22 Apr 2011

Fukushima Tutup, Lynas Gebeng Sambut Bencananya

Logi Nuklear Fukushima Diarah Tutup Untuk Selama-lamanya

Fukushima – Gabenor Wilayah Fukushima, Yuhei Sato mengatakan, Logi Nuklear Fukushima tidak boleh beroperasi lagi untuk selama-lamanya.

Kenyataan tersebut dinyatakan oleh Sato ketika Presiden Perusahaan Elektrik Tokyo (Tepco), Masataka Shimizu menemuinya untuk meminta maaf atas krisis di logi nukelar Fukushima. Ini merupakan pertemuan pertama mereka sejak insiden tersebut terjadi.

Dalam kunjungannya, Shimizu mengungkapkan penyesalannya yang mendalam atas insiden serius di logi nuklear yang telah menyebabkan bertambahnya beban mental dan fizikal kepada mereka yang sudah menderita akibat bencana alam. Demikian seperti diberitakan NHK, Jumaat (22/4/2011).

Sementara itu Sato menyatakan, hampir 6.000 anak-anak terpaksa dievakuasi dari Fukushima dan tinggal secara terpisah di beberapa tempat penampungan di seluruh Jepun. Sato mengatakan, mereka ingin kembali sesegera mungkin dan meminta Shimizu mengendalikan keadaan logi nukelar secepatnya.

Berkaitan dengan rencana pembukaan kembali logi berkenaan Sato mengatakan, logi tersebut seharusnya tidak boleh beroperasi kembali selama-lamanya.


Radiasi sifar dari loji nadir bumi, kata Lynas

Syarikat perlombongan gergasi Australia, Lynas Corporation Ltd tetap dengan keyakinannya bahawa orang awam akan berdepan dengan pendedahan radiasi "sifar" apabila loji nadir bumi miliknya beroperasi di Gebeng, Pahang.

Dalam dokumen bertarikh 23 Mac tahun ini - yang diberikan kepada Malaysiakini oleh wakil perhubungan awam Lynas, Ogilvy Worldwide - syarikat itu mendakwa, walau apa pun radiasi tambahan dari operasi loji tersebut, hanya akan dialami oleh pekerjanya, dan itupun pada tahap yang rendah sekali.

Memetik hasil Penilaian Impak Radiologi (RIA) yang dijalan dan dibentangkan oleh agensi nasional Nuklear Malaysia pada 2009, Lynas berkata simpanan bahan “sisa” atau produk sampingan operasi mereka ialah "selamat dan tidak menimbulkan risiko kepada orang awam".

"Bagaimanapun, Lynas telah mengambil langkah keselamatan tambahan dengan menempatkan sisa tersebut dalam sel simpanan kejuruteraan yang selamat, yang direka supaya tiada kemungkinan untuk berlaku kebocoran bahan ke persekitarannya,” kata syarikat itu dalam satu daripada tiga dokumen untuk menjelaskan mengenai projek tersebut.

Merujuk kepada laporan Nuklear Malaysia, syarikat itu berkata setiap orang menerima purata 2.4 millisieverts (mSv) radiasi dari persekitaran semula jadi mereka setiap tahun.

Lynas juga menyatakan bahawa "had pendedahan tambahan boleh diterima" ke atas orang awam adalah pada 1 mSv setahun dan 50 mSv setahun untuk pekerja - termasuk radiasi latar atau radiasi yang berlaku secara semulajadi dalam persekitaran. -mk


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau dengar tokey dan jurujual, semua barang yang dijual atau dibuat adalah baik sahaja. Yang buruk takkan dia nak cerita.

Tanpa Nama berkata...

Tutup saja pemerintahan UMNO dimalaysia, semua perkara selesai

Tanpa Nama berkata...

Tukar je.....Pemimpin yg hanya pandai berselindung dibalik rasuah, abih harta rakyat,lynas nie pun satu hal....kalaulah nanti ramai kena penyakit, cacat, mutasi.....ada umno nk bertanggungjawab???? lu pikir le sendiri....org UMNO...nie bukan soal politik,soalnya keselamatan rakyat...cuma jangan dok asyik nk cr duit 'under table' soal rakyat dibelakangkan.....ape2 berlaku kemudian hari ...puak2 umno nie le yg lari dulu......Rakyat???? melangok dok tgok anak yang cacat sbb radiasi......TUKAR KERAJAAN !!!!!!!!!!!!!!