19 Apr 2011

10 Kereta Pancit

Aarau – Lebih 10 kereta pancit dalam perjalanan pulang dari Padang Besar, kelmarin.

Kejadian berlaku gara-gara struktur jalan yang teruk dan kewujudan lubang besar di susur keluar menghala ke Changloon, berhadapan pintu masuk utama kampus tetap Universiti Malaysia Perlis (Unimap).

Tambah menyedihkan apabila tiga kenderaan termasuk Proton Wira dan Gen 2 bengkok besi rim dan bumper depan.

Mangsa, Hasrul Adha Hussain, 31, berkata, dia bersama tiga rakan yang dalam perjalanan pulang ke Jitra dari Padang Besar cuba mengelak lubang berkenaan, namun tidak berjaya kerana jalan sempit.

Menurutnya, disebabkan itukereta yang dipandunya mengalami kerosakan pada tayar depan dan belakang termasuk dua rim bengkok.

“Laluan sempit kerana ia jalan sehala khusus untuk pengguna yang ingin membuat lencongan keluar menghala ke Changloon sahaja,” katanya ketika ditemui petang semalam.

Hasrul berkata, dia terpaksa menghubungi rakan di Napoh untuk datang menghantar tayar baru dan peralatan untuk menukar.

“Kami juga menanggung kerugian besar lebih RM3,000 bagi nilai tayar dan dua rim,” katanya.

Sementara itu, pelajar, Mohammad Ummar Yakob, 18, berkata, dia bersama rakan terpaksa mengeluarkan duit membeli tayar baru dengan harga RM185 disebabkan kejadian itu.

“Pihak berkenaan sepatutnya lebih peka dan perlu mengambil serius perkara ini, kerana ia membabitkan imej negeri dan Padang Besar sebagai lokasi utama pelancongan Perlis,” katanya kesal dan berharap pihak berkenaan mengambil tindakan penyelesaian segera.

Tinjauan Sinar Harian selepas menerima aduan bergegas ke tempat kejadian dan mendapati, beberapa kenderaan dilihat terpaksa berhenti di bahu jalan bagi tujuan menukar tayar.

Lubang di lorong sempit yang menjadi punca kerosakan berkenaan juga amat besar dan merbahaya terutama kepada pengguna motosikal.

Usaha menghubungi pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) gagal kerana pegawai berkenaan bercuti bagaimanapun, Sinar Harian akan terus menghubungi untuk mendapatkan maklum balas. -SH

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bawa slow2 dh la..yg hangpa bawa laju sapa suruh dh tau jalan sempit