Tanpa Nama berkata...

suruh dia bina banglo dia kat situ...