22 Apr 2011

Email 1Malaysia: Apabila PEMANDU Itu Penipu Rakyat Malaysia...

PEMANDU mengaku menukar E-mel 1Malaysia dari inisiatif kerajaan kepada swasta

PEMANDU akhirnya mengakui bahawa pihaknya telah menukar projek E-mel 1Malaysia dari "inisiatif kerajaan" kepada "inisiatif swasta" dalam lamannya, setelah didedahkan satu laman internet, GreyReview. Bagaimanapun, PEMANDU mendakwa bahawa ia adalah kesilapan semata-mata.

Dalam tweeternya etp_roadmap tadi, PEMANDU meninggalkan mesej, "Hi all, we would like to clarify that we made a genuine error in the backgrounder initially. Upon obtaining clarification about the project, we decided to correct it on our website. We apologise for any misunderstanding."

Semalam, satu laman internet GreyReview mendedahkan bahawa PEMANDU secara senyap-senyap menukar projek E-mel 1Malaysia, dari projek "Government Initiative" pada 19 April, kepada projek "Private Sector Initiative" yang diterajui Tricubes Bhd pada 20 April. Malah, GreyReview menunjukkan perubahan ini melalui gambar yang diambil dengan "print screen" dari laman PEMANDU. Malah, lingkungan fungsinya turut diperkecilkan.

E-mel 1Malaysia adalah satu projek bernilai RM50 juta, diperuntukkan kepada syarikat yang mengalami masalah kewangan, iaitu Tricubes Bhd. Bagaimanapun, projek ini dipertikaikan dalam ruang internet, sehingga Perdana Menteri Najib Razak perlu menjelaskan pada malam 19 April, bahawa ia adalah pelaburan sektor swasta. -MR