25 Apr 2011

Pembelaan Muhyiddin Terhadap Utusan Ternyata Beliau Bapa Rasisma

TPM: Lagi dilarang, lagi nak baca Utusan

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau tidak fikir gesaan beberapa pemimpin MCA untuk memboikot Utusan Malaysia akan berkesan kerana ia terpulang kepada pembacanya.

"Soal baca ke tidak, ini hak individulah. Kalau dia nak buat, buatlah. Tetapi saya tidak fikir ini berkesan. Ia tidak akan berkesan sama sekali.

"Lagi orang kata jangan baca, lagi orang hendak baca. (Mereka tertanya-tanya) pasal apa? Takutkah?" katanya.

MCA sebelum ini dilaporkan menggesa Utusan dipulaukan kerana mencadangkan gerakan '1Melayu, 1Bumi' yang dianggap parti itu untuk menghalalkan diskriminasi kaum.

Timbalan Ketua Publisiti MCA Loh Seng Kok berkata, konsep itu bertujuan menghukum masyarakat Cina kerana melaksanakan hak demokrasi dengan membuat pilihan semasa pilihan raya.

Bercakap kepada pemberita di Kuala Lumpur hari ini, Muhyiddin dengan nada membela akhbar itu berkata, Utusan dengan "sejarah yang panjang" bukan melaporkan perkara berkaitan orang Melayu sahaja, sebaliknya menyentuh pelbagai perkara.

Kecenderungan ke arah perkauman

Tambahnya, media tidak boleh disekat selagi tidak malanggar batas undang-undang, menyentuh soal perkauman dan sensitif serta tidak mencetuskan keadaan tidak baik.

"Saya tak fikir niat Utusan atau media lain hendak menghancurkan negara. Kalau dia berbuat demikian, sudah lama tercetus huru-hara.

"Dan hanya satu surat khabar... cukupkah dia sehingga mencetuskan huru-hara?" soalnya yang juga menteri pelajaran.

Sambil meminta semua pihak bersikap rasional, Muhyiddin juga berkata beliau tidak tahu kenapa MCA mencadangkan supaya akhbar milik Umno itu diboikot.

Katanya, kecenderungan ke arah perkauman harus dihapus bawah gagasan 1Malaysia.

Menurutnya lagi, dalam masa kita tidak boleh menghalang suatu pihak bersuara walaupun tidak disenangi yang lain.

"Jadi, ini sepatunya menjadi asas kita. Tolong lapor setiap perkataan yang saya kata. Jangan sambil satu (bahagian) saja," katanya lagi kepada pemberita. -mk

Ulasan GB

Tatkala Naji dan TDM sendiri menjauhi konsep 1Melayu 1Bumi yang dipelopori oleh Utusan dan dodokong oleh PERKASA, tiba-tiba TPM yang tercengang-cengang baru pulang dari China menghulurkan kepalanya membela Utusan.

Terdedahlah pekong "assabiyah" Muhyiddin selama ini.

Memang pun sebelum ini kaum bukan Melayu menyedari Muhyiddin mengamalkan perkauman sempit, tetapi ianya berjaya disapu ke bawah karpet. Sekarang bau bawah karpet itu tidak dapat diselindung lagi. Muhyiddin mendedahkan bahawa beliau bapa kepada dasar rasisma di Malaysia ini.



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bacalah akhbar utusan UMNO supaya anda boleh diperbodohkan UMNO

Tanpa Nama berkata...

usaha najib nak kembalikan sokongan kaum cina kepada MCA.. dan usaha najib jugak gunakan pekasa nak kebalikan sokongan melayu kepada umno.. guna isu utusan pulak dah.. dah la najib org dah tau helah ko buat la modai lain pulak..